SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Fundamentals of Methodology for Teachers - APD160076
Title: Základy Metodologie pro pedagogy
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2021
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 8
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. (29.10.2019)
ZÁKLADY METODOLOGIE PRO PEDAGOGY

AKADEMICKÝ ROK 2019/2020
Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.

CÍLE KURZU
V tomto kurzu si studující osvojí základní metodologické znalosti a postupy v pedagogickém výzkumu a budou schopni připravit návrh vlastního výzkumného pedagogického projektu.

In this course, students will acquire basic methodological knowledge and procedures in educational research and will be able to prepare their own research educational project.

ANOTACE
1. TÉMA: Výzkum v sociálních vědách, specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů
• principy vědeckého výzkumu
• věda, výzkum, vědecká teorie
• možnosti a omezení vědeckého poznání
• metodologie vědy
• výzkumný proces
• pedagogický výzkum a jeho specifika

2. TÉMA: Metodologické debaty a etická dilemata v pedagogickém výzkumu
• validita
• reliabilita
• praktičnost
• subjektivita vs. objektivita
• měřitelnost
• informovaný souhlas
• důvěrnost, anonymita, emoční bezpečí participantů
• motivace participantů k výzkumu

3. TÉMA: Kvalitativní, kvantitativní a smíšené (kombinovaný) výzkumné designy
• kvalitativní výzkum: základní principy
• kvantitativní výzkum: základní principy
• smíšený výzkum: základní principy
• výhody a limity výzkumných designů

4. TÉMA: Metody sběru dat v pedagogickém výzkumu
• pozorování
• rozhovor
• focus group
• dotazník
• didaktický test
• sociometrie
• obsahová analýza
• experiment

5. TÉMA: Metoda pozorování v pedagogickém výzkumu
• typy pozorování
• zajištění kvality pozorování
• techniky standardizovaného pozorování

6. TÉMA: Dotazník v pedagogickém výzkumu
• druhy položek v dotazníku
• vlastnosti dobrého dotazníku
• konstrukce dotazníku
• realizace dotazníkového šetření
• analýza dat z dotazníku

7. TÉMA: Rozhovor v pedagogickém výzkumu
• Strukturovaný, polo-strukturovaný a nestrukturovaný rozhovor
• rozhovor pomocí návodu
• neformální rozhovor
• narativní a fenomenologický rozhovor
• skupinový rozhovor

8. TÉMA: Návrh výzkumného projektu
• výzkumný projekt
• výzkumný problém
• rešerše literatury
• příprava výzkumných metod
• sběr a zpracování dat
• analýza a interpretace dat
• prezentace výsledků

9. TÉMA: Kvantitativní výzkumný projekt
• stanovení výzkumného problému a cíle výzkumu
• formulace hypotéz
• chyby při formulaci hypotéz
• testování hypotéz
• výzkumné metody
• výzkumný vzorek
• etické aspekty
• kritéria kvality kvantitativního výzkumu
• sběr, zpracování a vyhodnocení dat
• výsledky výzkumu

10. TÉMA: Kvalitativní výzkumný projekt
• stanovení výzkumného problému, konceptuální rámec
• výzkumný účel a cíl
• výzkumné otázky
• výzkumné metody
• výběr vzorku
• validita výzkumu
• etické aspekty
• kritéria kvality kvalitativního výzkumu
• Základní designy kvalitativního výzkumu (případová studie, etnografický výzkum, zakotvená teorie, biografický výzkum, atd
• sběr, zpracování a vyhodnocení dat
• výsledky výzkumu

LITERATURA ZÁKLADNÍ
Ferjenčík, J.: Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál, 2000
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007
Skutil, M. a kol.: Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011.
Švaříček, R., Šeďová, K. a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál, 2007.

LITERATURA ROZŠÍŘENÁ
Creswell, J.W. Research Design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage: London, 2014.
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1999.
Gavora, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
Hendl, J. Kvalitativní výzkum. 2. vyd. Praha: Portál, 2008.
Chráska, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 1998.
Chráska, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999.
Maňák, J., Švec, V. (ed.). Cesty pedagogického výzkumu : pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno: Paido, 2004.
Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2006.
Průcha, J. Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum, 1995.
Řiháček, T., Čermák, I., Hytych, R. a kol.: Kvalitativní analýza: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
Švec, V., Hrbáčková, K. Průvodce metodologií pedagogického výzkumu. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2007.

POŽADAVKY KE ZKOUŠCE
• Návrh projektu pedagogického výzkumu – návrh výzkumného projektu musí být konkrétní (lze využít projekt k bakalářské práci), zrealizovatelný a musí zahrnovat: formulaci výzkumného problému, cíle výzkumu, hlavní (případně i dílčí) výzkumné otázky/hypotézy (dle typu výzkumu), popis zvoleného designu, výzkumný vzorek, plánované metody sběru dat, způsob zpracování, vyhodnocení a interpretce dat, jak budou prezentovány závěry výzkumu. Doporučovaný rozsah 5-7 normostran. Hotový návrh projektu je nezbytně nutné písemně zaslat vyučující e-mailem (katerina.zabrodska@ff.cuni.cz) nejpozději do konce zkouškového období.
• Písemný test zjišťující orientaci v níže uvedených tématech


Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html