|
|
|
||
Jedná se o integrovaný předmět,
Organizace praxí: Před samotnou praxí proběhnou 2 informativní setkání na fakultě. Jejich náplní bude seznámení
s organizací praxe na SŠ a práce se Souborem profesních kvalit. Během souvislé pedagogické praxe, která pro
oba obory trvá 4 týdny, studenti absolvují 5 hodin náslechů ve třídách s žáky se speciálními vzdělávacími
potřebami, samostatně odučí 12 hodin, po každé vyučovací hodině by měla proběhnout hodina reflexe a plánování
další výuky (nejméně tedy 12 hodin). Po praxi proběhnou 2 reflektivní semináře s garantem praxe, zaměřené na
práci s portfoliem z praxe a s důkazy o učení (výtvory žáků se SVP).
Spolupracující střední školy vzdělávající žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané: SŠ a ZŠ
speciální, Chotouňská, Praha 10; Jedličkův ústav a MŠ a ZŠ a Střední škola, Praha 2; ZŠ a SŠ, Vinohradská,
Praha 2; Gymnázium pro zrakově postižené a Střední odborná škola pro zrakově postižené, Praha 5;
VOŠ, SOŠP a Gymnázium Evropská, Praha 6; Gymnázium Františka Palackého, Neratovice, spolupracující s
Mensou; Gymnázium Žatec spolupracující s Mensou.
Další informace (finální seznam spolupracujících škol, detailní popis průběhu a realizace praxe aj.) o průběhu
praxe studenti naleznou na webových stránkách Katedry české literatury v rubrice studenti/praxe.
Studenti vychází při realizaci praxe s nabytými znalostmi a dovednostmi pedagogicko-didaktickými, jazykově a
literárně-oborovými, speciálně-pedagogickými i vývojově-psychologickými.
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (13.04.2022)
|
|
||
Pedagogickou praxi lze konat primárně na středních školách a u učitelů z předloženého seznamu, jiné školy a jiní vyučující budou schvalováni pouze výjimečně po dohodě s vedoucím praxe. Během souvislé pedagogické praxe se posluchači aktivně zapojují do výchovně vzdělávacího procesu na vybrané střední škole, přebírají úvazek svého fakultního učitele a pod jeho vedením plní roli učitele. Účastní se i dalších činností souvisejících s během školy - dozory, schůze apod. Nejpozději třetí den po zahájení praxe studenti dodají vedoucímu praxe rozvrh s vyznačenými vyučovacími hodinami. Dále dodají smlouvu pro vedoucího učitele praxí ve dvou vyhotoveních - k dispozici na katedře. Požadavkem k zápočtu je soubor obsahující: Součástí požadavků k zápočtu je také účast na reflektivních seminářích. Studenti, kteří budou vykonávat praxi mimo Prahu - po předchozí dohodě s vedoucím praxe -, k souboru z praxe přiloží audio či videonahrávku minimálně dvou vyučovacích hodin. Na nahrávce smí být vidět pouze vyučující-praktikující student/ka, nikoliv žáci. Zápočet bude udělen až po analýze nahrávky vedoucím praxe. Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.01.2022)
|
|
||
Povinná literatura: KLUMPAROVÁ, Štěpánka. Soubor kvalit studentovy práce na didaktické praxi z literární výchovy / z české literatury. In: SPILKOVÁ, Vladimíra, Anna TOMKOVÁ, Nataša MAZÁČOVÁ a Jana POCHE KARGEROVÁ. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. [Praha]: Retida Specifika vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Praha: NPI ČR, dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=12747 Doporučená literatura: CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Přeložil Milan KOLDINSKÝ. Praha: Portál, 2009. Pedagogická praxe (Portál). FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2011. Pedagogická praxe (Portál). HENDRICK, Carl a Robin MACPHERSON. Co funguje ve třídě?: most mezi výzkumem a praxí. Druhé, revidované vydání. Přeložila Pavla LE ROCH. Praha: Euromedia Group, 2021. Universum (Euromedia Group). Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.01.2022)
|