prefer medical statement course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan
The topic of self-defense is included in the educational program (RVP) for the second level of elementary schools
and some types of secondary schools. Due to this fact, the subject is focused on the possibilities of teaching
self-defense in physical education classes. In theoretical lessons, the main topics covered are violence
prevention, both physical and psychological. In practical lessons, the subject matter is discussed from a
behavioral perspective and includes guidance on how to handle situations where physical conflicts occur.
Students are introduced to psychology, tactics, and some technical recommendations that arise from the topic.
The practical part of the subject is mainly taught through contact exercises in couples.
Last update: Zdobinský Adam, PhDr. (12.10.2023)
Téma sebeobrany je zahrnuto v RVP pro druhý stupeň základních škol a některé typy středních škol. Vzhledem k
tomuto faktu je předmět orientován na možnosti výuky sebeobrany ve školní tělesné výchově. V teoretických lekcích
je hlavními probíranými tématy prevence násilí, fyzického i psychického. V praktických lekcích je tématika probíraná
z behaviorálního hlediska a zahrnuje i možné návody na řešení situací, kdy fyzický konflikt probíhá. Studenti jsou
seznámeni s psychologií, taktikou a některými technickými doporučeními, které z problematiky plynou. Výuka
praktické části předmětu probíhá převážně formou kontaktního cvičení ve dvojicích.
Last update: Zdobinský Adam, PhDr. (12.10.2023)
Aim of the course -
The student is able to explain the risks arising from the nature of the school environment.
The student can describe the parameters of an imminent threat.
The student can outline possible solutions to bullying depending on the stage of development.
The student can describe the principles of non-confrontational assertive communication.
The student can describe the principles of self-defense in accordance with legal aspects.
The student can list several possible solutions for physical conflict resolution depending on the situation.
The student can demonstrate basic striking self-defense techniques.
The student can demonstrate basic techniques for defense against grabs in a standing position.
The student is capable of devising and organizing a suitable simulated situation as part of self-defense training scenarios.
Last update: Zdobinský Adam, PhDr. (12.10.2023)
Student dokáže vysvětlit rizika plynoucí z povahy školního prostředí.
Student dokáže popsat parametry bezprostředně hrozícího útoku.
Student dokáže popsat možná řešení šikany v závislosti na fázi vývoje.