SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Fieldwork in anthropology and ethnology - AET100185
Title: Terénní výzkum v antropologii a etnologii
Guaranteed by: Department of Ethnology and Central European and Balkan Studies (21-UESEBS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D. (14.05.2023)
Prakticky orientovaný předmět je zaměřen na rozvíjení schopnosti provádět etnografický/terénní výzkum a navazuje na kurz Úvod do metod terénního výzkumu. Specificky se zaměřuje na soubor metodologických postupů využívaných při utváření vědění v rámci etnologie a sociokulturní antropologie. V rámci kurzu se soustředíme na vlastní terénní výzkum studentek a studentů, který bude od počátku formulován a prováděn ve spolupráci studujících a pedagožky.

Studenti a studentky si v rámci kurzu osvojí práci v terénu, naučí se využívat různých výzkumných metod a technik sběru dat – provádět observaci, vést terénní deník a rozhovory. Získají znalost zpracování výzkumné zprávy.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D. (26.09.2023)

* Základní literatura
Agar, M.: Professional Stranger: An Informal Introduction to Ethnography. Academic Press, 1996 [1980].
Aull Davies, Ch.: Reflexive Ethnography. A guide to research selves and others. London and New York: Routledge, 1999.
Amit, V. Constructing the Field. London: Routledge, 2000.
Bernard, H. R. (ed.): Handbook of Methods in Cultural anthropology. London: Alta Mira Press, 1998.
Coleman, S. - P. Collins (eds.). 2006. Locating the Field: Space, Place and Context in Anthropology. ASA Monographs 42. Oxford: Berg.
Ellen, R. F. (ed.): Ethnographic Research: A Guide to General Conduct. Academic Press, 1984.
Flick, U.: An Introduction to Qualitative Research. London: Thousand Oaks: Sage Publications, 2009.
Hammersley, M. - Atkinson, P.: Ethnography: Principles in Practice. London: Routledge, 1997.
Schensul, J. J. - LeCompte, M. D.: Essential Ethnographic Methods: A Mixed methods Approach. Walnut Creek, California: AltaMira Press, 2012.

* Doporučená literatura
Bernard, H. R. et al.: The Construction of Primary Data in Cultural-Anthropology, Current Anthropology 1986 27(4): 382-396.
Castañeda, Q. E.: Ethnography in the Forest: An Analysis of Ethics in the Morals of Anthropology, Cultural Anthropology 2006, 21, No 1: 121-145.
Bernard, H. R. - Ryan, G. W.: Analysing Qualitative Data: Systematic Approaches. Newbury Park, CA: Sage Publications, 2010.
Clifford, J. - Marcus, G. (eds): Writing Culture: The Poetics and Politics of Ethnography. Berkeley: University of California Press, 1986.
Coleman, S. - von Hellermann, P.: Multi-Sited Ethnography: Problems and Possibilities in the Translocation of Research Methods. Routledge, 2011.
Denzin, N. K. - Lincoln, Y. S. (eds.): Collecting and Interpreting Qualitative Materials. Thousand Oaks: Sage Publications, 2003.
Emerson, R. M. - Fretz, R. I. - Shaw, L. L: Writing Ethnographic Fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press, 1995.
Falzon, M. A. - Hall, C. (eds.): Multi-Sited Ethnography: Theory, Praxis and Locality in Contemporary Research. Ashgate, 2009.
Gay y Blasco, P. - Wardle, H.: How To Read Ethnography. London, New York: Routledge, 2006.
Jongmans, D. G. - Gutkind, P. C. W. (eds.): Anthropologists in the field. Assen, Van Gorcum, 1967.
Kulick, D. - Wilson, M. (eds.): Taboo: Sex, Identity and Erotic Subjectivity in Anthropological Fieldwork. London: Routledge, 1995.
Macfarlane, B.: Researching with Integrity: The Ethics of Academic Enquiry. London: Routledge, 2008.
Wax, R.: Doing Fieldwork. Warnings and Advice. Chicago and London: The University of Chicago Press, 1971.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D. (21.09.2022)

Semináře, online konzultace, samostatný terénní výzkum. 

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D. (13.10.2022)

Atestace kurzu bude udělena na základě vypracování výzkumného projektu a následné realizace a prezentace terénního výzkumu. Studenti a studentky budou pracovat ve skupinách a společně řešit výzkumný problém vycházející z enviromentální antropologie. Obecným tématem letošního výzkumu bude „vztah člověka a životního prostředí“. Konkrétní výzkumné cíle, výzkumné otázky, metody a použité teoretické koncepty budou vypracovány společně během prvních tří týdnů semestru. Následně budou studenti postupovat samostatně ve vytvořených skupinách (každá skupina bude používat jiné metodologické nástroje). V průběhu semestru se sejdeme k reflexi dosavadního postupu a plánu postupu následného. Na konci semestru budou jednotlivé skupinky prezentovat výsledky svého výzkumu. Hodnocena bude práce v průběhu celého semestru a aktivní účast na všech fázích společné práce. Průběžně lze jednotlivé kroky terénního výzkumu konzultovat online. Blíže viz SYLABUS v souborech. 

ONLINE DISK https://drive.google.com/drive/folders/1ezyinaM_QzqGH79uXy23vUgTCeVThxjg?usp=sharing

Obsah výzkumné zprávy:

1.    Výzkumný problém podepřený o relevantní literaturu

2.    Výzkumná otázka a podotázky – výzkumné okruhy

3.    Metodologický postup – vzorek, metody, techniky sběru dat, reflexe výzkum – limity, vlastní pozicionalita

4.    Výsledky šetření – interpretace dat - kontextualizace

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D. (25.10.2023)

HARMONOGRAM KURZU 

Úvodní hodina

Informační, administrativní záležitosti. Vymezení výzkumného tématu a cíle výzkumu. Vymezení a základní představení použitých metod (terénní výzkum, zúčastněné pozorování, rozhovory, archivní výzkum, mediální analýza).

Říjen - Rozdělení do výzkumných skupin. Design výzkumu: vymezení terénu, konstrukce vzorku, formulace výzkumných otázek, etika výzkumu.

Listopad - Samostatná práce v terénu (ve skupinách) a online konzultace o průběhu výzkumu v jednotlivých skupinách.

Prosinec -  Konzultace dosavadního postupu, prezentace dosavadních výstupů, reflexe výzkumu a nasměrování dalších aktivit.

Leden - Prezentace výsledků.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html