SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Educational Psychology II - APD190015
Title: Pedagogická psychologie II
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2019 to 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Jarmila Andrlová (13.07.2023)
Cíl předmětu:
Cílem předmětu je vytvořit základ pro porozumění pedagogicko-psychologické problematice s ohledem na současné směry v pedagogické psychologii.

The aim of the course is to create a basis for understanding pedagogical-psychological issues with regard tocurrent trends in educational psychology.

Osnova předmětu:
1. Autoregulace učení – teoretické přístupy, metakognice a učení, vytváření metakognitivních dovedností ve vyučování
2. Motivace v pedagogických situacích – vybrané teoretické přístupy, typy motivace, motivace žáků k učení,motivace a nuda,atribuční teorie a její aplikace ve školní praxi, ovlivňování učební motivace
3. Hodnocení ve škole – podstata, funkce, formy hodnocení, sebehodnocení
4. Komunikace ve škole.
5. Klima školní třídy - vymezení pojmu, základní dimenze klimatu, výzkumy klimatu školní třídy. Kultura školy,klima školy.
6. Sociokulturní background žáka, teorie sociokulturního handicapu (Kohn, B. Bernstein, P. Bourdieu)
7. Rodinná a/versus školní socializace – výchovné styly v rodině, charakteristika modu socializace v rodině a ve škole, role rodiče a role učitele, osvojování role žáka
8. Vztahy mezi rodinou a školou - odlišnost pozic a vidění problémů, obtížnost komunikace a dialogu

Studijní literatura
Základní literatura:
Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál.<br>
Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi: Příručka pro učitele. Praha: Portál.<br>
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.<br>
Woolfolk, A. (2012). Educational psychology. 12th ed. Pearson.<br>
Doporučená literatura dle jednotlivých okruhů:<br>
(1)<br>
Fischer, R. (1997). Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál.<br>
Helus, Z., & Pavelková, I. (1992). Vedení žáků ke vzdělávací autoregulaci a humanizace školy. Pedagogika, 42 (2). <br>
197-<br>
208.<br>
Krykorková, H., & Chvál, M. (2001). Rozvoj metakognice – cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika, 51 (2). <br>
185-196.<br>
Krykorková, H. et al. (2008). Metakognice a autoregulace. Praha: FF UK.<br>
Kulič, V. (1992). Psychologie řízeného učení. Praha: Academia.<br>
(2)<br>
Hrabal, V., Man, F., & Pavelková, I. (1989). Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN.<br>
Man, F., & Mareš, J. (2005). Výkonová motivace a prožitek typu flow. Pedagogika, 55, (2). 151-171.<br>
63<br>
Man F., Mareš J., & Stuchlíková I. (2000). Paradoxní účinky učitelových motivačních postupů. Pedagogika, 50. 224<br>
-235.<br>
Pavelková, I. (1990). Perspektivní orientace jako činitel rozvoje osobnosti. Praha: Academia.<br>
Pavelková, I. (2002). Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. <br>
Praha: UK.<br>
Pavelková, I. (2010). Nuda ve škole In Krykorková, H., Váňová, R. et al. Učitel v současné škole. Praha: Karolinum.<br>
Výrost, J., & Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada.<br>
(3)<br>
Číhalová, E., & Mayer, I. (1997). Klasifikace a slovní hodnocení. Praha: Agentura Strom.<br>
Dvořáková, M. (2011). Hodnocení ve vyučování in Vališová, A., Kasíková, H. et al. Pedagogika pro učitele. 2. <br>
vydání.<br>
Praha: Grada.<br>
Kolář, Z., & Šikulová, R. (2005). Hodnocení žáků. Praha: Grada.<br>
Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2008). Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní <br>
hodnocení. Praha:<br>
Portál.<br>
Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.<br>
(4)<br>
Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.<br>
Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: MU.<br>
Nelešovská, Alena. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada.<br>
Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.<br>
Vybíral, Z. (2005). Psychologie komunikace. Praha: Portál.<br>
(5)<br>
Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada.<br>
Grecmanová, H. (2008). Klima školy. Olomouc: Hanex.<br>
Ježek, S. (Ed.). (2003). Psychosociální klima školy I. Brno: MSD.<br>
Ježek, S. (Ed.). (2004). Psychosociální klima školy II. Brno: MSD.<br>
Ježek, S. (Ed.). (2005). Psychosociální klima školy III. Brno: MSD.<br>
Klusák, M. (1994). Vědět, jak zacházet s klimatem ve třídě. Pedagogika, 44, (1). 61-67.<br>
Mareš, J. (1998). Sociální klima školní třídy. Přehledová studie a manuál české verze dotazníku CES – Classroom<br>
Environment Scale. Praha: IPPP.<br>
Mareš, J., & Ježek, S. (2006). Kvalitativní metody pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy. Pedagogická <br>
revue, 58,<br>
(1). 30-45.<br>
Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: MU.<br>
(6)<br>
Bourdieu, P. (1998). Teorie jednání. Praha: Karolinum.<br>
De Singly, F. (1999). Sociologie současné rodiny. Praha: Portál.<br>
Dopita, M. (2007). Pierre Bourdieu - o umění, výchově a společnosti: reflexe sociologie praxe Pierra Bourdieua v <br>
české<br>
sociologii. Olomouc: Univerzita Palackého.<br>
Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci. Praha: SLON.<br>
Knausová, I. (2002), Ověření platnosti Bernsteinovy teorie jazykové socializace v českém prostředí. Pedagogická <br>
orientace,2. 99-107.<br>
Knausová, I. (2006). Problémy jazykové socializace: Ověření platnosti Bernsteinovy teorie jazykové socializace v <br>
českémprostředí. 1. vydání. Olomouc: Votobia.<br>
Matějů, P., Straková, J., et al. (2006). Nerovné šance na vzdělávání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice. <br>
Praha:Academia.<br>
Matějů, P., Straková, J., & Veselý, A. (Eds.). (2010). Nerovnosti ve vzdělávání: Od měření k řešení. Praha: SLON<br>
Prokop, J. (2003). Sociolog výchovy Pierre Bourdieu (1930-2002) a jeho teorie reprodukce. Pedagogická <br>
orientace, 3. 96-107. (7) a (8)<br>
Havlík, R., & Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál.<br>
Možný, I. (1999). Sociologie rodiny. Praha: SLON.<br>
Možný, I. (2004). Česká rodina pozdní modernity. Nová podoba starého partnera a rivala školy.<br>
Pedagogika, 54 (4). 309–325.<br>
Rabušicová, M., Čiháček, V., Emmerová, K., & Šeďová, K. (2003). Role rodičů ve vztahu ke škole – empirická <br>
zjištění.<br>
Pedagogika, 53 (3). 309–319.<br>
Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., & Čiháček, V. (2004). Škola a (versus) rodina. Brno: MU.<br>
Šeďová, K. (2009). Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvním stupni základní<br>
školy. Studia paedagogica, 14 (1). 27–52.<br>
Štech, S. (2003). Škola, nebo domácí vzdělávání? Teoretická komplikace jedné praktické otázky. Pedagogika, 53 <br>
(4). 418-436.<br>
Štech, S., & Viktorová, I. (2001). Vztahy rodiny a školy – hledání dialogu. In Kolláriková, Z., Pupala, B. Předškolní a<br>
primární pedagogika. Praha: Portál.<br>
Vojtíšková, K. (2010). Interakce rodiny a školy pohledem matek. Pedagogika, 60 (2). 115–116.<br>

Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html