SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Developmental Psychology II. - APD190024
Title: Vývojová psychologie II
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2019 to 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Jarmila Andrlová (13.07.2023)
Předmět je zaměřen na charakteristiku jednotlivých stadií psychického, sociálního i
fyzického vývoje. Sleduje vývojově podstatné sociální vztahy. Mapuje jednotlivé vývojové
fáze s ohledem na výchovné a vzdělávací souvislosti.Hlavní zaměření předmětu v následujících vývojových etapách je na charakteristiku vnímání, učení, myšlení, motorického vývoje, řeči, socializace.

The course is focused on characteristics of individual stages of mental, social and physical development. It follows the developmentally important social relations.<br>
The main focus of the course in the following developmental stages is on the characteristics<br>
perception, learning, thinking, movement development, speech, socialization.<br>

SYLABUS
Prenatální období.
Novorozenecké období – vnímání novorozence, schopnost učení, adaptační reflexy.
Kojenecké období.
Batolecí období.
Předškolní věk.
Vstup dítěte do školy – parametry školní zralosti a připravenosti.
Školní období.

V dalších vývojových etapách je předmět zaměřen na somatické, osobnostní změny,
morální či emoční charakteristiky, hodnoty, krize, hlavní vývojové úkoly:
Dospívání.
Raná, střední a starší dospělost.
Stárnutí a stáří.

Studijní literatura:

Základní literatura
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum.

Další studijní literatura:
Atkinson, R. (2012). Psychologie. Praha: Portál.<br>
Erikson, E. H. (1996). Osm věků člověka. Praha: Propsy.<br>
Farková, M. (2009). Dospělost a její variabilita. Praha: Grada.<br>
Gruss, P. (2009). Perspektivy stárnutí (z pohledu psychologie celoživotního vývoje). Praha: Portál.<br>
Koluchová, J. (1987). Diagnostika a reparabilita psychické deprivace. Praha: SPN.<br>
Langmeier, J., Matějček, Z. (2011). Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum.<br>
Macek, P. (1999). Adolescence. (psychologické a sociální charakteristiky dospívajících). Praha: Portál.<br>
Matějček, Z. (2007). Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál.<br>
Piaget, J. (1999). Psychologie inteligence. Praha: Portál.<br>
Říčan, P. (2004). Cesta životem. Praha: Portál.<br>
Říčan, P., Krejčířová, D. (2009). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada.<br>

Je umožněno plnění kurz v dalším úseku studia.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html