SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Developmental Psychology I. - APD190023
Title: Vývojová psychologie I
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2019 to 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, C [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Jarmila Andrlová (13.07.2023)
Předmět je koncipován jako úvod do studia vývoje psychiky člověka. Poskytuje zejména přehled o základních teoriích determinace a periodizace psychického vývoje a dále se věnuje specifickým vývojovým tématům, která se nejblíže vztahují k problematice vzdělávání (v kontextu změn pod vlivem učení a zrání jsou probírána témata dětské řeči, hry, kresby, myšlení a morálního vědomí). Pozornost je věnována rovněž vlivu rodiny na vývoj jedince a faktorům ohrožujícím vývoj dítěte.

The course is designed as an introduction to the study of human psyche development. It provides an overview of the basics theories of determination and periodization of psychological development and it also deals with specific developmental topics that are most closely related to the issue of education (in the context of changes under the influence of learning and maturation, topics are discussed children's speech, games, drawings, thought and moral consciousness). Attention is also paid to the influence of the family on the development of the individual and factors threatening the development of the child.

Sylabus
1. Determinace psychického vývoje (stručně základní teorie determinace, interakční pojetí – biologičtí a sociální činitelé, sebedeterminace).
2. Teorie periodizace duševního vývoje – (Freud, Piaget, Erikson).
3. Teorie citové vazby (Bowlby, Harlow, Ainsworthová).
4. Další významné osobnosti vývojové psychologie: Bayleyová, Buhlerová, Spitz, Mahlerová.
5. Gesellovy principy motorického vývoje.
6. Vývoj myšlení od narození do dospělosti (Piaget podrobněji).
7. Vývoj dětské řeči.
8. Vývoj dětské hry.
9. Vývoj dětské kresby.
10. Vývoj morálního vědomí a jednání.
11. Rodina z hlediska interakce, rodičovské role, sourozenecké konstelace, výchovné přístupy.
12. Ohrožení psychického vývoje, psychická deprivace.


Základní literatura k oběma předmětům:
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
THOROVÁ, K. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha : Karolinum, 2015.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha : Karolinum, 2015.

Další studijní literatura:

ATKINSON, R. Psychologie. Praha : Portál, 2012.
ERIKSON, E. H. Osm věků člověka. Praha : Propsy, 1996.
FARKOVÁ, M. Dospělost a její variabilita. Praha : Grada, 2009.
GRUSS, P. Perspektivy stárnutí (z pohledu psychologie celoživotního vývoje). Praha : Portál, 2009.
HELUS, Z. Úvod do psychologie. Učebnice pro střední školy a bakalářská studia na VŠ. Praha : Grada, 2011.
KOLUCHOVÁ, J. Diagnostika a reparabilita psychické deprivace. Praha : SPN, 1987.
LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha : Karolinum, 2011.
MACEK, P. Adolescence. (psychologické a sociální charakteristiky dospívajících). Praha : Portál, 1999.
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha : Portál, 2007.
PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha : Portál, 1999.
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha : Portál, 2004.
ŘÍČAN, P., Krejčířová, D. Dětská klinická psychologie. Praha : Grada, 2009.

Zakončeno zápočtovým testem.

Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html