Aim of the subject is to acquaint students with basic concepts of aesthetics (beauty, kalokagathia etc).
Understanding and meaning of reflections concerning movement activities (incl. APA) is the second aim. Students will be acquainted also with key persons of history of aesthetics.
Last update: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (25.09.2020)
Cílem výuky je seznámit studenty s mezníky a základními osobnostmi dějin estetiky. Vymezení vztahu estetiky k jiným humanitním disciplínám. Antický ideál kalokagathie a jeho (post)moderní projevy. Krása i jiné estetické kategorie. Estetické posuzování pohybových aktivit – estetično sportu i APA.
Last update: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (25.09.2020)
Aim of the course -
1. List the basic categories of aesthetics.
2. Discuss the therapeutic influence of BEAUTY ("Can it reduce pain?").
3. Suggest a preferred path to achieve beauty (as a product of human creativity) within the dilemma of the environmental vs. Dionysian path (Nietzsche).
4. Evaluate the role of aesthetics in sport and physical activities.
5. Evaluate the role of aesthetics for handicaped people.
Last update: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (01.08.2023)
1. Vyjmenujte základní kategorie estetiky.
2. Diskutujte terapeutický vliv KRÁSY ("Může umenšit bolest?").
3. Navrhněte preferovanou cestu k dosažení krásy (coby produktu lidské kreativity) v rámci dilematu cesty aplinské vs. dionýzské (Nietzsche).
4. Zhodnoťte roli estetiky v oblasti sportu a pohybových aktivit.
5. Zhodnoťte roli estetiky pro OSP.
Last update: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (01.08.2023)
Course completion requirements -
ad credit: submit a written case study and send it to the following address no later than 5 days before the end of the year bednar@ftvs.cuni.cz
Last update: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (09.08.2023)
ad zápočet: odevzdat písemně zpracovanou případovou studii; tu budeme zpracovávat na poslední hodině výuky; event. ji pošlete mailově nejpozději 5 dní před koncem ZS na adresu milos.bednar@ftvs.cuni.cz
Last update: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Literature -
A Companion to Aesthetics. D. E. Cooper (ed.). Oxford: Blackwell, 1992.
Kant, I. Critique of the Judgement. Orig. 1790.
Rampley, M. Nietzsche, Aesthetics and Modernity. Cambridge University Press, 2000.
Last update: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (09.08.2023)
1. Hogenová, A. Pohyb a tělo : Výběr filosofických textů. Praha : Karolinum, 1998. 236 s. ISBN 80-7184-580-9.
2. Jůzl, M. , Prokop, D. Úvod do estetiky : Předmět a metody, dějiny, systém estetických kategorií a pojmů. Praha : Panorama, 1989. 427 s. ISBN 80-7038-051-9.
3. Zuska, V. Estetika : úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha : Triton, 2001. 132 s. ISBN 80-7254-194-3.
Last update: Vokounová Šárka, PhDr., Ph.D. (24.05.2013)
Syllabus -
1. Definition of the subject and methods of aesthetics; the relationship between aesthetics and other humanities. 2. Ancient concepts with relevance to aesthetics: kalokagathia - aisthésis - harmonia - katharsis - mimésis - sófrosyné. 3. Plato and the idea of BEAUTY; his dialogues on beauty. Aristotle's "Poetics". 4. Conditions of beauty: harmony - harmony - rhythm - proportionality - symmetry - proportionality - grace - etc. 5. Kant, Hegel and the emergence of modern aesthetics. Dionysian versus Apollonian principle. 6. Aesthetic approach to the world of TVS; aesthetic evaluation of the body and sporting activities. "Physical training in the aesthetic aspect" and the figure of the aesthetician Tyrš.
Last update: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (09.08.2023)
1. Vymezení předmětu a metod estetiky; vztah estetiky a ostatních humanitních věd.
2. Antické pojmy s relevancí pro estetiku: kalokagathia - aisthésis - harmonia - katharsis - mimésis - sófrosyné.
3. Platón a idea KRÁSNA; jeho dialogy o kráse. Aristotelova „Poetika“.
4. Podmínky krásy: soulad - harmonie - rytmus - přiměřenost - souměrnost - proporcionalita - ladnost - atd.
5. Kant, Hegel a vznik novodobé estetiky. Dionýský versus apolónský princip.
6. Estetický přístup ke světu TVS; estetické hodnocení těla i sportovních aktivit. „Tělocvik v ohledu esthetickém“ a postava estetika Tyrše.
Last update: Vokounová Šárka, PhDr., Ph.D. (24.05.2013)
Learning resources -
a) full-time teaching:
Classical lecture with PP presentation support.
b) Distance learning:
Online lecture on the Teams platform with support of PP presentation; ----------------------
In both options, the slides discussed are available on the Moodle 2 platform.
Link: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5173
Last update: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (06.09.2023)
a) prezenční výuka:
klasická přednáška s podporou PP prezentace.
b) distanční výuka:
on-line přednáška na platformě Teams s podporou PP prezentace; ----------------------
V obou variantách jsou k dispozici probírané slajdy na platformě Moodle 2.
Link: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5173
Last update: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (04.09.2023)