Předmět umožní pochopit v souvislostech, proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má sportovní trénink obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Věnuje se struktuře výkonu, zatěžování, složkám tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku. Shrnuje postavení a roli sportovního manažera v procesu (řízení) sportovního tréninku.
Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (03.05.2022)
Aim of the course - Czech
Studenti získají základní informace a principech a metodách sportovního tréninku.
Předmět umožní pochopit v souvislostech, proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má sportovní trénink obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Věnuje se struktuře výkonu, zatěžování, složkám tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku. Shrnuje postavení a roli sportovního manažera v procesu (řízení) sportovního tréninku.
Výstupy z učení
Student zná a je schopen užívat odbornou terminologii.
Student rozumí obsahu sportovního tréninku z hlediska systémové a procesuální stránky.
Student vysvětlí adaptační modely a principy zatěžování. Tyto principy je schopen aplikovat na jednotlivé adaptační podněty.
Student chápe strukturu sportovního tréninku a dokáže provést základní analýzu faktorů sportovního výkonu v jednotlivých sportech či disciplínách
Student dokáže aplikovat didaktické postupy a přístupy pro jednotlivé věkové skupiny. Zná specifika komunikace s konkrétními skupinami sportovců i jednotlivcem.
Student rozumí jednotlivým činnostem při řízení tréninku a souvislostem mezi nimi Dokáže připravit tréninkový plán, dokáže evidovat jednotlivé tréninkové ukazatele a kontrolovat trénovanost a výkonnost. Chápe souvislosti mezi tréninkem trénovaností a výkonností.
Zná parametry zatížení pro jednotlivé specifické složky kondice (rychlost síla vytrvalost) a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických tréninků.
Student dokáže aplikovat základní diagnostické metody (monitoring srdeční frekvence, laktátová křivka) a vyhodnotit individuálně výsledky.
Student rozumí problematice koordinačních schopností, dokáže tuto problematiku aplikovat do tréninku techniky a propojit ji s oblastí motorického učení.
Student je schopen aplikovat oblasti spojené s motorickým učením do oblasti nácviku specifických pohybových dovedností v technické přípravě.
Student chápe obsah taktické přípravy a rozumí postupům pro osvojování taktických znalostí a dovedností.
Student rozumí pojmům koncepce a plánování a dokáže tyto pojmy prakticky propojit s jednotlivými etapami sportovní přípravy v různých sportech. Dokáže analyzovat rizika spojená s ranou specializací v jednotlivých sportech.
Student je seznámen s gendrovými a specifickými (OSP) tréninkovými potřebami a rozumí jejich významu v kontextu sportovního tréninku.
Last update: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (11.11.2023)
Course completion requirements - Czech
zkouška: písemný test(průběžné a závěrečný), ústní zkouška
Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (03.05.2022)
Literature - Czech
Povinná: BOMPA, T. O., CARREA, M. Periodization training for sports. Champaign (II.): Human Kinetics, 2005. DICK, W. F. Sports Training Principles. London: A&C Black, 2002. 400 p. ISBN 978-0713682786. DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. 2. vydání. Praha: Olympia, 2012. 331 s. ISBN 80-7033-928-4. DOVALIL, J. a kol. Lexikon sportovního tréninku. Praha: Karolinum, 2008. 313 s. ISBN 978-80-246-1404-5. DUFOUR, M. Pohybové schopnosti v tréninku - Rychlost. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, 2015. 192 s. ISBN 978-80-204-3461-6. LINZ, L. Úspěšné koučování týmů. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, 2016. 240 s. ISBN 978-80-204-4042-6. NEUMANN, G., PFUETZNER, A., HOTTENROTT, K. Alles unter kontrolle. Aachen: Meyer&Meyer Verlag, 2000. 304 s. ISBN 978-3891245811. MĚKOTA, K., NOVOSAD, J. Motorické schopnosti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. 175 s. ISBN 80-244-0981-X. MARTENS, R. Úspěšný trenér. Praha: Grada, 2006. 504 s. ISBN 8024710110. NAVIN, A. Sports coaching. Ramsbury: The Crowood Press, 2011. 412 p. ISBN 9781847971937. PERIČ, T., DOVALIL, J. Sportovní trénink. Praha: Grada, 2010. 160 s. ISBN 978-80-247-2118-7. PYKE, F. S. Better Coaching. 2nd edition. Champaign: Human Kinetics, 2001. 248 p. ISBN 0736041133. SCHNABEL, G., HARRE, D., BORDE, A. Trainingsleher - Trainingswissenschaft. 2. aktualisierte Auflage. Aachen: Meyer&Meyer Verlag, 2011. 664 s. ISBN 978-3898996310. STEINHOEFER, D. Grundlagen des Athletiktraining. 1. Aufl. Muenster: Philippka Verlag, 2003. 384 s. ISBN 978-3894171261.
Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (03.05.2022)
Syllabus - Czech
Přednášky:
Úvod, obsah předmětu, požadavky ke zkoušce. Sport - jeho struktura a funkce, systematika soutěží. Pojetí, cíle a úkoly sportovního tréninku. Sportovní výkon a jeho struktura.
Teoretická interpretace sportovního tréninku, systémový přístup. Realizační tým, trenérství, činnost trenéra, činnosti a úkoly manažera ve sportovním tréninku.
Zatížení: zátěžové podněty, klasifikace tréninkových cvičení jako adaptačních podnětů, intenzita, míra specifičnosti. Manipulace se zatížením. Frekvence tréninkových podnětů, zotavné procesy.
Trénink jako proces specializované adaptace, motorické učení, interakce.
Složky sportovního tréninku: kondiční, technická, taktická, psychologická. Vytrvalostní schopnosti: koncept, význam, strategie, stimulace, operativní nástroje rozvoje. Aerobní oblast: metody stimulace, prostředky, anaerobní oblast: metody stimulace.
Silové schopnosti, strukturace pro potřeby tréninku. Přehled a specifikace druhů silových schopností. Rychlostní schopnosti a jejich stimulace. Metody, komponenty a prostředky rozvoje síly a rychlosti.
Koordinační schopnosti, pohyblivost. Technická příprava, obecná východiska, technika, kritéria techniky. Sportovní dovednosti. Praktické aspekty osvojování a zdokonalování dovedností. Metody rozvoje koordinace, techniky a pohyblivosti.
Taktická příprava a její obsah: taktika, taktické jednání, vědomosti, dovednosti, myšlení v tréninkovém procesu.
Psychologická příprava: pojetí, obsah, dlouhodobá a krátkodobá psychologická příprava.
Dlouhodobá koncepce a management sportovního tréninku: etapy základního, specializovaného a vrcholového tréninku, ukončení kariéry.
Periodizace sportovního tréninku: makrocyklus, mezocyklus, mikrocyklus, tréninková jednotka. Stavba tréninku: roční tréninkový cyklus, období přípravné, hlavní, závodní, přechodné.
Sportovní manažer a řízení sportovního tréninku (systémové pojetí): plánování, evidence, kontrola trénovanosti, vyhodnocování. Prognostika a její uplatnění při participaci manažera na řízení sportovního tréninku.
Výběr talentů. Základní rysy koncepce tréninku dětí a mládeže. Trénink zdravotně postižených.
Současné trendy a tendence v managementu sportovního tréninku.
Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (03.05.2022)
Learning resources - Czech
DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. 2. vydání. Praha: Olympia, 2012. 331 s. ISBN 80-7033-928-4. DOVALIL, J. a kol. Lexikon sportovního tréninku. Praha: Karolinum, 2008. 313 s. ISBN 978-80-246-1404-5. PERIČ, T., DOVALIL, J. Sportovní trénink. Praha: Grada, 2010. 160 s. ISBN 978-80-247-2118-7.
Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (03.05.2022)