|
|
|
||
Charakteristika:
Rytmická gymnastika jako forma hudebně pohybové výchovy je zaměřena na osvojování esteticko koordinačních dovedností. Využívá cvičení bez náčiní a s náčiním. Rozvíjení tvořivosti směřuje ke tvorbě pohybových skladeb.
Last update: TAJ (19.12.2006)
|
|
||
Osvojení si vybraných okruhů pohybových dovedností cvičení bez náčiní. Zvládnutí základní techniky cvičení s náčiním. Uplatnění získaných poznatků v hudebně pohybové tvorbě. Tvorba, proces realizace a hodnocení pohybových skladeb. Last update: Chrudimský Jan, Mgr., Ph.D. (30.05.2008)
|
|
||
Povinná: 1. MIHULE, J., ŠŤASTNÁ, D. Rytmická gymnastika. Praha : Karolinum, 1993, 222 s. ISBN 382-198-92 2. NOVOTNÁ, V. Pohybová skladba Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-860-3
Doporučená literatura: 1. KOSTKOVÁ, J. a kol. Rytmická gymnastika. Praha : Olympia, 1990. ISBN 80-7033-030-9 2. PANSKÁ, Š., THOROVSKÝ, J. Základní technika cvičení s náčiním. Praha : ÚŠ ČOS, 1998. 3. PANSKÁ, Š., THOROVSKÝ, J. Rozcvičky. Praha : ÚŠ ČOS, 1997.
Last update: Chrudimský Jan, Mgr., Ph.D. (13.10.2010)
|
|
||
Požadavky na zápočet a zkoušku:
Last update: Chrudimský Jan, Mgr., Ph.D. (13.10.2010)
|
|
||
Teorie a didaktika hudebně pohybových vztahů. Osvojení vybraných okruhů pohybových dovedností cvičení bez náčiní. Zvládnutí základní techniky cvičení s náčiním. Uplatnění získaných poznatků v hudebně pohybové tvorbě. Tvorba, proces realizace a hodnocení pohybových skladeb. Teorie h-p vztahů je v každé lekci aplikována do praktických cvičení.
Semináře: 1. Úvod do studia. Význam a využití rytmické gymnastiky v tělesné výchově a sportu. Bentleyův test hudebnosti. Náčiní v RG.
2.-3. Hudební puls. Počítací doba. Metrum, metrický akcent a jeho využití v pohybovém projevu. Tempo a jeho změny. Seznámení se základními časovými jednotkami. Cvičení bez náčiní: chůze, běh, taneční kroky a jejich rytmické a prostorové variace. Švihadlo, sestava.
4.-5. Rytmus. Rytmický impuls. Rytmické motivy s uplatněním tečkovaného a osminového rytmu. Cvičení bez náčiní: skoky se svislým stoupáním těžiště. Využití rytmických náčiní (tlukátka, tamburíny), malé míčky, míč.
6.-7. Dynamika v pohybu a v hudbě. Pohybová realizace kontrastních dynamických stupňů. Dynamické změny náhlé a postupné (crescendo - decrescendo). Dynamický oblouk. Cvičení bez náčiní: skoky se šikmým stoupáním těžiště. Rovnovážné tvary. Sestava s míčem. Obruč.
8.-9. Charakteristické rytmy. Rytmické modely základních tanečních kroků ve 2/4 a 3/4 taktu. Jejich uplatnění v pohybové improvizaci a tanečních hrách. Cvičení bez náčiní: základní taneční kroky ve 2/4 a 3/4 taktu. Obraty. Pohybové vazby s obručí. Stuha a závoj.
10.-11. Agogika, tektonika a jejich využití v hudebně pohybovém projevu. Improvizace s využitím agogických změn. Význam pohybových skladeb pro společenskou, pohybovou a estetickou kultivaci člověka. Základy teorie tvořivosti a základy kompoziční techniky.
12.-13. Složky pohybové skladby - pohybová, hudební, choreografická. Zásady pro tvorbu PS, principy tvorby PS, proces realizace pohybových skladeb. Sestavy, skladby. Hodnocení pohybových skladeb, hromadné pohybové skladby, Gymnaestrády.
Last update: Chrudimský Jan, Mgr., Ph.D. (13.10.2010)
|