SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Music History IV - AHV120010
Title: Přehled dějin hudby IV
Guaranteed by: Institute of Musicology (21-UHV)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc.
Teacher(s): prof. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc.
Class: A – Mezioborová nabídka VP: Uměnovědy
Is co-requisite for: AHV120016, AHV120022
Is pre-requisite for: AHV110335, AHV220002, AHV110341, AHV120023
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Lenka Schneider (22.02.2024)
!!! Výuka probíhá v Klementinu, 2.patro, č. 230.

Upozorňujeme studující jiných programů než hudební věda, že vstup do Klementina je možný pouze s platným čtenářským průkazem.
Za případné komplikace se omlouváme a těšíme se na Vaši návštěvu.
Literature - Czech
Last update: prof. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc. (16.02.2021)

Ross, Alex. Zbývá jen hluk: Naslouchání 20. století. Přel. Pavel Klusák. Argo/dokořán 2011.

Taruskin, Richard. The Oxford History of Western Music. Oxford: Oxford UP, 2005.

Cook, Nicholas, and Anthony Pople. The Cambridge History of Twentieth-century Music.

Griffiths, Paul. Modern Music: A Concise History. London: Thames and Hudson 1994.

Griffiths, Paul. Modern Music and After: Directions since 1945. Oxford: Oxford University Press 1995.

Watkins, Glenn. Soundings: Music in the Twentieth Century. New York: Schirmer 1988.

Simms, Bryan R. Music of the Twentieth Century: Style and Structure. New York: Schirmer Books; London: Collier Macmillan 1986.

Dibelius, Ulrich. Moderne Musik nach 1945. München - Zürich: Piper 1998.

Leeuw, Ton de. Die Sprache der Musik in 20. Jahrhundert: Entwicklung, Strukturen, Tendenzen. Stuttgart: Verlag Freies Geisteslebe 1995.

Requirements to the exam - Czech
Last update: prof. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc. (14.05.2021)

Okruhy otázek:

Alexandr Skrjabin
Druhá vídeňská škola a její odkaz
Igor Stravinskij
Béla Bartók
Paříž mezi dvěma válkami, Pařížská šestka
Německá hudba v době Výmarské republiky, Hindemith
Ruská hudba ve 20. století, Šostakovič, Prokofjev
Poválečná avantgarda, Stockhausen, Boulez, Nono
Polská hudba, Lutoslawski, Penderecki, Górecki
Elektronické nástroje a elektroakustická hudba
Minimalismus a Nová jednoduchost
Francouzská hudba ve 20. století, Messiaen, Boulez, spektralismus
Americká hudba ve 20. století, Ives, Cowell, Cage, Feldman
Italská hudba, Berio, Sciarrino
Britská hudba, Britten, Tippett, Maxwell-Davies, Ferneyhough
Opera a hudební divadlo ve 20. století
Leoš Janáček
Bohuslav Martinů a meziválečná česká hudba
Česká hudba po 2. světové válce

 

Skladby k polechovému testu: 

Adams: Fearful Symetries
Bartók: Hudba pro smyčce, celestu a bicí
Berg: Houslový koncert
Berio: Sequenza III, pro hlas
Boulez: Le marteau sans maître
Brian Ferneyhough: Chute d’Icare
Britten: Simple Symphony
Bryars, Gavin: Allegrasco
Cage: Sonatas and Interludes for piano
Feldman: Why Patterns?
Fišer: Patnáct listů podle Dürerovy Apokalypsy
Glass: Enstein on the Beach
Górecki: 3. Symfonie
Grisey: Vortex Temporum
Gubajdulina: Offertorium
Hindemith: Symfonie „Mathis der Maler”
Honegger: Symfonie č. 3 „Liturgická“
Ives: Three Places in New England (č. 2: Putnam’s Camp)
Janáček: Smyčcový kvartet č. 2 „Listy důvěrné“
Kabeláč: Mystériem času
Klusák: Variace na téma Gustava Mahlera
Ligeti: Atmosphères
Loudová: Spleen
Lutoslawski: Trois poèmes d'Henri Michaux
Martinů: Dvojkoncet pro dva smyčcové orchestry, klavír a timpány
Messiaen: Turangalila-symphonie
Milhaud: La Création du Monde
Pärt: Passio Domini Nostri Jesu Christi Secundum Joannem
Penderecki: Tren
Prokofjev: Klasická symfonie
Prokofjev: Romeo a Julie
Reich: Tehillim
Rihm: Symfonie č. 1
Riley: In C
Saariaho: Lichtbogen
Satie: Gymnopédie 1
Scelsi: Quattro pezzi per orchestra
Schaeffer a Henry: Symphonie pour un homme seul
Schönberg: Pierrot Lunaire
Skrjabin: Poeme de l'extase
Stockhausen: Gesang der Jünglinge
Stockhausen: Kreuzspiel
Stravinskij: Svěcení jara
Stravinskij: Pulcinella
Stravinskij: Oktet
Šostakovič: 5. symofonie
Tristan Murail: Gondwana
Varèse: Poème électronique
Varèse: Ionisation
Webern: Symfonie Op. 21

 

 

 

Syllabus - Czech
Last update: prof. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc. (16.02.2021)

1. Modernismus, vizionáři (Skrjabin, Busoni, Varèse, Ives)

2. Druhá vídeňská škola (Schönberg, Berg, Webern)

3. Neoklasicismus, neofolklorismus (Stravinskij, Bartók)

4. Paříž mezi dvěma světovými válkami (Satie, Pařížská šestka)

5. Hudba a politika: (Hindemith, Weil, Šostakovič, Prokofjev)

6. Poválečná avantgarda (Messiaen, Boulez, Stockhausen, Nono)

7. Chance, aleatorika, timbrová hudba (Cage, Ligeti, Lutoslawski, Penderecki)

8. Hledání zvuku, elektronická hudba (Russolo, Varèse, Schaeffer, Henry, Stockhausen, IRCAM)

9. Postmoderna, minimalismus, New Simplicity, Neue Einfachkeit (Young, Riley, Reich, Glass, Andriessen, Bryars)

10. Nová složitost, manýristé (Ferneyhough, Lachenmann, Sciarrino, Grisey)

11. Spektralismus (Grisey, Murail, Saariaho)

12. Národní školy, opera  

13. Česká hudba 20. století 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html