SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Anti-Bias - possibilities of applying the pedagogical approach in the reflection of social inequalities - YMN312
Title: Anti-Bias - možnosti aplikace pedagogického přístupu v reflexi společenských nerovností
Guaranteed by: Programme Civil Society Studies (24-KSOS)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/8, C [HS]
Capacity: unknown / 25 (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Alena Košák Felcmanová, M.A., Ph.D.
Teacher(s): Alena Košák Felcmanová, M.A., Ph.D.
Annotation - Czech
Na kurzu se studující seznámí s přístupem anti-bias, který nabízí pohled na reflexi nerovností ve společnosti. Původně pedagogický koncept, který vychází z hnutí za kritické a sociálně spravedlivé vzdělávání, nabízí přesah i do fungování občanské společnosti a témat spojených s nerovností a marginalizací ve společnosti obecně. Součástí semináře tedy bude seznámení za základní literaturou, cíli přístupu i návaznými texty, které mají přesah do dalších disciplín. Prezenční seminář proběhne zážitkovou formou práci s konkrétními aktivitami, které jsou pro přístup charakteristické, které se věnují především reflexi moci ve společnosti a prostoru pro jedince, ale především reflexe vlastní pozice při (ne)reprodukci předsudků a diskriminujícího chování. Úkolem studujících pak bude promyslet přesah využité přístupu do vlastních disciplín a kontextů. Nabízená těžiště pro samostatné studium jsou nerovnost, moc a diskriminace ve středoevropském prostoru, zvnitřněná dominance a zvnitřněný útlak, anti-bias prostředí.
Last update: Košák Felcmanová Alena, M.A., Ph.D. (14.09.2023)
Syllabus - Czech

Prezenční setkání proběhne 22.11.2024

Obsahem cvičení budou sebezkušeností aktivity, které představí přístup anti-bias a otevřou diskuzi k širší reflexi přístupu.

Text a úkoly naleznete i v Moodlu

Podmínky atestace: 

  • Odevzdání písemného úkolu do 8.11.2024 v odevzdávárně Moodle (2-3 NRS) 

  • Účast na semináři 22.11.2024

  • Odevzdání reflexe do 9.12.2024

  • Vlastní rešerše k tématu  

  • Skupinový ústní pohovor 

 

Písemný úkol (2-3 normostrany) před workshopem, k odevzdání do 8. 11. 2024 do Moodlu 

V úkolu studující popíší svojí motivaci k účasti na kurzu a svoje očekávání od kurzu.  
Dále mají za úkol seznámit se s cíli a hlavnímu myšlenkami přístupu anti-bias v základní literatuře a s jedním z textů doporučené literatury a promyslí si oblast aplikace.  

Struktura úkolu: 

  • Jaké jsou vaše očekávání od kurzu a vaše motivace k účasti (na rámec získání kreditů:)? 

  • Shrnu a vlastní reflexe cílů anti-bias ze základní literatury a reflexe jednoho z doporučených textů.  

  • Jaké otázky to ve vás vyvolalo?  

  • Jaká konkrétní problematika by vás v souvislosti s AB zajímala? Přesah do jaké vědní disciplíny vás nejvíce zajímá? 

Písemná reflexe workshopu do 9.12.2024  

Studující odevzdají písemnou reflexi svojí účasti na workshopu, kde budou reflektovat, co jim WS přines pro jejich osobní a oborový rozvoj. 

 

Vlastní rešerše 

Studující jako přípravu na pohovor udělají vlastní rešerši odborné literatury a zašlou odkaz na článek, který reflektuje jejich oblast zájmu, nebo přináší další podněty k otázkám, které si v souvilosti se seminářem kladou.  

Vložte (odkaz) na článek, nebo celý článek + referenci ve formátu APA do Moodlu. 

Článek je třeba zaslat nejpozději týden před plánovaným termíny pohovoru.  

 

Skupinový ústní pohovor 

  • Jako přípravu na ústní pohovor studující zašlou alespoň jeden článek z vlastní rešerše, které souvisí s tématem anti-bias a jejich studijním oborem a to minimálně týden před termínem zápočtového pohovoru.  

  • Součástí pohovoru bude představení zvoleného článku (2-3 min) a diskuze nad možností propojení přístupu anti-bias s vlastním studijním oborem. 


Literatura 


Základní texty k přístupu anti-
bias
 

Derman-Sparks, L. & Anti-Bias Curriculum Task Force (Calif. ), (1989) Anti-bias curriculum: tools for empowering young children, Washington, D.C: National Association for the Education of Young Children.   

Felcmanová, Alena, Randa, Jana; (2014) Objevování. Sbírka inspirací z přístupu anti-bias. Brno: Asociace středoškolských klubů České republiky. ISBN 978-80-88043-09 
https://eshop.arpok.cz/eshop/metodika-pristupu-anti-bias-pdf/ 

Doporučení literatura:

Anti-bias v souvislostech 

Freire, P. Pedagogika utlačovaných, Neklid 
 
Anti-bias vzdělávání a prostředí  

Bonomi, A. (2019). Rethinking campus sexual assault: We must be leaders in anti-bias practices, civil rights and human rights. Journal of family violence, 34(3), 185-188. 
https://journals.sfu.ca/iccps/index.php/childhoods/article/download/52/pdf  

Sapon-Shevin, M. (2017). On the impossibility of learning “not to see”: Colorblindness, invisibility, and anti-bias education. International Critical Childhood Policy Studies Journal, 6(1), 38-51. 

 

Zvnitřněná dominance a zvnitřněný útlak
Crenshaw, K. (1995). Mapping the margins. Critical Race Theory: The Key Writings that Formed the Movement, 357-383. https://we.riseup.net/assets/139021/versions/1/crenshaw%20intersectionality.pdf  

David, E. J. R., a Derthick, A. O. (2014). What is internalized oppression, and so what?  
Dostupné na: publication/260125784> [cit. 2016-06-09]. 

Pyke, K. D. (2010). What is internalized racial oppression and why don't we study it? Acknowledging racism's hidden injuries. Sociological Perspectives, 53(4), 551–572. 
 

Moc, nerovnosti v SVE 

Cervinkova, H. (2012): Postcolonialism, postsocialism and the anthropology of east-central Europe, Journal of Postcolonial Writing, 48:2, 155-163 http://dx.doi.org/10.1080/17449855.2012.658246 

Riabczuk, M. (2013). Colonialism in another way. On the applicability of postcolonial methodology for the study of postcommunist Europe. PORÓWNANIA. Czasopismo poswiecone zagadnieniom komparatystyki literackiej..., 13, 47-59. 

Kalmar, I. (2022). White But Not Quite: Central Europe’s Illiberal Revolt. Policy Press. 

Last update: Košák Felcmanová Alena, M.A., Ph.D. (16.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html