SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
From markets to department stores and hypermarkets. Consumption and its culture in the 19th and 20th centuries - AHS400611
Title: Od trhů a tržnic k obchodním domům a hypermarketům. Spotřeba a její kultura 19. a 20. století I.
Guaranteed by: Institute of Economic and Social History (21-UHSD)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2019
Semester: winter
Points: 6
E-Credits: 12
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
summer s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: AHSV10393
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Barbora Štolleová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Barbora Štolleová, Ph.D. (10.02.2019)
Výběrový seminář je věnován spotřební kultuře v 19. a 20. století, a to v širším komplexu změn provázejících industrializační a modernizační proces, formování konzumní společnosti i její následný přechod směrem ke konzumerismu. Vedle dimenze hospodářské (ve smyslu podmíněnosti spotřeby strukturou a dynamikou vývoje ekonomiky) je spotřeba pojímána jako společensko-kulturní fenomén, sehrávající významnou roli v procesu formování lidských identit, rozličných životních stylů, vymezování sociálních skupin (komunikace s druhými prostřednictvím zakoupených spotřebních statků, disponujících symbolickou užitnou hodnotou nad rámec vlastní hodnoty užitné). Seminář zakotvený na pomezí dějin podnikání a dějin konzumu mj. reflektuje proměny trhů vybraných komodit (knižní trh, trh s potravinami); změny obchodní praxe a její regionální specifika (od trhů a tržišť coby tradičních míst obchodu z doby středověku, přes diverzifikaci obchodní praxe v kapitalistické éře až po hypermarkety), formy propagace spotřebních statků (marketing, reklama) a změny rolí spotřebitele coby aktivního, formativního subjektu trhu.

The seminar is devoted to consumer culture in the 19th and 20th centuries, in a wider complex of changes accompanying the industrialization and modernization process, the formation of a consumer society and its subsequent transition towards consumerism. In addition to the economic dimension (in terms of the conditionality of consumption by the structure and dynamics of the economy), consumption is conceived as a socio-cultural phenomenon, playing a significant role in the process of forming human identities, various lifestyles, defining social groups (communication with others through purchased consumer goods, with „symbolic“ value over and above its own useful value). The seminar, grounded at the boundaries of business history and consumer history, reflects, among other aspects, the changes in the markets of selected commodities (the book market, the food market); changes in business practice and its regional specifics (from markets as traditional trading venues from the Middle Ages, through diversification of business practices in the capitalist era to hypermarkets), forms of consumer goods promotion (marketing, advertising) and changes in consumer roles as an active, formative market player.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Barbora Štolleová, Ph.D. (10.02.2019)

Atestace: Z,Zk ( rozprva nad rozprcovaným segmentem závěrečné písemné práce)

Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Štolleová, Ph.D. (10.02.2019)

BERGHOFF, H. (Hg.),  Konsumpolitik. Die Regulierung des privaten Verbrauchs im 20. Jahrhundert, Gӧttingen 1999.

McCRACKEN, Grant, Culture and Consumption: New Approaches to the Symbolic Character of Consumer Goods and Activities, Bloomington: Indiana University Press 1988.  

Drápala, Daniel. Venkovský obchod Moravy a Slezska: socio-ekonomické sondy. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2014.

LENDEROVÁ, M.  – JIRÁNEK, T. – MACKOVÁ, M., Z dějin české každodennosti : život v 19. století,   Praha 2009.

PAVLU, Dušan. Reklub 1927-1949: kapitoly z dějin československé reklamy. [Praha]:

Professional Publishing, 2017.

STÁTNÍKOVÁ, Pavla. Trhy a tržiště, Praha: Paseka, 2010.

VOŠAHLÍKOVÁ, Pavla. Zlaté časy české reklamy, Praha: Karolinum, 1999.

ZAHRÁDKA, Pavel - SEDLÁKOVÁ, Renáta (eds.), New perspectives on consumer culture theory and research, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars, 2012.

ZAHRÁDKA, Pavel (ed.) Spotřební kultura: historie, teorie a výzkum, Praha: Academia, 2014.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html