|
|
|
||
Last update: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (09.10.2023)
„Reading remains the most difficult stage to study in the circuit followed by books.“ (Robert Darnton, 1982, 74) Following the outcomes of most recent local as well as international projects focusing on the history of reading (Manguel, Šmejkalová, Trávníček, Radway, UK Reading Experience Database) and their current practices (E-Read COST; Česká čtenářská republika) the course will introduce students into the present issues related to textual reception with a specific focus on the multimedia context of the twenty-first century. |
|
||
Last update: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (08.11.2023)
Požadavky k uzavření předmětu:
- účast v prezenční části studia. - skupinová prezentace (15 min) vybraného tematického okruhu ze sylabu. - zpracování jednoho z vybraných témat v písemné formě: cca 10NS - termín odevzdání 16. 01. 2024 Volná témata vztahující se k obsahu předmětu jsou vítána, je však třeba je předem konzultovat. Ke každé písemné práci i prezentaci je nutno připojit seznam použité literatury a všech dalších pramenů, včetně internetových odkazů. Citace a odkazy v textu budou uváděny dle standardů pro vědecké (i kvalifikační) práce.
Čtení v České republice – výzkumy a pohledy (např. Jiří Trávníček) Co jsou to dějiny čtení? (vypracovat na základě 2-3 vybraných publikací k tématu – např. Alberto Manguel) Čtení v totalitních režimech Čtenářky a čtenáři: genderové aspekty čtení. UGC – přednosti a stinné stránky platforem pro obsahy vytvářenými uživateli. Četba analogového a digitálního textu; AI & recepce textu. Čtení v době pandemické (výzkumy; knihovny; knižní trh …) Témata a termíny týmových prezentací - adaptovaná s ohledem na zájmy a preference studujících: 25. 10. 2023 St 12:30 - 14:55 Čtení v České republice 8. 11. 2023 St 12:30 - 14:55 *** 22. 11. 2023 St 12:30 - 14:55 Čtení v totalitních režimech; Dějiny čtení 6. 12. 2023 St 12:30 - 14:55 UGC – platformy pro obsahy vytvářenými uživateli - zohledněny také aspekty AI 20. 12. 2023 St 12:30 - 14:55 Čtenářky a čtenáři: genderové aspekty čtení – s důrazem na současnost Čtení v době pandemické AI & recepce textů
Blok 1 Úvod do předmětu a tématu: Sebe-prezentace; struktura a charakter výuky – nikoli (!) chronologický přehled, ale týmová práce na problematických okruzích formou zpracování tematických okruhů; podmínky absolvování předmětu: prezentace, projekty a závěrečná práce; doporučená literatura k samostatnému studiu.
Blok 2 Klíčové pojmy a metody: Čtení – recepce - apropriace z perspektivy mezinárodního bádání; UK Red - The UK Reading Experience Database. Prezentace: Čtení v České republice – současné výzkumy a pohledy; diskuse klíčových argumentů a kritická recenze publikace TRÁVNÍČEK, Jiří Čteme?: Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. 1. vyd. Brno: Host, 2008. Blok 3 Sondy do minulosti čtení I: Hostující přednáška Dr. Claire Madl (CEFRES) „Co se četlo v Klementinu v době osvícenství?“ Prezentace: gender Blok 4 Sondy do minulosti čtení II: Hostující přednáška Dr. Roar Lishaugen (Stockholm University) „Centrálně řízená čtenářská kultura“ Prezentace: Čtení v totalitních režimech
Blok 5 Hybridní publika: Hostující přednáška Tereza Willoughby (ČT): Tvorba televizních obsahů dnes: TV publikum jako čtenáři & autoři? Prezentace: UGC – přednosti a stinné stránky platforem pro obsahy vytvářenými uživateli; sociální media a literatura. Blok 6 Současnost a budoucnost čtení. Prezentace: Četba analogového a digitálního textu; AI & recepce textu. Čtenářky a čtenáři: genderové aspekty čtení. Prezentace: Čtení v době pandemické (výzkumy; knihovny; knižní trh …) Blok 7 Individuální konzultace k seminárním pracím. Doporučená literatura: DAVIES Ben. Christina Lupton, and Johanne Gormsen Schmidt, Reading Novels During the Covid-19 Pandemic, Oxford University Press, 2022.
Mezinárodní: Domácí: |