|
|
|
||
Teaching observation practice precedes the continuous field practice. It is realized at secondary schools and at grammar schools. During the practice the students administer pedagogic diary, collect results of pupils’ work and the material for evaluation of one’s pedagogical activities. In the following reflective lessons, they present selected pedagogic situations which they consider as tough and consult various ways of their solutions.
Last update: Stracený Josef, PhDr., CSc. (18.05.2019)
|
|
||
Podmínkou udělení zápočtu je observace a reflexe zadaného počtu vyučovacích hodin. Observace je doložena vytvořením záznamů z pozorování, reflexe probíhá obvykle kolokviálně. Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (14.09.2018)
|
|
||
Základní studijní literatura HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M. a kol. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. STARÝ, K.; LAUFKOVÁ,V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. Doporučená studijní literatura CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno: Paido 2007. JANÍK, T.; MAŇÁK, J.; KNECHT,P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009. KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. LUKÁŠOVÁ, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010. PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999. ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R.Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: MU 2016. VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006. Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (14.09.2018)
|
|
||
Průběh předmětu: a) Úvodní informativní setkání (proběhně tesně před didaktickým seminářem v prvním či druhém týdnu); b) Samostatné shlédnutí videozáznamových ukázek hodin a jejich společná reflexe na didaktickém semináři; c) Náslech dvou vyučovacích hodin realizovaných mimo pracoviště souvislé pedagogické praxe; d) Reflexivní kolokviální seminář(e) k pozorovaným hodinám a vlastní praxi (některé proběhnou též v době souvislé praxe: na těchto seminářích bude možné reflektovat právě realizovanou praxi); e) Závěrečné kolokvium (Může probíhat samostatně či jako součást kolokvia k souvislé pedagogické praxi.)
Projeví-li studenti zájem, může proběhnout též samostatná diskuse s pedagogy inspirativních škol. Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (15.09.2018)
|