SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
- General Didactics II - APD190019
Title: Obecná didaktika II
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (03.05.2024)
The aim of the subject is to understand the essentials didactic cathegories and their relation to the models of instruction and to develop didactic skills of description, interpretation and prediction in education. The content of the subject: aims and goals, curriculum, individualization, social relation in education, educational strategies and methods, classroom management, evaluation and assessment.
Aim of the course - Czech
Last update: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (03.05.2024)

- Porozumět základním principům tvorby přípravy na vyučování
- Umět formulovat cíle vyučování
- V návaznosti na výukové cíle volit adekvátní didaktické prostředky
- Umět posoudit parametry kvality učebnic
- Znát základní charakteristiky vybraných výukových strategií

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (03.05.2024)

Základní literatura
Fletcher-Wood, H. (2021). Responzivní výuka. Praha: Edulab.
Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada.
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: MUNI.
Vališová, A., Kasíková, H. a kol. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.


Doporučená literatura
Berrada, K. & Burgos, D. (2022). Pedagogy, Didactics and Educational Technologies. Berlin: Springer.
Furdu, I., Tomozei, C., & Köse, U. (2017). Pros and Cons Gamification and Gaming in Classroom. BRAIN: Broad Research In Artificial Intelligence & Neuroscience, 8(2), 56-62.
Goethe, O. (2019). Gamification mindset. Springer.
Hattie, J. (2012). Prokazatelné učení. Praha: Edulab.
Hendrick, C. & MacPherson, R. (2021). Co ve třídě funguje. Praha: Edulab.
Christodoulou, D. (2016). Making Good Progress? Oxford University Press.
Kasíková, H. (2016). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.
Madden, A. et al. (2019). Blended learning in practice. The MIT Press.
Maňák, J. (1995). Nárys didaktiky. Brno: MU.
Maňák, J., Janík, T. & Švec, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Paido.
Pasch, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál
Reed, S., Mullen, C.A. & Boyles, E.T. (2021). Problem-Based Learning in Elementary School. Springer.
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, Vol. 15, No. 2, pp. 4-14.
Slavík, J., Hajerová Müllrtová, L., Soukupová, P. et al. (2020). Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň ZČU.
Tomková, A., Kašová, J. & Dvořáková, M. (2009). Učíme v projektech. Praha: Portál.
Vališová, A. & Kovaříková, M. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html