|
|
|
||
Předmět se zabývá experimentální psychologií multimediálního vzdělávání. Cílem je podat základní vhled to problematiky vzdělávání pomocí širokého spektra multimediálních materiálů, tj. takových materiálů, které kombinují ilustraci s textem či mluveným slovem: počínaje ilustrovanými učebnicemi, přes výukové pořady, až po výukové hry. Důraz je kladen na experimentální rovinu (jak získat a interpretovat data týkající se vzdělávání pomocí multimédií), empirickou rovinu (jaká data už byla získána: co se ví) a praktickou rovinu (co a jak lze použít ve výuce na škole). Témata předmětu:
Sylabus kurzu
1. Typy multimediálních materiálů: učebnice, hypermediální prezentace, animace, výukové pořady, tutorovací systémy, výukové hry, výukové simulace
2. Stručná historie inovací ve formálním vzdělávání v 20. a 21. století podle Cubana; problémy nasazení technologických inovací ve formální výuce
3. Teoretický aparát: kognitivní a kognitivně-afektivní teorie multimediálního vzdělávání (Mayer & Moreno), teorie kognitivní zátěže (Sweller), teorie sebedeterminace (Deci & Ryan)
4. Konceptuální aparát: výuková metoda vs. výukový materiál vs. výukové médium; atribut vzdělávacího materiálu vs. technologická afordance (Clark)
5. Typy experimentů v oblasti pedagogické psychologie multimediálního vzdělávání; základní typy sledovaných proměnných (znalostní výstupy, afektivně-motivační proměnné, kognitivní zátěž, psychofyziologická data)
6. Základní způsoby interpretace (zejména kvantitativních) empirických dat: effect sizes, meta-analýzy
7. Empirické principy designu multimediálních materiálů: kognitivní principy, afektivně-motivační principy
Last update: Svoboda Petr, Mgr. (30.08.2023)
|
|
||
The student: - will write a simple grant application (about 5 standard pages) concerning multimedia education (40% of the evaluation) - will actively participate in seminars (once in 14 days) (30% of the assessment) - carries out several reviews of his / her colleagues' grant applications (20% of the assessment) - participates in the role of proband in one offered experiment in the field of multimedia education (10% of the evaluation) Last update: Svoboda Petr, Mgr. (30.08.2023)
|
|
||
MAYER, Richard E. Multimedia learning. 2nd ed. New York, Cambridge University Press. 2009. WOUTERS, Pieter; VAN NIMWEGEN, Christof; VAN OOSTENDORP, Herre; VAN DER SPEK, Erik D. A meta-analysis of the cognitive and motivational effects of serious games. Journal of Educational Psychology. 2013, 105.2: 249-265. CLARK, Richard E. Learning from media: Arguments, analysis, and evidence. 2nd ed. Charlotte, North Carolina: Information Age Pub. 2012. CUBAN, Larry. Teachers and machines: the classroom use of technology since 1920. New York: Teachers College Press. 1986. DECI, Edward L.; M. RYAN, Richard. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum Press. 1985. MAYER, Richard E. Computer games for learning: An evidence-based approach. Cambridge, Massachusetts, The MIT Press. 2014. MAYER, Richard E., ed. The Cambridge handbook of multimedia learning. 2nd ed. New York, Cambridge University Press. 2014. PLASS, Jan L.; KAPLAN, Ulas. Emotional Design in Digital Media for Learning. Emotions, Technology, Design, and Learning. 2016: 131-161 Last update: Svoboda Petr, Mgr. (30.08.2023)
|