|
|
|
||
Kurz seznámí studenty s teoretickými východisky sociální práce s rodinou. Studenti si osvojí základní odborné
znalosti týkající se partnerství, manželství a rodičovství. Dále budou seznámeni s vybranými tématy rodin ve specifických situacích – např. rozvod, domácí násilí. Cílem předmětu je poskytnout studentům znalosti týkající se hodnocení situace rodiny a principů plánování práce s rodinou. Část výuky bude zaměřena na hodnocení zdrojů, vývoje a rizika pro dítě a na plánování sociální práce s dítětem a rodinou. V neposlední řadě budou studenti seznámeni s faktory, které jsou významné při doporučování profesionální podpory dítěte či rodiny. • Podoby a vývoj rodinného soužití v současné západní civilizaci, partnerský vztah, manželství – základní pojmy • Rodina, vztahy a procesy v rodině, rodičovství životní cyklus rodiny, projevy problematických vztahů v rodině, projevy funkčních vztahů v rodině, hranice, koalice v rodině, rodinné mýty, rituály, rodinná teritorialita, výchovné styly • Syndrom týraného a zneužívaného dítěte definice, znaky, projevy u dětí, další formy CAN, možnosti intervence • Domácí násilí definice, dělení, příčiny a znaky, dynamika domácího násilí, osoba ohrožená a osoba násilná, dítě jako svědek, právní prostředky ochrany před DN, bezpečnostní plán, formy práce a úloha OSPOD, zásady práce s účastníky DN, sociální služby • Náhradní rodinná péče a ústavní péče vymezení pojmu, formy náhradní rodinné péče, vzdělávání pěstounů, rodičovství NRP, předpoklady úspěšné NR, systém a zařízení institucionální výchovy • Rozvod v rodině vymezení, příčiny, druhy, dopady, syndrom zavrženého rodiče, úloha OSPOD, odborná pomoc, mediace • Metody SP s rodinou obecné zásady, neutralita při práci s rodinou, etapy sociální práce s rodinou • Problém objektivity a norem při posuzování rodiny povaha teorií, pojmy popisují funkčnost rodiny, průsečík norem, problém objektivity hodnotitele, situace určující cíle hodnocení, podnět k hodnocení, hodnocení jako proces, rozsah hodnocení, potřebný čas, možné roviny hodnocení, prostředí, model v ČR • Metody využitelné k posuzování rodiny základní metody, zásady vedení rozhovoru s dospělými a dětmi, specifika dle věkových skupin • Sociální práce s rodinou v kontextu sociálně-právní ochrany dětí rodičovská zodpovědnost, vymezení SPOD, cílová skupina SPOD, preventivní a poradenská činnost OSPOD, povinnost pracovníků OSPOD, ZDVOP, individuální plán –IPOD, případová konference • Hodnocení vývoje dítěte multidisciplinární hledisko, hodnocení podle potřeb dítěte, hodnocení vývojové úrovně, doporučená struktura údajů –zdravotní, psychický stav, osobnostní, morální a sociální vývoj • Doporučené postupy pro hodnocení rodiny rozdíl mezi sociálním šetřením a návštěvou v rodině a home-visiting hodnocení jednotlivých aspektů fungování rodiny • Rozhodování o podpoře rodin, rodinné konference, videotrénink interakcí faktory významné při doporučování profesionální podpory rodiny, způsoby podpory rodiny Last update: Beneš Ladislav, Mgr., Dr. (27.01.2023)
|
|
||
sociální práce problémová rodina vývoj dítěte péče o dítě metody trauma syndrom CAN Last update: Maturová Klára, Mgr. (07.12.2022)
|
|
||
Ústní zkouška. Last update: Maturová Klára, Mgr. (07.12.2022)
|
|
||
MATOUŠEK, O. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny, Praha: Portál, 2014 ISBN:978-80-262-0522-7 Last update: Beneš Ladislav, Mgr., Dr. (03.08.2023)
|
|
||
Ústní zkouška Last update: Beneš Ladislav, Mgr., Dr. (27.01.2023)
|
|
||
Obsahem kurzu jsou následující témata:
Last update: Maturová Klára, Mgr. (07.12.2022)
|