|
|
|
||
Introduction to the theory of motion composition (group performance). Creative activity connected with making the composition.
Last update: Kadlecová Kateřina, PhDr. (21.09.2004)
|
|
||
Teorie a didaktika hudebně pohybových vztahů v gymnastice a tanci. Proces osvojování vybraných okruhů pohybových dovedností cvičení bez náčiní. Zvládnutí základní techniky cvičení s náčiním. Problematika výuky tanců. Uplatnění získaných poznatků ve tvorbě hudebně pohybové kompozice. Tvůrčí činnost při tvorbě pohybových skladeb. Teorie h-p vztahů je v každé lekci aplikována do didaktických praktických cvičení. Last update: Chrudimský Jan, Mgr., Ph.D. (28.05.2008)
|
|
||
Povinná: 1. MIHULE, J., ŠŤASTNÁ, D. Rytmická gymnastika. Praha : Karolinum, 1993, 222 s. ISBN 382-198-92. 2. NOVOTNÁ, V. Pohybová skladba Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-860-3. 3. KOS, B. Lidové a společenské tance. Praha. FTVS UK. 1973. Doporučená literatura: 4. KOSTKOVÁ, J. a kol. Rytmická gymnastika. Praha : Olympia, 1990. ISBN 80-7033-030-9. Last update: Chrudimský Jan, Mgr., Ph.D. (13.10.2010)
|
|
||
Požadavky na klasifikovaný zápočet:
Last update: Chrudimský Jan, Mgr., Ph.D. (13.10.2010)
|
|
||
Semináře: (2 hodiny = 1 lekce) 1. Úvod do studia. Význam a využití rytmické gymnastiky v tělesné výchově a sportu. Bentleyův test hudebnosti. Náčiní v RG. Hudební puls. Počítací doba. Metrum, metrický akcent a jeho využití v pohybovém projevu. Tempo a jeho změny. Seznámení se základními časovými jednotkami. Cvičení bez náčiní: chůze, běh, taneční kroky a jejich rytmické a prostorové variace. 2. Rytmus. Rytmický impuls. Rytmické motivy s uplatněním tečkovaného a osminového rytmu. Cvičení bez náčiní: skoky se svislým stoupáním těžiště. Využití rytmických náčiní (tlukátka, tamburíny), pohybové vazby s využitím švihadla (sestava). 3. Dynamika v pohybu a v hudbě. Pohybová realizace kontrastních dynamických stupňů. Dynamické změny náhlé a postupné (crescendo - decrescendo). Dynamický oblouk. Cvičení bez náčiní: skoky se šikmým stoupáním těžiště. Rovnovážné tvary. Technika cvičení s míčem. 4. Charakteristické rytmy. Rytmické modely základních tanečních kroků ve 2/4 a 3/4 taktu. Jejich uplatnění v pohybové improvizaci a tanečních hrách. Cvičení bez náčiní: základní taneční kroky ve 2/4 a 3/4 taktu. Obraty. Technika cvičení s obručí. 5. Agogika, tektonika a jejich využití v hudebně pohybovém projevu. Improvizace s využitím agogických změn. Technika cvičení se stuhou. 6. Využití netradičního náčiní v hudebně pohybových vazbách. 7. Didaktické výstupy zaměřené na hudebně pohybové vztahy. 8. Význam pohybových skladeb pro společenskou, pohybovou a estetickou kultivaci člověka. Základy teorie tvořivosti a základy kompoziční techniky. Složky pohybové skladby - pohybová, hudební, choreografická. Praxe: tvůrčí práce s pohybovým motivem. 9. Myšlenka - idea skladby. Zásady pro tvorbu pohybových skladeb. Principy tvorby pohybových skladeb (celistvosti, gradace, kontrastu, opakování, variace). Praxe: tvůrčí rozvíjení pohybového motivu. 10. Proces realizace pohybových skladeb. Etapy tvorby pohybových skladeb. Sestavy, společné skladby. Hodnocení pohybových skladeb. Didaktika tvorby PS. Praxe: vytváření pohybové etudy. 11. Historie tělovýchovných vystoupení. Hromadné pohybové skladby, Gymnaestrády, Všesokolské slety, Festivaly aj. Praxe: tvorba části pohybové skladby. 12. Tance lidové, společenské, moderní. 13. Tance lidové, společenské, moderní. 14. Tance lidové, společenské, moderní.
Last update: Chrudimský Jan, Mgr., Ph.D. (13.10.2010)
|