The subject acquaints students with problems of adapted physical activities and sport for people with a disability. It deals with various aspects of individual types of disabilities and presents the possibilities of physical activities for people with special needs at various levels of sport activity.
Last update: Daďová Klára, doc. PhDr., Ph.D. (10.08.2023)
Předmět seznamuje studenty s problematikou aplikovaných pohybových aktivit /APA/ a sportu zdravotně postižených. Zabývá se různými aspekty jednotlivých typů zdravotních postižení a představuje možnosti pohybových aktivit pro osoby se specifickými potřebami na různých úrovních sportovní činnosti. Důležitost předmětu pro fyzioterapeuta spočívá v získání informací o možnostech sportovních aktivit např. po úrazech, při neurodegenerativních onemocněních (např. po propuštění z rehabilitačního ústavu či ukončení ambulantní rehabilitace) jako prevence civilizačních onemocnění způsobených inaktivitou, i o možnostech sportovních aktivit pro děti se speciálními potřebami, které jsou součástí celoživotní ucelené rehabilitace.
Last update: Daďová Klára, doc. PhDr., Ph.D. (10.08.2023)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je představit možnosti adekvátních pohybových aktivit pro osoby se specifickými potřebami v kontextu ucelené rehabilitace.
Úspěšný student získá absolvováním předmětu přehled doporučených sportů pro jedince se specifickými potřebami, dokáže uvažovat o potřebných adaptacích a zdravotních kontraindikacích jednotlivých činností. Skrze prezentované kasuistiky je schopen uvažovat o motivaci pacienta k pohybovým aktivitám a o konkrétních pozitivech a úskalích daného sportu pro jednotlivce.
Výstupy z učení / learning outcomes:
Absolvent předmětu:
- je schopen definovat speciální potřeby jedinců s nejčastějším druhem zdravotního postižení (tělesné, zrakové, sluchové, intelektové)
- dokáže vytvořit modifikaci pro sportovní aktivitu jedince se zdravotním postižením
- umí vyhledat sportovně-kompenzační pomůcku pro vybraný sport a zdravotní postižení
- vyjmenuje pozitiva pravidelné pohybové aktivity pro jedince se zdravotním postižením
- vyjmenuje kontraindikace a rizika sportovních aktivit u jednotlivých postižení
- má přehled o současných možnostech sportovních aktivit pro jedince s nejčastějším typem postižení v ČR
Last update: Daďová Klára, doc. PhDr., Ph.D. (10.08.2023)
Literature - Czech
Povinná:
DAĎOVÁ, K. Sport osob se zdravotním postižením. In Máček, M., Radvanský, J., a kol. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivit. Praha: Galén, 2011. s. 233-237.
VAŘEKOVÁ, J., DAĎOVÁ, K., NOVÁKOVÁ, P., a kol. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami v tělesné výchově. Praha: Karolinum, 2022. ISBN 978-80-246-5181-1. https://karolinum.cz/knihy/varekova-zak-se-specialnimi-vzdelavacimi-potrebami-v-telesne-vychove-26799
Doporučená:
DAĎOVÁ, K., ČICHOŇ, R., ŠVARCOVÁ, J., POTMĚŠIL, J. Klasifikace pro výkonnostní sport zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1520-2.
DURSTINE, J. L., MOOR, E. G., PAINTER, P. L., ROBERTS, S. O. ACSM´s Exercise Management for Persons with Chronic Diseases and Disabilities. 3rd ed. Human Kinetics, American College of Sports Medicine, 2009. ISBN-13: 978-0-7433-9.
EUSAPA. European standards in adapted physical activities. Olomouc: FTK UPOL, 2010. ISBN 978-80-244-2584-9.
KUDLÁČEK, M. Základy aplikovaných pohybových aktivit. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3954-9.
KUDLÁČEK, M. a kol. Aplikované pohybové aktivity osob s tělesným postižením. Olomouc: FTK UPOL, 2013. ISBN 978-80-244-3938-9.
LUIGI, A. J.(Ed.). Adaptive Sports Medicine. A Clinical Guide. Springer International Publishing AG, 2018. ISBN 978-3-319-56566-8.
Mnoho českých učebnic je volně dostupných na: https://apa.upol.cz/knihy-a-skripta
Last update: Daďová Klára, doc. PhDr., Ph.D. (10.08.2023)
Requirements to the exam - Czech
Požadavky na zápočet: 1) docházka na 75 % výuky 2) kasuistika (zpracovaná ve trojici) nebo videonávod (viz níže) nebo vytvoření pomůcky pro aplikovaný sport
Upřesnění k bodu 1) - V případě nedostatečné docházky najdeme individuální řešení plnění předmětu.
Upřesnění k bodu 2) - Studenti si vytvoří pracovní trojice (lze i dvojice) - Najdou si reálného "pacienta" se zdravotním postižením (jakého by mohli potkat v rámci své fyzioterapeutické praxe) - Dotazováním zjistí: míru jeho pohybové aktivity, vztah ke sportu, jeho potřeby v rámci ucelené rehabilitace (subjektivní šetření) - Navrhnou plán pro volnočasovou pohybovou aktivitu / sport: t.j. doporučení CO, jak ČASTO a v jaké INTENZITĚ by měl provozovat, jaké jsou očekávané benefity z hlediska ucelené rehabilitace, zda bude potřebovat speciální vybavení a kde ho lze sehnat (a za kolik), a KDE konkrétně se může dané aktivitě věnovat (dle místa bydliště) - Výstup: power-pointová prezentace, max. 8 slidů, údaje anonymizované, max 5 min Pokud nebude možné sehnat reálného pacienta, bude možné si vybrat z virtuální nabídky.
Alternativa ke kasuistice:
motivační video pro pacienty o benefitech sportu pro jedince se zdravotním postižením
tvorba videonávodu pro domácí cvičení jedince s OSP (zdravotně orientované)
návrh a výroba inovativní pomůcky pro sportovní aktivitu jedinců se zdravotním postižením (speciální míč, raketa, atd.)
Last update: Daďová Klára, doc. PhDr., Ph.D. (06.10.2023)
Syllabus - Czech
Přednášky: 1. Úvod do problematiky a význam sportu pro osoby se zdravotním postižením či znevýhodněním. Základní terminologie, definice, rozdělení. 2. Historie sportu zdravotně postižených. Organizace sdružující zdravotně postižené sportovce a profesionály pracující v oboru. 3. Psychosociální aspekty postižení a aplikovaných tělesných aktivit. Problematika komunikace. 4. Testování a pohybový režim osob s postižením. Problematika klasifikace ve vrcholovém sportu. 5. Sport neslyšících a osob s poruchami zraku. Biomedicínská charakteristika (příčiny, důsledky, rozdělení a specifika). Možnosti, indikace a kontraindikace pohybových aktivit. 6. Sport osob s tělesným postižením (poranění míchy, mozková obrna, amputace atd.). Dtto. 7. Sport osob s postižením intelektu a poruchami chování či komunikace (mentální retardace, autismus, poruchy učení). Dtto.
Semináře: 1. Adaptace a její principy. Speciální kompenzační pomůcky pro sport zdravotně postižených. 2. Seznámení s vybraným sportem pro jedince s poruchou hybnosti (boccia / indoor kurling). 3. Seznámení s vybraným sportem pro jedince s poruchou zraku (goalball / showdown). 4. Sportovní klub vozíčkářů - představení aktivit a managementu z pozice parasportovce. 5. Sport zdravotně postižených z pohledu fyzioterapeuta / prezentace kasuistik studentů. 6. Hospitace / stáž I - praktická ukázka sportovních aktivit zdravotně postižených (návštěva sportovního oddílu / soutěže). 7. Hospitace / stáž II - praktická ukázka sportovních aktivit zdravotně postižených (návštěva sportovního oddílu / soutěže).
Veškerá komunikace i případná distanční výuka (v případě potřeby) probíhá přes MS Teams. Podpůrné materiály najdete na Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4177
Last update: Daďová Klára, doc. PhDr., Ph.D. (10.08.2023)