SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Applied Social Psychology - OPNY4P031B
Title: Aplikovaná sociální psychologie
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNY4P021A, OPNY4P022A
Annotation -
The subject is based on social-psychological theories and strives to connect the knowledge of basic and applied research with the solution of questions and problems relevant to the field of education. It focuses on several selected areas that are beneficial to the Health Education study program and are related to pedagogical practice. Students are supported in critical thinking based on knowledge of social-psychological concepts so that they can use these skills for a more thorough understanding of selected phenomena that they will encounter in their practice.
Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2022)
Aim of the course -

The aim of the subject is to familiarize with the current development of knowledge in areas relevant to education. Students will strengthen their skills to work critically with academic texts and deepen their knowledge in selected areas as a follow-up to the basic social psychology course.

Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2022)
Descriptors -

The subject has 2 credits according to ECTS, the total time load for the student corresponds to 58 hours. Expected preparation time for 1 hour of seminar 15 minutes, self-study of literature (for the whole semester) 10 hours, work with study materials (for the whole semester) 7 hours, completion of ongoing tasks (for the whole semester) 9 hours. Creating a seminar paper 5 hours. Preparation for the examination 10 hours.

Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2022)
Literature -

Introductory resources:

Baštecká, B. (Ed., 2009). Psychologická encyklopedie: aplikovaná psychologie. Praha: Portál.

Výrost, J., & Slaměník, I. (1998). Aplikovaná sociální psychologie I. Praha, Portál.

Výrost, J., Slaměník, I., Sollárová, E. (2019). Sociální psychologie. Praha, Grada.

Resources for each class will be available in Moodle. 

Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (13.09.2024)
Requirements to the exam -

For examination = receiving credits, it is necessary to fulfill:

- preparation for lessons and active participation in seminars (face-to-face and online)

- seminar paper based on selected reading for the lessons

Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2022)
Syllabus -

1. Introduction to applied social psychology: focus on application in the field of education, concept of transition in education

2. The concept of motivation

3. The concept of self-regulation in learning

4. Diversity in education

5. Identity in the educational process

6. Prosocial behavior and intervention in education

Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2022)
Learning outcomes - Czech
  1. Studující budou schopni definovat a vysvětlit klíčové principy aplikované sociální psychologie a její roli ve vzdělávání. Konkrétně se soustředíme na pojmy tranzice, identita, nerovnosti, motivace, seberegulace a prosociální chování.
  2. Studující budou reflektovat vlastní vnímání a osobní zkušenosti ve vztahu k těmto pojmům a diskutovat o tom, jak ovlivňují jejich vlastní vzdělávací zkušenosti.
  3. Studující budou schopni aplikovat tyto teoretické koncepty na reálné situace ve vzdělávání a zvažovat relevantní intervence.
  4. Studující napíší reflektivní esej, ve které zhodnotí jedno z probíraných témat (např. motivace, seberegulace, identita, diverzita, prosociální chování či nerovnosti) a spojí ho s vlastním učením a zkušenostmi. V eseji budou schopni formulovat a obhájit své názory na základě teoretických konceptů a empirických důkazů.
Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (23.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html