|
|
|
||
The course addresses issues facing cultural heritage managers around the world since the late 20th century. Students will be introduced primarily to the issue of contested heritage. Using a number of specific cases, they will examine and discuss the causes and consequences of the problems associated with the ownership, management, presentation and interpretation of cultural heritage in diverse parts of the world. They will realise that the selection and protection of cultural heritage often represent different group interests (political, economic, social, cultural) that may be in conflict with each other. In addition to world-famous cases (e.g., the Enola Gay bomber display, the destruction of the Buddha statues in Bamyan, the Yolacaust campaign, etc.), students will analyze issues related to controversial cultural heritage in the Czech Republic (e.g., issues of "displaced" heritage, restitution of property to victims of World War II, the effects of nationalization, museum presentations of modern and contemporary history, Roma Holocaust memorials). Interactive methods (e.g. analysis of recommended readings, discussions with experts, own research investigations inspired by memory studies, analysis and discussion of current cases in the field of cultural heritage protection) will be used, especially in seminars, to create space for individual and group reflection on given topics.
The excursion will focus in particular on practical examples of how to effectively and meaningfully develop a critical approach to the interpretation of Czech and world modern history in memory and heritage institutions, as well as methods of interdisciplinary cooperation that are essential for cultivating dialogical and ethically correct interpretations. During the course, students will present a paper on a topic chosen from the menu at the introductory lecture. The basis of the paper will be a critical analysis of a specific issue in the field of cultural heritage care in the Czech Republic.
Last update: Entnerová Kateřina, DiS. (31.01.2025)
|
|
||||||||||||||||||||||||
Last update: Entnerová Kateřina, DiS. (31.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura: SCHEP Mark a Pauline KINTZ, eds. Guiding is a profession. Amsterdam: Rijksmuseum 2017. OBRIST, Hans Ulrich. Stručná historie kurátorství. Kutná Hora: GASK - Galerie Středočeského kraje, 2012. Document (GASK). ISBN 978-80-7056-167-6. JUNG, Jiří a Jiří NEMINÁŘ. Kdo jsou lidé na Hlučínsku. Vydání druhé. Hlučín: Muzeum Hlučínska, 2017. ISBN 978-80-270-1494-1. CHROBÁK, Ondřej, Rostislav KORYČÁNEK a Martin VANĚK. Jak se dělá galerie. 2. rozšířené vydání. Ilustroval David BÖHM. V Brně: Moravská galerie, 2018. ISBN 978-80-7027-326-5. Doporučená literatura: BORÁK, Mečislav, ed. Budoucnost ztraceného kulturního dědictví: dokumentace, identifikace a restituce kulturních statků obětí II. světové války : příspěvky z mezinárodní vědecké konference v Českém Krumlově (22.-24.11.2005). Praha: Centrum pro dokumentaci majetkových převodů kulturních statků obětí II. světové války, Ústav pro soudobé dějiny Akademie věd České republiky, 2007. ISBN 978-80-7285-069-3. ČAPKOVÁ, Kateřina. Češi, Němci, Židé?: národní identita Židů v Čechách 1918 až 1938. 2., přeprac. vyd. Praha: Paseka, 2013. ISBN 978-80-7432-294-5. DOLFF-BONEKÄMPER, G. Sites of Memory and Sites of Discord: Historic Monuments as a Medium for Discussing Conflict in Europe. In: Council of Europe. Forward Planning: The Function of Cultural Heritage in a Changing Europe, Strasbourg: Council of Europe, 2001, s. 53–58. KOUBEK, Jiří. Evropská identita jako vztah my – oni. Člověk. Časopis pro humanitní a společenské vědy [online]. 2006. ISSN 1801-8785. [Cit. 2021-09-01]. Dostupné z: http://clovek.ff.cuni.cz/view.php?cisloclanku=2006100103#1_3. MACDONALD, Sharon. Memorylands. Heritage and indetity in Europe today. London, Now York: Routledge, 2013. ISBN 9780415453349. MAYER, Françoise. Češi a jejich komunismus: paměť a politická identita. Praha: Argo, 2009. Historické myšlení; sv. 47. ISBN 978-80-257-0151-5. PACHMANOVÁ, Martina. Neznámá území českého moderního umění: pod lupou genderu. Praha: Argo, 2004. ISBN 80-7203-613-0. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (30.12.2021)
|
|
||
75% účast aktivní práce na seminářích a exkurzích individuální výstup v rámci kurzu domluvený na prvním setkání (minireferáty) ústní zkouška Last update: Entnerová Kateřina, DiS. (31.01.2025)
|
|
||
Obsah: 1-2 Střety o kulturní dědictví: konfliktní zóny a sporné otázky 3-4 Komu patří kulturní dědictví? Politické vs. ekonomické zájmy 5-6 Proměny politiky paměti: pomníky, zapomníky a „návraty“ paměti 7-8 Vystavovat nebo nevystavovat? Ekonomické vs. kulturní zájmy 9-10 Podpora návštěvnosti: Udržitelnost vs. výprodej kulturních hodnot 11-12 Lidské ostatky na odiv: senzace nebo osvěta? 13 -14 Je to ještě umění? Kulturní vs. společenské zájmy 15-16 Obscénní! Dekadentní! Nechutné! Šokovat za každou cenu? 17-18 Tváří v tvář (všem) bolestem světa: popularizace nebo agitace? 19-20 Využité či zneužité kulturní dědictví? Společenské vs. politické zájmy 21-22 Tragická místa paměti: výchova vs. propaganda 23-24 Proměny muzejní a galerijní praxe v 21. století Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (30.12.2021)
|
|
||
Absolvent kurzu zvládne kriticky zhodnotit aktuální expozici či krátkodobou výstavu – ústně i písemně. Orientuje se v otázce sporného kulturního dědictví a popíše známé kontroverze v oblasti kulturního dědictví na našem území a v Evropě. Samostatně se dokáže vyjádřit k nastolenému problému z této oblasti. Last update: Entnerová Kateřina, DiS. (31.01.2025)
|