|
|
|
||
Předmět umožní studentům proniknout do specifických historických, hodnotových a metodických východisek a
metod podpory pracovníků ve službách, jejichž součástí je sociální práce, jejich dopadů na kulturu organizací,
principů a způsobů organizování supervize v různých částech světa a způsobů začlenění supervize do rozvoje
kvalitní praxe v pomáhajících profesích.
cíle/výstupy:
- objasní historický vývoj a porovná společenské a profesní determinanty, hodnoty a organizační formy i legislativní
ukotvení supervize v sociální práci a jiných pomáhajících profesích v mezinárodním kontextu
- umí plánovat uspořádání supervize v souladu s posláním organizace, její vnitřní organizací, kulturou a strukturou
- umí vyjednat supervizní kontrakt adekvátní potřebám organizace
- formuluje vztahy mezi supervizí a řízením a jejich úlohou v organizaci
- porovná způsoby organizování a formy supervize v sociální práci a dalších pomáhajících profesích v různých
částech světa
-získá vlastní zkušenost se skupinovou supervizí a peer supervizí
témata výuky:
1. Vývoj supervize jako metody ve světě (historie 19.-20. stol.)
2. Myšlenkové proudy utvářející supervizi
3. Převládající pojetí supervize v různých zemích a profesních oblastech
4. Vývoj supervize na našem území (historie, subjekty, oblasti uplatnění supervize, legislativa či dohody,
organizace)
5. Současný stav supervize v Evropě (úroveň řešených otázek, evropské asociace, webové stránky a
časopisy, výuka supervize)
6. Význam supervize jako podpory pracovníků v sociálních a zdravotnických
7. Formy a metody supervize
8. Kontrakt supervize, jeho komponenty a vyjednávání.
9. Odpovědnost supervizora, supervizantů a zadavatelů supervize.
10. Reflexe – pojem v pomáhajících profesích, podmínky účinné reflexe
11. Andragogický model učení a jeho využití ve vzdělávací supervizi
12. Kompetence jako pojem, důkazy a kritéria kompetencí, kompetence v supervizi a v řízení- hlavní rozdíly
13. Supervize v organizaci – témata vhodná k řešení supervizí, význam kultury supervize a organizace.
cvičení a úlohy k dosažení dovedností
Zkušenost s mezioborovou skupinovou supervizí, sebereflexe a reflexe, práce v malých skupinách-příprava
supervizní dohody, hraní rolí- vyjednávání dohody
Je-li to nutné, výuka proběhne online v MS Teams a skupinová práce a cvičení budou řešeny dle možností online výuky.
Last update: Havrdová Zuzana, doc. PhDr., CSc. (22.09.2020)
|
|
||
Studenti před každým modulem výuky samostatně prostudují a písemně zrealizují úkoly zadané v učebním textu v Moodlu jako přípravu na další výklad, resp. na cvičení. Povinná práce obsahuje samostatnou analýzu vybrané organizace včetně návrhu supervizního kontraktu. Zkouška sestává z obhajoby písemné práce. Studenti prezenční formy studia mají povinnou účast 80%. Povinná literatura: HAVRDOVÁ, Z. 1999. Kompetence v praxi sociální práce. Praha, Osmium, Kap. II, III, IV, V, VII. HAVRDOVÁ, Z., HAJNÝ, M. a KOL. 2008, Praktická supervize. Praha, Galen, s. 17- 46 HAVRDOVÁ, Z. a KOL. 2011. Kultura organizace a supervize ve vzájemném působení. Praha: UK FHS,102s. Doporučená literatura: DUNN R.,CALLAHAN,J.,FARNSWORTH,J.K.WATKINS, C.E. Proposed Framework for addressing supervisee-supervisor value conflict. The Clinial Supervisor. Published online: 2017.06, Jan. JAHN R.,NOLTEN, A.,WEIGAND,M. Supervision: Königsweg für Prävention und Gesundheitsförderung, Supervision, 2017.4, p. 215-280, MATOUŠEK a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2013,3.vyd. ISBN 978-80-262-0213-4, 400 s. MATOUŠEK, O. a kol. ed. Encyklopedie sociální práce, Praha: Portál 2013,576 s. ISBN 978-80-262-0366-7, ZÁKON 108/2006 Sb. o sociálních službách, aktuální znění č.401/2012 Sb POLLOCK,A.,ET AL. A systematic review of evidence relating to clinical supervision for nurses, midwives and allied health professionals. J. Adv.Nurs. KNIHOVNA KATEDRY S CIZOJAZYČNOU LITERATUROU K OBORU Studijní opory: http://moodle.fhs.cuni.cz/course/view.php?id=473 Studijní opora:Učební text a další naskenované texty a dokumenty zahraniční a domácí vložené v Moodle. Last update: Pištěková Romana (21.05.2018)
|
|
||
Kurz je určen výhradně studujícím 1. ročníku studijního programu Řízení a supervize v soc. a zdrav. organizacích, a není proto možné si jej zapsat po webu. Last update: Pištěková Romana (12.05.2021)
|