SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Digital applications in memory institutions - AISPV3006
Title: Digitální aplikace v paměťových institucích
Guaranteed by: Institute of Information Studies and Librarianship (21-UISK)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2022
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unlimited (20)
Min. number of students: 7
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Nina Wanča, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Nina Wanča, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Nina Wanča, Ph.D. (17.01.2023)
Course attendants will be introduced to various ways on how to use digital applications in different types of <br>
memory institutions. Our main focus will be on GLAM (galleries, libraries, archives, museums). Because usage of <br>
these technologies is very diverse the course will focus on typical target groups and typical use cases - informing <br>
general public (1), supporting researchers (2), education and science communication (3). During the practical <br>
tasks we will continuously develop our own user experience. These user experiences will be used as a starting <br>
point for deeper understanding of digital applications development, evolution, deployment and maintenance. After <br>
the course students will better understand the basic principles of digital applications and they will be aware of <br>
main advantages as well as implementation and operational issues which have to be adressed in practice.<br>
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Nina Wanča, Ph.D. (17.01.2023)

Vzdělávací cíle předmětu
- osvojit si principy testování digitálních aplikací
- rozvinout vlastní uživatelskou zkušenost
- dokázat analyzovat cíle institucí pro využívání digitálních aplikací
- umět navrhovat vylepšení s ohledem na cíle instituce a uživatelské potřeby

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Nina Wanča, Ph.D. (20.02.2024)

Požadavkem k zápočtu je:

a) Docházka v minimálním rozsahu 75 % (v přípradě absence bude úkol z hodiny vypracován doma a odevzdán e-mailem)
b) Aktivní účast v hodinách (diskuse, praktická cvičení s pomocí pracovních listů)
c) Na jednu hodinu bude nutná domácí příparava (čtení textů)
d) Vypracování shrnutí testování 1. aplikace (cca 2 strany)
d) Vypracovnbání vylepšení u 2. aplikace (termín: neděle 2. 6. 2024 ve 20.00)

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Nina Wanča, Ph.D. (17.01.2023)

1. Úvodní hodina (17. 2.)
Prezentace předmětu a cílů výuky, nastavení očekávání, představení zápočtu a ujasnění pravidel spolupráce.

2. GLAM (24. 2.)
Charakteristika institucí GLAM - galerie, knihovny, archivy, muzea. Příprava na hodinu - četba textů.  

3. Informace pro širokou veřejnost (1) (3.3.)
Kdo je cílová skupina "široká veřejnost", jak s ní pracovat a jak ji informovat. Prohlubování vlastní uživatelské dovednosti - uživatelské testování.

Testování:
- webové stránky
- mobilní aplikace muzea
- komplexní portály (např. Kudyznudy)
- turistické informace (region)
- webové stránky (sekce kultura ve městě)

4. Informace pro širokou veřejnost (2) (10.3.)
Analýza institucionálních cílů pro digitální aplikace testované v předchozí hodině. Analýza potřeb cílových skupin.

5. Informace pro širokou veřejnost (3) (17.3.)
Tvůrčí práce - návrh na vylepšení digitální aplikace (nová funkce nebo vylepšení a úprava stávající funkce). Tvorba zadání pro implementaci - vysvětlení záměru na vylepšení, tvorba wireframu, tvorba zadání pro programátory. Seznámení s prostředím GitHub.
          
6. Podpora badatelské činnosti (1) (24.3.)
Kdo je cílová skupina "odborná veřejnost", jak s ní pracovat a jak ji informovat. Prohlubování vlastní uživatelské dovednosti - uživatelské testování.

Testování:
- databáze digitálních zdrojů
- databáze uměleckých děl
- knihovní katalog
- webové stránky vědecké instituce
- nástroje pro tvůrčí badatelskou práci (kolaborativní psaní, citační manažer, osobní databáze)

7. Podpora badatelské činnosti (2) (31.3.)
Analýza institucionálních cílů pro digitální aplikace testované v předchozí hodině. Analýza potřeb cílových skupin.

8. Podpora badatelské činnosti (3) (14.4.)
Tvůrčí práce - návrh na vylepšení digitální aplikace (nová funkce nebo vylepšení a úprava stávající funkce). Tvorba zadání pro implementaci - vysvětlení záměru na vylepšení, tvorba wireframu, tvorba zadání pro programátory.  

9. Edukační a vědecko-popularizační činnost (1) (21.4.)
Kdo je cílová skupina "odborná veřejnost", jak s ní pracovat a jak ji informovat. Prohlubování vlastní uživatelské dovednosti - uživatelské testování.

Testování:
- virtuální výstava (různé druhy)
- vzdělávací aplikace
- digitální hra
- vzdělávací portál

10. Edukační a vědecko-popularizační činnost (2) (28.4.)
Analýza institucionálních cílů pro digitální aplikace testované v předchozí hodině. Analýza potřeb cílových skupin.

11. edukační a vědecko-popularizační činnost (3) (5.5.)
Tvůrčí práce - návrh na vylepšení digitální aplikace (nová funkce nebo vylepšení a úprava stávající funkce). Tvorba zadání pro implementaci - vysvětlení záměru na vylepšení, tvorba wireframu, tvorba zadání pro programátory.

12. Závěrečná hodina (12. 5.)
Reflexe kurzu - čím z kurzu odcházíme, jak můžeme využít informace z kurzu v praxi.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html