|
|
|
||
Kurz podává přehled základních problémů kognitivní lingvistiky: strukturální charakteristiky kategorizace přirozeného jazyka (jako je prototypičnost, systematická polysémie, kognitivní modely, metonymie a metafora, conceptual blending); funkční principy jazykové organizace (jako je ikonicita a arbitrárnost); konceptuální rozhraní mezi syntaxí a sémantikou; a vztah mezi jazykem a myšlením, včetně otázek o relativismu. Cílem předmětu je poskytnout základní teoretické a metodologické poznatky z oblasti kognitivní lingvistiky. Kurz také nastíní přesahy mezi kognitivní lingvistikou, kognitivní sémiotikou, biosémiotikou, psycholingvistikou, neurolingvistikou, evoluční lingvistikou a kognitivní poetikou. Last update: Balíková Zdeňka, Mgr. (03.01.2025)
|
|
||
PART I: základy kognitivní lingvistiky kategorizace, polysémie, syntax a sémantika, prototypy. Prezentace: https://www.canva.com/design/DAGgwKAAsR0/hDO8x06vzLDYxy2Op4iR-g/view?utm_content=DAGgwKAAsR0&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h362db02c53 Jakobson: metafora a metonymie, četba: https://pure.mpg.de/rest/items/item_2350620_3/component/file_2350619/content (prosím přečtete z knižky Fundamentals of Language tuto část: PART II TWO ASPECTS OF LANGUAGE AND TWO TYPES OF APHASIC DISTURBANCES) ppt. https://www.canva.com/design/DAGhaHpxtrw/1O7bruX-eupTuDaDi0uxsg/view?utm_content=DAGhaHpxtrw&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h5db782f077 od Jakobsona k ženám, ohni a dalším nebezpečným věcem zpět k Jakobsonovi. ikonicita v jazyku, četba: kapitola 2.4.2 Ikonicita a diagramatičnost v jazyce z knihy Jakobsonova sémiotické teorie. experiment na ikonicitu: https://tbxpg9zuaz.cognition.run/?fbclid=IwY2xjawJPz4lleHRuA2FlbQIxMAABHWoSE9D9CSLB8iirfHmqUegzTfe8h3zaNciB0kzzeeZMtW01ZyLC2bih4A_aem_rAYSRyWWN9B1GYiW7QWpQw ppt: https://www.canva.com/design/DAGivS1tQFE/Bhs9ZZ14rHUEfKwFRHblxg/view?utm_content=DAGivS1tQFE&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=hcaf5f24c71 vztah jazyka a myšlení: zakázané ovoce jazykového relativismu. Dobrovolný úkol: vzhlédněte film Arrival (2016) slidy: https://www.canva.com/design/DAGjUeXxzio/tuoJ5tauCd2gQzIaEbzvWg/view?utm_content=DAGjUeXxzio&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=ha40bdb9f1c otázka barefoot bot: Conceptual Blending Theory. četba: četba: conceptual projection and middle spaces. ppt: https://www.canva.com/design/DAGkCc4ilhk/dw8-_bu61M8DKoTQzNhDKQ/view?utm_content=DAGkCc4ilhk&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h7a532384de Mid term test: test je přístupný online v aplikace moodle. Kdyby jste měli problém dostat se do moodle aplikace, prosím napište mi email, zkusím Vás přidat ručně. test bud přístupný celý den. PART II: interdisciplinární přesahy psycholingvistika: přednáška pozvaného hosta, Dr. Maroš Filip exkurze do kognitivní laboratoře s komentářem Dr. Maroše Filipa
Literatura: · Boroditsky, L. 2001. Does language shape thought?: Mandarin and English speakers' conceptions of time. Cognitive psychology 8/1, 1-22- · Cowley, S. (Ed.), 2011. Distributed Language. John Benjamins, Amsterdam. · Deacon, Terrence W. 1997. Symbolic Species: The Coevolution of Language and Brain. W.W. Norton & Co. · Deacon, Terrence. 2003. Universal Grammar and Semiotic Constraints. In Language Evolution, M. Christiansen & S. Kirby (ed.), Language Evolution. 111-139. Oxford: Oxford University Press. · Derrida, Jacques. 1967. De la Grammatologie. Paris: Les éditions de Minuit. · Harris, Roy. 2009. Rationality and the Literate Mind. New York: Routledge. · Fauconnier, Gilles & Mark Turner. 2002. The Way We Think: Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities. New York: Basic Books. · Fauconnier, Gilles & Mark Turner. 2008. The origin of language as a product of the evolution of modern cognition. In Origin and Evolution of Languages: Approaches, Models, Paradigms, 133–156. University of Toronto Press. https://doi.org/10.3138/9781845535537.007 · Jakobson, R. and M. Halle, Fundamentals of Language, 's Gravenhage 1956, s. 55n. · Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. University of Chicago Press. · Lakoff, G. (1990). Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal about the Mind. University of Chicago Press. · Pelkey, Jamin. 2017. The Semiotics of X: Chiasmus, Cognition and Extreme Body Memory. Bloomsbury Advances in Semiotics, XVI. London, New York: Bloomsbury. https://doi.org/10.5040/9781474273862 · Pelkey, Jamin. 2018. Upright posture and the meaning of meronymy: A synthesis of metaphoric and analytic accounts. Cognitive Semiotics 11(1). https://doi.org/10.1515/cogsem-2018-0003 · Pelkey, Jamin. 2013. Cognitive chiasmus: Embodied phenomenology in Dylan Thomas. Journal of Literary Semantics 42(1). 79–114. · Romanini, Vinicius. 2010. A new aspect of sign and its implications for the theory of communication. Semeiosis: semiótica e transdisciplinaridade em revista 1(1). Last update: Bennett Ľudmila, Mgr., Ph.D., Ph.D. (20.04.2025)
|