|
|
|
||
Analysis of the behavior of individual economic agents, including consumer behavior and demand, producer behavior and supply, price and output decisions by firms under various market structures, factor markets, market failures, and international trade.
Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (18.09.2020)
|
|
||
Cílem výuky, vycházející ze standardů Ekonomie I, je analýza mikroekonomických subjektů umožňující vytvoření uceleného obrazu hospodářství, který je základem pro racionální chování strany nabídky i strany poptávky. Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí: definovat základní pojmy a souvislosti ekonomie a charakterizovat klíčové myšlenkové etapy jejího vývoje, analyzovat zákonitosti fungování nabídkově-poptávkového modelu v procesu dosahování tržní rovnováhy, charakterizovat ekonomické chování spotřebitele a rozlišit kardinalistický a ordinalistický přístup v otázce dosahování optima (rovnováhy) spotřebitele, rozlišit a charakterizovat plynutí času v mikroekonomii, definovat v tomto kontextu produkční funkci, produkční veličiny, pojetí nákladů, příjmů a zisku v ekonomii, rozlišit a analyzovat jednotlivé formy tržních struktur, tyto vzájemně komparovat a objasnit princip formování rovnováhy firmy na základě maximalizace zisku, popsat zvláštnosti fungování trhů výrobních faktorů a jejich jednotlivých forem (trh práce, půdy a kapitálu), objasnit modifikované pravidlo maximalizace zisku a charakterizovat princip dosahování rovnováhy firmy na trzích výrobních faktorů, vysvětlit podstatu selhání trhů, jejich příčiny a důsledky, charakterizovat a analyzovat jednotlivé projevy mikroekonomického selhání trhů včetně způsobů a jejich řešení. Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede: graficky a početně řešit problematiku dosahování hranice produkčních možností a tržní rovnováhy, vypočítat koeficienty cenové elasticity poptávky a nabídky a správně výsledky interpretovat, graficky a matematicky vyjádřit jednotlivé kategorie užitku spotřebitele, používat nástroje indiferenční analýzy a s jejich využitím sestrojit model ekonomického optima spotřebitele, graficky a matematicky vyjádřit produkční funkci, produkční veličiny, náklady, příjmy a zisk, používat nástroje izoproduktové analýzy a s jejich využitím sestrojit model nákladového optima firmy, graficky znázornit a vypočítat podmínku rovnováhy firmy v modelu dokonalé a nedokonalé konkurence na trzích finální produkce a na trzích výrobních faktorů za předpokladu maximalizace zisku, používat matematické vzorce k určení stupně tržní síly a srozumitelně je interpretovat, graficky znázornit a srozumitelně interpretovat Lorenzovu křivku a vypočítat Giniho koeficient. Student, který úspěšně absolvoval předmět, je schopen: Do řešení problémů zahrnout úvahu o jejich ekonomickém a etickém rozměru; srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení. Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (18.09.2020)
|
|
||
Požadavky na zápočet:
aktivní účast na seminářích (75%) dosažení 70 % úspěšnosti při napsání zápočtového písemného testu
Požadavky na zkoušku:
úspěšné napsání zkušebního testu, tj. získání alespoň 7 bodů z 10 možných, zodpovězení 1 vylosované otázky z 50 při ústní zkoušce Last update: Šíma Jan, doc. PhDr., Ph.D. (21.09.2020)
|
|
||
Kraft, J., Kocourek, A., & Bednářová, P. (2017). Ekonomie I. Technická univerzita v Liberci. Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (18.09.2020)
|
|
||
Požadavky na zápočet:
aktivní účast na seminářích (75%) dosažení 70 % úspěšnosti při napsání zápočtového písemného testu
Požadavky na zkoušku:
úspěšné napsání zkušebního testu, tj. získání alespoň 7 bodů z 10 možných, zodpovězení 1 vylosované otázky z 50 při ústní zkoušce Last update: Šíma Jan, doc. PhDr., Ph.D. (21.09.2020)
|
|
||
Přednášky: 1.-2. Chování spotřebitele a formování poptávky. Elasticita poptávky, elasticita nabídky 3.-4. Produkční analýza a náklady, příjmy a zisk. Daně. 5.-6. Firma v podmínkách dokonalé konkurence. Formování nabídky. Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu. 7.-8. Charakteristika nedokonalé konkurence. Monopol. Oligopol a monopolní konkurence. 9.-11. Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy 12.-14. Trh práce a odbory. Trh kapitálu a trh půdy. Burzy. Semináře: 1.-3. Výpočet optima spotřebitele, elasticity poptávky a nabídky. 4.-5. Optimalizace nákladů firmy. 6.-7. Optimální rozsah produkce firmy v dokonalé konkurenci. 8.-9. Optimální rozsah produkce a cena v nedokonalé konkurenci. Herfindalův index. 10.-12. Manažerské teorie firmy. 13.-14. Lorenzova křivka. Výpočet tržní ceny akcie. Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (18.09.2020)
|
|
||
V době konání standardní výuky bude realizována přednáška přímo přítomným studentům. V době nemožnosti docházet na fakultu budou
přednášky realizované prostřednictví Zoom a to na adrese:
cvičení realizované prostřednictvím Zoom a to na adrese:
Prezentace ze cvičení a nahrávky přednášek budou umístěny na Moodle. Přednášky zde budou ponechány cca týden. Last update: Šíma Jan, doc. PhDr., Ph.D. (21.10.2020)
|