SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Restoration of Works of Art - ADU500611
Title: Restaurování uměleckých děl
Guaranteed by: Institute of Art History (21-UDU)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 4
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: ADU100677
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. PhDr. Michaela Ottová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Adamcová, Ph.D. (01.02.2024)
Uměleckohistorické cvičení z restaurování

Předmět sleduje teorii a praxi restaurování dvojí optikou. První část kurzu zahrnuje teoretickou základnu oboru restaurování (konzervování) od jeho počátků po současnost, a to jak v České republice, tak s vybraným evropským kontextem, s důrazem na formovaní vědeckého restaurování v prostředí tzv. Československé restaurátorské školy (ale i mimo ni). Tato část kurzu bude doplněna a komparována s problematikou restaurování uměleckých děl rozlišených dle druhu a materiálu: závěsný obraz, nástěnná malba, dřevěná socha s polychromií, kamenná socha, umělecké předměty z kovů a na papíru. Součástí druhé půlky cvičení budou návštěvy restaurátorských ateliérů a přednáškové vstupy vybraných restaurátorů či teoretiků. Cílem předmětu je přiblížit a osvětlit charakter spolupráce historika umění a restaurátora v limitách doby vzniku konkrétního uměleckého díla a doby, ve které byl či je prováděn restaurátorský zásah.

Art historical exercises in restoration

This course examines the theory and practice of restoration through a dual perspective. The first part of the course covers the theoretical basis of the field of restoration (conservation) from its beginnings to the present, both in the Czech Republic and with a selected European context, with an accent on the formation of scientific restoration in the milieu of the so-called Czechoslovak Restoration School (but also outside it). This part of the course will be complemented and compared with the restoration of works of art differentiated according to type and material: hanging painting, wall painting, wooden sculpture with polychromy, stone sculpture, art objects made of metals and on paper. The second half of the exercise will include visits to restoration ateliers and lecture presentations by selected restorers or theorists. The aim of the course is to introduce and explain the character of the collaboration between art historian and restorer within the limits of the period of creation of a concrete work of art and the period in which the restoration operation was or is carried out.

Doporučená literatura/recommended literature:

Vincenc KRAMÁŘ: O obrazech a galeriích. Praha 1983

LAHODA/UHROVÁ (ed.): Vincenc Kramář. Od starých mistrů k Picassovi (kat. výst.). Praha 2000

Mojmír HAMSÍK: Tři úvahy o restaurování. In: Technologia artis IV, 1996

Ladislav KESNER: Restaurátorský ateliér Národní galerie v Praze (kat. výst.). Praha 1985

Ivo HLOBIL: K výtvarnému aspektu československé restaurátorské školy (1982). In: Bulletin UHS II, 2014, 5-11

Ivo HLOBIL: Na základech konzervativní teorie české památkové péče. Praha 2008

Vratislav Nejedlý: K vývoj retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století. In: Zprávy památkové péče LXV, 2005, VI, 500-516

Cesare BRANDI: Teorie restaurování. Kutná Hora 2000

Bohuslav SLÁNSKÝ: Technika malby. Díl 1., Malířský a konzervační materiál (druhé vydání). Praha 2003

Bohuslav SLÁNSKÝ: Technika malby. Díl 2., Průzkum a restaurování obrazů (druhé vydání). Praha 2003

Zuzana BAUEROVÁ: Proti času. Konzervovanie – reštaurovanie v Československu 1918 – 1971. Praha 2015
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html