|
|
|
||
The subject deepens students' knowledge about adapted physical activities (APA) and sports for people with disabilities. It summarizes previous study knowledge from these areas, while preparing students for the state final exam. The knowledge of the students is further confronted with the knowledge gained during seminars, internships and especially during the practical implementation of educational / health-physical education and sports events. The subject is partly taught in English.
Last update: Daďová Klára, doc. PhDr., Ph.D. (12.08.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je prohloubit vědomosti a zkušenosti studentů v oblasti aplikovaných pohybových aktivit a pomocí malých projektů je propojit s praxí. Výstupem předmětu a kompetencí úspěšného studenta je získat dostatečně hluboký přehled o nejdůležitějších aspektech APA, umět vyhledat informace z oboru, dokázat analyzovat informace podstatné pro vedení APA, uvažovat o potřebných adaptacích a zdravotních kontraindikacích jednotlivých činností a být schopen vést cvičební jednotky či sportovní tréninky pro jedince se specifickými potřebami. Důležitou součástí předmětu je praktická zkušenost v APA realizovaná formou participace na trénincích, soutěžích a edukačních projektech. Výstupy z učení / learning outcomes: Absolvent předmětu: - definuje aplikované pohybové aktivity v kontextu kinantropologie a příbuzných vědních oborů, orientuje se v historii a současných trendech parasportu, zná aktivity profesní organizace ČAAPA - vyjmenuje hlavní organizace parasportu (IPC, Deaflympics, Special Olympics, ČPV, ČDF, IBSA, IWAS, CP-ISRA, VIRTUS, a další) a dokáže popsat rozdíly mezi paralympijským, deaflympijským a speciálně-olympijským hnutím - má přehled o možnostech sportovních aktivit pro jedince s nejčastějším typem postižení - ve vyspělých zemích i v ČR - definuje příčiny nejčastějších zdravotních postižení a také jejich důsledky na každodenní život, vzdělávání, motorický vývoj a participaci na pohybových aktivitách - vyjmenuje pozitiva i rizika pohybové aktivity pro jedince se zdravotním postižením, je schopen uvažovat o faktorech udržitelnosti dlouhodobé pohybové aktivity u jedince s postižením - popíše základní metodické postupy ve výuce, modifikace a pravidla vybraných paralympijských sportů (plavání, atletika, goalball, boccia, basketbal/rugby vozíčkářů, lyžování apod.) a inkluzivních aktivit (polybat, baskin atd.) - dokáže definovat klasifikaci v parasportu a popsat její základní východiska a příklady hodnocení a rozdělení do tříd u parasportovců - dokáže vyhledat a porovnat technické parametry sportovně-kompenzačních pomůcek pro vybrané aplikované sporty - definuje pracovní pozici "konzultant APA" - je schopen vést cvičební jednotku / trénink pro osoby se specifickými potřebami Last update: Daďová Klára, doc. PhDr., Ph.D. (25.09.2024)
|
|
||
Povinná:
Doporučená:
Last update: Daďová Klára, doc. PhDr., Ph.D. (12.08.2023)
|
|
||
100 % aktivní účast na seminárních úkolech a při realizaci zadaných akcí: splnění úkolů v MS Teams prezentace projektových úkolů na základě nastavení v první přednášce písemný test ústní pohovor Last update: Daďová Klára, doc. PhDr., Ph.D. (25.09.2024)
|
|
||
Přednášky (2 hod. jedenkrát za 2 týdny): 1. Souhrn dosavadních znalostí z aplikovaných pohybových aktivit. Nové trendy v problematice. Zdroje informací. 1. Drobné aplikované hry. APA ve fitness. 2. Pohybové aktivity osob jinak zrakově disponovaných. Možnosti, metodiky, adaptace, kasuistiky. 3. Kruhový trénink pro nevidomé. 4.-11. Zdravotně-kondiční cvičení s běžnými pomůckami adaptované pro jedince s těžkým zrakovým postižením. 12. Zakončení předmětu - prezentace studentských projektů (metodiky, kasuistiky). 13.-14. Hospitace na sportovním tréninku vybraného sportu a jeho hodnocení. Příprava a realizace sportovní soutěže v oblasti APA (dobrovolnictví na soutěži v rámci klubů a sportovních svazů). Studijní materiály, podklady k přednáškám a další zdroje jsou v MS Teams. Last update: Daďová Klára, doc. PhDr., Ph.D. (25.09.2024)
|