SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Teaching School PE - PPPD227NK
Title: Didaktika školní TV
Guaranteed by: Department of Social Sciences Foundation in Kinanthropology (51-300000)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:12/0, C+Ex [HS]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Mgr. Jiří Baláš, Ph.D.
Mgr. Kateřina Jasanská
Teacher(s): Mgr. Kateřina Jasanská
Interchangeability : PPPD227N
Is incompatible with: PPPD227N
Annotation -
This subject follows knowledge from psychology, pedagogy and basis of didactics. It informs about actual situation in school Physical education. It brings overview related to projects, content, organization changes, curriculum, evaluation and conditions in school PE. It deals with frequent mistakes of university students in start of school practice and also common offences of pupils. The subject is on the borderland between theory (didactic knowledge) and practice (preparation for the first pedagogical act in the school conditions).
Last update: Čichoň Rostislav, PhDr., Ph.D. (01.11.2019)
Aim of the course - Czech

Cíl předmětu:
Připravit studenta na školní praxi se zaměřením na:
- vědomosti obecné (kurikulum) a speciální (specifika TV)
- pedagogické schopnosti (didaktické, percepční, komunikativní, organizační, tvůrčí, akademické …)

Studenti by po absolvování předmětu měli rozumět významu a postavení didkatiky ve školní tělesné výchově, resp. tělesné výchově v současné společnosti. Dále by měli znát základní didaktické zásady a umět je aplikovat ve výuce. Studenti by měli být schopni vybrat ze svého osobního kompetenčního portfolia adekvátní metody a postupy pro různé edukační situace. Studenti by dále měli dokázat volit adekvátní didaktické postupy s ohledem na ontogenetické stadium dané skupiny žáků. V neposlední řadě je cílem předmětu ozřejmit studentům důležitost celoživotního a neustávajícího procesu edukace nejen prostřednictví sportu a pohybových aktivit. Důležítým cílem je studentům přiblížit fakt, že se jedná především o výchovu nikoliv o výkonnstní činnost, dále diskuze na nová témata, která rezonují společností a velmi silně ovlivňují společnost a výrazně zasahuje do edukačních procesů. 

Konrétní očekávané výstupy:

- student chápe význam didaktiky jako i podoboru didaktiky školní tělesné výchovy pro současnou i budoucí společnost

- student rozumí procesu socializace a jeho vlivu na mladého člověka, umí odlišit jednotlivá stadia procesu socializace

- student se orientuje v didaktické terminologii a aktivně ji užívá

- student identifikuje problémy, které mohou nastat ve výukovém procesu

- student se kriticky vyjadřuje k aktuálním společenským otázkám z hlediska didaktiky školní tělesné výchovy

- student je schopen uplatňovat hlavní didaktické zásady

- student v rámci edukačního procesu vhodně komunikuje s žáky, rodiči a všemi, kteří se zúčastní vzdělávacího procesu

- student dovede kriticky zhodnotit význam zvolené pohybové aktivity

- student dovede kriticky zhodnotit význam prožitku v edukačním procesu

- student dovede připravit výukový proces realizovaný v dlouhodobém procesu s použitím didaktických zásad

Osvojené kompetence po absovování předmětu: 

  • Didaktické a pedagogické kompetence

    • Schopnost plánovat, realizovat a reflektovat výuku tělesné výchovy s ohledem na různé věkové a výkonnostní úrovně žáků.
    • Aplikace didaktických principů, metod a forem výuky.
    • Vedení žáků k aktivnímu pohybu a zdravému životnímu stylu.
  • Diagnostické a evaluační kompetence

    • Schopnost analyzovat pohybové schopnosti a dovednosti žáků.
    • Používání vhodných metod hodnocení a sebehodnocení žáků.
  • Kompetence v oblasti inkluze a diferenciace výuky

    • Přizpůsobení výuky žákům s různými potřebami, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
    • Vytváření bezpečného a motivujícího prostředí pro všechny žáky.
  • Organizační a manažerské kompetence

    • Schopnost efektivně organizovat hodiny tělesné výchovy, včetně přípravy pomůcek a bezpečnosti.
    • Plánování sportovních akcí, turnajů a školních projektů zaměřených na pohybové aktivity.
  • Komunikační a sociální kompetence

    • Efektivní komunikace s žáky, kolegy a rodiči.
    • Motivace žáků k aktivnímu zapojení do tělesné výchovy.
  • Odborné kompetence v oblasti pohybových aktivit

    • Znalost různých sportovních disciplín, jejich pravidel a metodiky výuky.
    • Aplikace principů sportovního tréninku do školního prostředí.
  • Kompetence v oblasti bezpečnosti a prevence úrazů

    • Zajištění bezpečnosti při výuce tělesné výchovy.
    • Znalost první pomoci a základních zdravotních aspektů pohybových aktivit
Last update: Jasanská Kateřina, Mgr. (02.03.2025)
Course completion requirements - Czech

zápočet: reflexe aktuálních ŠVP vybranných škol, prezentace, docházka na semináře

zkouška: test obsahující 30 otázek či ústní zkouška

Last update: Jasanská Kateřina, Mgr. (02.03.2025)
Literature -

FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8.

FIALOVÁ, L. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.

RYCHTECKÝ, A., HARDMAN, K., PATRIKSSON, G., CARRIERO DA COSTA, F. G. Trendy v přípravě učitelů tělesné výchovy v evropském kontextu. Česká kinantropologie, 2008. 12, 1, s. 11-28.

KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-022-7.

PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 1. Přeložil Štěpán KOVAŘÍK. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7.

KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X.

Učební dokumenty MŠMT ČR v současnosti platné.

Časopis: Česká kinantropologie: časopis Vědecké společnosti kinantropologie. Praha: Vědecká společnost

kinantropologie, 1997. ISSN 1211-9261.

Teaching School Physical Education 227NC:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3acb46680be73643a3804c1bfdf3c391b6%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=b2ac7274-4864-4028-beef-e505e753513f&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

Kód předmětu na přihlášení: x212dgo

Virtuální místnost v kalendáři v den a čas:

Připojit se ke schůzce přes Microsoft Teams

Další informace o aplikaci Teams | Možnosti schůzky

Připojit pomocí videokonferenčního zařízení

475631015@t.plcm.vc VTC Conference ID: 1225561059

Pokyny pro alternativní vytáčení videokonferenčních zařízení

Last update: Fialová Ludmila, prof. PaedDr., Ph.D. (07.11.2020)
Syllabus - Czech

Přednášky:

1. Kompetenční rámec , Hodnocení a klasifikace - přístup k výchovám na školách

2. Plánování ve školní TV, RVP, ŠVP - novinky revize
 
3. Efektivita vyučovací jednotky
 
4. Inkluze ve výuce Tělesné výchovy

5. Výchova ke zdraví

1.Semináře:

1. Prostředí pro učení (jak vytvořit bezpečné prostředí, vést žáky/žákyně k chování podporující učení a spolupráci, …)


2. Výchova ke zdraví – blíže specifikovat dle RVP, co tento předmět obsahuje, vybrat si jedno téma (př.: alkoholismus) a blíže nás s ním seznámit


3. Vliv sociálních médií na sebevnímání – především u žáků ZŠ a SŠ


4. Wellbeing – co to je a proč je to teď tak často předkládáno


5. „Administrativní zátěž učitele TV“ a „Bezpečnost v TV“


6. Inkluze v TV (problémový žák a začlenění do kolektivu)


7. Autorita učitele


8. Poslechnout si jeden díl podcastu „9 let natvrdo“ a seznámit nás s obsahem – proč toto téma, Váš názor, případné řešení dané problematiky


9. Digitální kompetence v TV – jak ji implementovat do výuky, příklady cvičení, proč podle Vás budí tak negativní reakce u starší generace


10. Profesní sebepojetí, rozvoj, etika a duševní zdraví učitele TV

Last update: Jasanská Kateřina, Mgr. (02.03.2025)
Learning resources - Czech

Studijní opory:
- přednášky a semináře
- doporučená literatura

- vše v teams: qr kod a odkaz na první přednášce

Last update: Jasanská Kateřina, Mgr. (02.03.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html