SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Comparative Education I - APD190020
Title: Srovnávací pedagogika I
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, C [HT]
Capacity: 20 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D.
Teacher(s): prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. (29.06.2020)
Cílem předmětu je, aby student porozuměl předmětu a metodám srovnávací pedagogiky, naučil se vyhledávat a využívat domácí i zahraniční poznatky o vzdělávacích systémech a pedagogických problémech v jiných zemích a kriticky posuzovat náš školský systém na základě znalostí vývojových trendů ve světě. Jedná se o úvod do disciplíny srovnávací pedagogiky, kde bude pozornost věnována nejen vymezení historických milníků, cílů a specifik této disciplíny, ale také metodologii a analýze vybraných evropských vzdělávacích systémů.

Obsah:

Definice a význam srovnávací pedagogiky
Nástroje mezinárodního srovnávání (ISCED)
Modely vzdělávacích systémů a jejich efekty
Mezinárodní srovnávací šetření (IELS, PIRLS/TIMMS, PISA)
Národní versus nadnárodní správa vzdělávacích systémů a role mezinárodních organizací (EU, WTO, UNESCO, OECD…)

Greger, D., Dvořák, D., Janík, T. et al. (2015). Srovnávací pedagogika: proměny a výzvy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Benyak, J., Kövérová, E., Vranaiová, K. 2014, Vybrané atribúty komparatívnej pedagogiky ako vedného odboru, Pedagogika.sk, 5(3), 193-218

ISCED 2011 Operational Manual Guidelines for classifying national education programmes and related qualifications. OECD, EU, UNESCO, 2015.

Nóvoa, A., Yariv-Mashal, T. (2003). Comparative Research in Education: a mode of governance or a historical journey? Comparative Education Review 39(4):423-438
Entry requirements - Czech
Last update: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. (22.02.2022)

rozvrh

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html