SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Pupils with special needs in mathematics - OPNM1M125A
Title: Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPMM2M114A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNM1M103A
Annotation -
The goal of the course is to acquaint student teachers with working with pupils talented in mathematics or pupils with learning disabilities so that they are able to take into account their individual characteristics.
Last update: STEHLIKO (26.03.2019)
Descriptors - Czech

Pokud nebude možná prezenční výuka, bude výuka probírat v Zoomu.

Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (29.01.2022)
Literature - Czech

Patáková, E. Metody tvorby úloh pro nadané žáky. Praha: PedF UK, 2013

Ročenky MO

Ročenky matematického klokana

Konferenční sborníky - Ani jeden matematický talent nazmar

BLAŽKOVÁ, R. Specifické  vývojové  poruchy  učení  a  možnosti podpory   žáků  se  specifickými  vzdělávacími  potřebami  v matematice. In  Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. s. 1-31. CD ROM, ISBN 80-7015-097-1. ISBN 80-7015-085-8.

BLAŽKOVÁ, R. a kol. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-89-3

Doporučená literatura

ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X

POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-326-9

Last update: STEHLIKO (26.03.2019)
Requirements to the exam - Czech

Seiminární práce a dílčí úkoly zadané v Moodle.

Last update: STEHLIKO (31.01.2019)
Syllabus -

1.  Talent, giftedness, mathematical talent, didactic methods for work with such pupils. Mathematics lessons and out of school activities such as mathematical competitions.

2.  Pupils with learning disabilities (dyslexy, dysgraphy, dysortography, dyskalkuly). Tools and techniques of compensations in mathematics lessons.

3.  Individual learning plans and pupils with special needs in curricular documents.

Experts in the above fields will take part in some lectures.

Last update: STEHLIKO (26.03.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html