|
|
|
||
Na kurzu se studující seznámí s přístupem anti-bias, který nabízí pohled na reflexi nerovností ve společnosti.
Původně pedagogický koncept, který vychází z hnutí za kritické a sociálně spravedlivé vzdělávání, nabízí přesah i do
fungování občanské společnosti a témat spojených s nerovností a marginalizací ve společnosti obecně.
Součástí semináře tedy bude seznámení za základní literaturou, cíli přístupu i návaznými texty, které mají přesah
do dalších disciplín.
Prezenční seminář proběhne zážitkovou formou práci s konkrétními aktivitami, které jsou pro přístup
charakteristické, které se věnují především reflexi moci ve společnosti a prostoru pro jedince, ale především
reflexe vlastní pozice při (ne)reprodukci předsudků a diskriminujícího chování.
Úkolem studujících pak bude promyslet přesah využité přístupu do vlastních disciplín a kontextů. Nabízená těžiště
pro samostatné studium jsou nerovnost, moc a diskriminace ve středoevropském prostoru, zvnitřněná dominance
a zvnitřněný útlak, anti-bias prostředí.
Last update: Košák Felcmanová Alena, M.A., Ph.D. (14.09.2023)
|
|
||
Prezenční setkání proběhne 22.11.2024 Obsahem cvičení budou sebezkušeností aktivity, které představí přístup anti-bias a otevřou diskuzi k širší reflexi přístupu. Text a úkoly naleznete i v Moodlu Podmínky atestace:
Písemný úkol (2-3 normostrany) před workshopem, k odevzdání do 8. 11. 2024 do Moodlu V úkolu studující popíší svojí motivaci k účasti na kurzu a svoje očekávání od kurzu. Struktura úkolu:
Písemná reflexe workshopu do 9.12.2024 Studující odevzdají písemnou reflexi svojí účasti na workshopu, kde budou reflektovat, co jim WS přines pro jejich osobní a oborový rozvoj.
Vlastní rešerše Studující jako přípravu na pohovor udělají vlastní rešerši odborné literatury a zašlou odkaz na článek, který reflektuje jejich oblast zájmu, nebo přináší další podněty k otázkám, které si v souvilosti se seminářem kladou. Vložte (odkaz) na článek, nebo celý článek + referenci ve formátu APA do Moodlu. Článek je třeba zaslat nejpozději týden před plánovaným termíny pohovoru.
Skupinový ústní pohovor
Literatura
Derman-Sparks, L. & Anti-Bias Curriculum Task Force (Calif. ), (1989) Anti-bias curriculum: tools for empowering young children, Washington, D.C: National Association for the Education of Young Children. Felcmanová, Alena, Randa, Jana; (2014) Objevování. Sbírka inspirací z přístupu anti-bias. Brno: Asociace středoškolských klubů České republiky. ISBN 978-80-88043-09 Doporučení literatura: Anti-bias v souvislostech Freire, P. Pedagogika utlačovaných, Neklid Bonomi, A. (2019). Rethinking campus sexual assault: We must be leaders in anti-bias practices, civil rights and human rights. Journal of family violence, 34(3), 185-188. Sapon-Shevin, M. (2017). On the impossibility of learning “not to see”: Colorblindness, invisibility, and anti-bias education. International Critical Childhood Policy Studies Journal, 6(1), 38-51.
Zvnitřněná dominance a zvnitřněný útlak David, E. J. R., a Derthick, A. O. (2014). What is internalized oppression, and so what? Pyke, K. D. (2010). What is internalized racial oppression and why don't we study it? Acknowledging racism's hidden injuries. Sociological Perspectives, 53(4), 551–572. Moc, nerovnosti v SVE Cervinkova, H. (2012): Postcolonialism, postsocialism and the anthropology of east-central Europe, Journal of Postcolonial Writing, 48:2, 155-163 http://dx.doi.org/10.1080/17449855.2012.658246 Riabczuk, M. (2013). Colonialism in another way. On the applicability of postcolonial methodology for the study of postcommunist Europe. PORÓWNANIA. Czasopismo poswiecone zagadnieniom komparatystyki literackiej..., 13, 47-59. Kalmar, I. (2022). White But Not Quite: Central Europe’s Illiberal Revolt. Policy Press. Last update: Košák Felcmanová Alena, M.A., Ph.D. (16.09.2024)
|