|
|
|
||
This subject follows knowledge from psychology, pedagogy and basis of
didactics. It informs about actual situation in school Physical education.
It brings overview related to projects, content, organization changes,
curriculum, evaluation and conditions in school PE. It deals with frequent
mistakes of university students in start of school practice and also common
offences of pupils. The subject is on the borderland between theory
(didactic knowledge) and practice (preparation for the first pedagogical act
in the school conditions).
Last update: Čichoň Rostislav, PhDr., Ph.D. (01.11.2019)
|
|
||
Cíl předmětu: Studenti by po absolvování předmětu měli rozumět významu a postavení didkatiky ve školní tělesné výchově, resp. tělesné výchově v současné společnosti. Dále by měli znát základní didaktické zásady a umět je aplikovat ve výuce. Studenti by měli být schopni vybrat ze svého osobního kompetenčního portfolia adekvátní metody a postupy pro různé edukační situace. Studenti by dále měli dokázat volit adekvátní didaktické postupy s ohledem na ontogenetické stadium dané skupiny žáků. V neposlední řadě je cílem předmětu ozřejmit studentům důležitost celoživotního a neustávajícího procesu edukace nejen prostřednictví sportu a pohybových aktivit. Důležítým cílem je studentům přiblížit fakt, že se jedná především o výchovu nikoliv o výkonnstní činnost, dále diskuze na nová témata, která rezonují společností a velmi silně ovlivňují společnost a výrazně zasahuje do edukačních procesů. Konrétní očekávané výstupy: - student chápe význam didaktiky jako i podoboru didaktiky školní tělesné výchovy pro současnou i budoucí společnost - student rozumí procesu socializace a jeho vlivu na mladého člověka, umí odlišit jednotlivá stadia procesu socializace - student se orientuje v didaktické terminologii a aktivně ji užívá - student identifikuje problémy, které mohou nastat ve výukovém procesu - student se kriticky vyjadřuje k aktuálním společenským otázkám z hlediska didaktiky školní tělesné výchovy - student je schopen uplatňovat hlavní didaktické zásady - student v rámci edukačního procesu vhodně komunikuje s žáky, rodiči a všemi, kteří se zúčastní vzdělávacího procesu - student dovede kriticky zhodnotit význam zvolené pohybové aktivity - student dovede kriticky zhodnotit význam prožitku v edukačním procesu - student dovede připravit výukový proces realizovaný v dlouhodobém procesu s použitím didaktických zásad Osvojené kompetence po absovování předmětu:
Last update: Jasanská Kateřina, Mgr. (02.03.2025)
|
|
||
zápočet: reflexe aktuálních ŠVP vybranných škol, prezentace, docházka na semináře zkouška: test obsahující 30 otázek či ústní zkouška Last update: Jasanská Kateřina, Mgr. (02.03.2025)
|
|
||
FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8. FIALOVÁ, L. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1. RYCHTECKÝ, A., HARDMAN, K., PATRIKSSON, G., CARRIERO DA COSTA, F. G. Trendy v přípravě učitelů tělesné výchovy v evropském kontextu. Česká kinantropologie, 2008. 12, 1, s. 11-28.
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-022-7. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 1. Přeložil Štěpán KOVAŘÍK. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. Učební dokumenty MŠMT ČR v současnosti platné. Časopis: Česká kinantropologie: časopis Vědecké společnosti kinantropologie. Praha: Vědecká společnost kinantropologie, 1997. ISSN 1211-9261.
Teaching School Physical Education 227NC: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3acb46680be73643a3804c1bfdf3c391b6%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=b2ac7274-4864-4028-beef-e505e753513f&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
Kód předmětu na přihlášení: x212dgo Virtuální místnost v kalendáři v den a čas: Připojit se ke schůzce přes Microsoft Teams Další informace o aplikaci Teams | Možnosti schůzky Připojit pomocí videokonferenčního zařízení 475631015@t.plcm.vc VTC Conference ID: 1225561059 Pokyny pro alternativní vytáčení videokonferenčních zařízení Last update: Fialová Ludmila, prof. PaedDr., Ph.D. (07.11.2020)
|
|
||
Přednášky: 1. Kompetenční rámec , Hodnocení a klasifikace - přístup k výchovám na školách 1.Semináře: 1. Prostředí pro učení (jak vytvořit bezpečné prostředí, vést žáky/žákyně k chování podporující učení a spolupráci, …) 2. Výchova ke zdraví – blíže specifikovat dle RVP, co tento předmět obsahuje, vybrat si jedno téma (př.: alkoholismus) a blíže nás s ním seznámit 3. Vliv sociálních médií na sebevnímání – především u žáků ZŠ a SŠ 4. Wellbeing – co to je a proč je to teď tak často předkládáno 5. „Administrativní zátěž učitele TV“ a „Bezpečnost v TV“ 6. Inkluze v TV (problémový žák a začlenění do kolektivu) 7. Autorita učitele 8. Poslechnout si jeden díl podcastu „9 let natvrdo“ a seznámit nás s obsahem – proč toto téma, Váš názor, případné řešení dané problematiky 9. Digitální kompetence v TV – jak ji implementovat do výuky, příklady cvičení, proč podle Vás budí tak negativní reakce u starší generace 10. Profesní sebepojetí, rozvoj, etika a duševní zdraví učitele TV Last update: Jasanská Kateřina, Mgr. (02.03.2025)
|
|
||
Studijní opory: - vše v teams: qr kod a odkaz na první přednášce Last update: Jasanská Kateřina, Mgr. (02.03.2025)
|