SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Commercial Semiotics - YMSMK063PV
Title: Sémiotika marketingu
Guaranteed by: Programme Electronic Culture and Semiotics (24-KEKS)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [HT]
Capacity: 20 / 20 (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Ľudmila Bennett, Ph.D., Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Ľudmila Bennett, Ph.D., Ph.D.
Annotation - Czech
V tomto předmětu se pokusíme odpovědět na otázky: Jak se sémiotika používá v průzkumu trhu pro spotřebitelské značky a podniky? Jak mohou různé sémiotické modely odhalit a nabízet brandingové a marketingové strategie? Jak může sémiotické myšlení vyvolat nové způsoby uvažování o konzumní kultuře? Pozváni budou také hostující specialisté z marketingových agentur v ČR i ze zahraničí, aby přiblížili různé způsoby, jak sémiotika nabízí analytické nástroje v praxi. Cílem kurzu není teoretické studium disciplíny sémiotiky marketingu, nýbrž praktické aplikace na konkrétní marketingové kampaně. Mimo jiné se v kurzu zaměříme také na kritický pohled na konzumní společnost, kde sémiotika bude použitá jako nástroj dekonstrukce a kritického myšlení. Součástí kurzu bude exkurze do kognitivní laboratoře, kde si ukážeme marketingový výzkum za použití technologie eye-tracking. Studenti si odnesou praktické dovednosti, které lze aplikovat v různých typech zaměstnání, např. copywriting, brand consultancy, semiotic consultancy, průzkum trhu, marketingová komunikace, atp. Odkaz na prezentaci první hodina: https://www.canva.com/design/DAGcw3XmuJU/W56DrPw1dTtCTEeFQa1ljw/view?utm_content=DAGcw3XmuJU&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h37755f6034
Last update: Bennett Ľudmila, Mgr., Ph.D., Ph.D. (25.02.2025)
Requirements to the exam - Czech

Studující vypracují vlastní kreativní projekt.

Last update: Zetová Marie, Mgr. (30.12.2024)
Syllabus - Czech

PART I: základy marketingové praxe

brandingová analýza hodnot značky, kultúrní analýza produktu. Prezentace: https://www.canva.com/design/DAGgxKhw3qY/6SZ8CFXO0aoyY1J5RR0_gg/view?utm_content=DAGgxKhw3qY&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h96269eee73

průzkum konkurence, target customer, Customer journey, UX (user experience). https://www.semiovox.com/articles/2025/03/10/ludmila/ 

exkurze do laboratoře: eye tracking 

eye-tracking  a kvantitativní anaýza: kvalita vs kvantita, ppt: https://www.canva.com/design/DAGhdImwbTE/jIaPpAnIShyHyYPnIDfNkQ/view?utm_content=DAGhdImwbTE&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=hbc1eb2a849

PART II: sémiotické modely

Proč je strukturální sémiotika vhodným nástrojem pro komerční praxi: teorie opozic. video Commutation Test Semiofest: https://www.youtube.com/watch?v=75g5RQddEso 

ppt: https://www.canva.com/design/DAGTeQplSlU/FxCNVErXEJXz9Pf_jaubVw/view?utm_content=DAGTeQplSlU&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h631b890561

Základy o A. J. Greimasovi a jeho sémiotickém čtverci jako nástroji (nejen) marketingové analýzy.  pozor ČETBA! (ano, budeme i číst): Přečtěte si prosím kapitolu 5 (113-139) z knihy Semiotics of X od Jamina Pelkeyho. Věnujte zvláštní pozornost stranám 135-138, analýze písně „Follow your Arrow“ (Kacey Musgraves) a čtvercové analýze "whore (-ible person)". Pokud chcete, poslechněte si písničku nebo se na ni podívejte na youtube.

Na seminární aktivitu si prosím přineste (ideálně fyzickou kopii) módního časopisu dle vlastního výběru (Vogue, Cosmopolitan) nebo jiný časopis zaměřený na trendy.

RDE model. Četba: Bankov, K. & Trendafilov, D. (2022). Semiotics in Marketing and Branding. Zaměřte se na strany 328-330. slides: https://www.canva.com/design/DAGkDELL9mE/OkpIZUEvY8_On9diJnyHGA/view?utm_content=DAGkDELL9mE&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=ha081366a22 

online hodina: host z marketingové praxe. Rahul Murdeshwar Semiovox interview: https://www.semiovox.com/articles/2024/10/20/rahul-murdeshwar/
Join Zoom Meeting
https://cesnet.zoom.us/j/99258965985

Meeting ID: 992 5896 5985

PART III: interdisciplinární aplikace

dekonstrukce reklamy a anti-reklama, ppt: https://www.canva.com/design/DAGlW_CDGHU/CMubZrp7wJUXncFHMs7Osg/view?utm_content=DAGlW_CDGHU&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h59fd44a83c

biosémiotika a marketing: kdo všechno kromě nás je příjemcem reklamy aneb jak bakterie v našem těle  reagují na marketingové strategie. četba: Yogi Hendlin, Biochemistry of Desire ppt: https://www.canva.com/design/DAGmA9N3M8s/vvJQsvFJvK0WJKNDabVY2w/view?utm_content=DAGmA9N3M8s&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h73a59fadff 

PART IV: semestrální projekt

tvořivá dílna: vytvoření vlastní sémiotické analýzy značky/produktu/cílového zákazníka nebo vytvoření vlastní reklamy/kampane/brandingové strategie/komunikačné strategie značky

tvořivá dílna: prezentace finálních produktů online

Literatura:

• Holt, Douglas B., & Cameron, Douglas. Cultural strategy: using innovative ideologies to build breakthrough brands. Oxford: Oxford University Press. 2012.
• Oswald, Laura R. Marketing semiotics: signs, strategies, and brand value. New York: Oxford University Press. 2012.
• Shivakumar, Hamsini, Batra, Rasika. Semiotics and Qualitative research: Strange bedfellows or Jodi no.1. Presented at the MRSI. 2019.
• Solomon, M. R., Askegaard, S., & Bamossy. Consumer behaviour : a European perspective. Prentice Hall Europe. 1999.
• Gvoždiak, V. Česká teorie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2016
• Hendlin, Y.H. (2021). Biochemistry of Desire: The Biosemiotics of Advertising to Bacteria. In: Hendlin, Y.H., Hope, J. (eds) Food and Medicine . Biosemiotics, vol 22. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-67115-0_2
• Pelkey, J. Semiotics of X. Bloomsbury Publishing. 2017.
• Bankov, K. & Trendafilov, D. (2022). Semiotics in Marketing and Branding. in Jamin Pelkey (ed.): Bloomsbury Semiotics Volume 2: Semiotics in the Natural and Technical Sciences 10.5040/9781350139350.ch-14.

Last update: Bennett Ľudmila, Mgr., Ph.D., Ph.D. (29.04.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html