|
|
|
||
The course is focused on acquiring the pedagogical content knowledge on key topics of molecular biology: cell, cell cycle and cell division, nucleic acids and their metabolism, inheritance and Mendel´s laws, monogenic inheritance, karyotype and methods of its depiction, viruses, bacteria, the origin and evolution of life.
Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (18.01.2025)
|
|
||
Studující získá didaktickou znalost obsahu klíčových témat molekulární biologie, která je potřebná pro realizaci výuky na základních a středních školách. Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
Dvouhodinové semináře probíhají v prezenční podobě. V případě distanční formy bude výuka zajišťována prostřednictvím kurzu v MOODLE a videohovoru. Samostatná práce v rámci kurzu sestává především z tvorby seminární práce dle zadané struktury a analýzy učebnic, dále ze samostudia dle materiálů v MOODLE a doporučené literatury. Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
docházka na seminář, vypracování seminární práce s danou strukturou, odevzdání analýzy učebnic, ústní zkoušení Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
ALBERTS, B. et al. Základy buněčné biologie. Úvod do molekulární biologie buňky. Ústí nad Labem: Espero Publishing, 2006. 630 s. ISBN 80-902906-2-0. Brandenberg, O. et al. Introduction to Molecular Biology and genetic engineering. Food and Agriculture Organization of the United Nations, Rome, 2011. Dostupné online: http://www.fao.org/docrep/014/i1905e/i1905e00.pdf Schleif, R. Genetics and Molecular Biology (2nd ed.). The Johns Hopkins University Press Baltimore and London, 1993. ISBN 0-8018-4674-9. Dostupné online: http://gene.bio.jhu.edu/bm2whole.pdf Rosypal, S. Úvod do molekulární biologie. Brno, 2006. ISBN 80-092562-5-2. Turner, P. et al. Molecular Biology (3rd ed.). Taylor & Francis Group, 2005. 370 s. ISBN 0–203–96732–1. Dostupné online: http://course.zjnu.cn/molbio/att/Instant%20Notes%20in%20Molecular%20Biology%203rd.pdf Prezentace vyučující - dostupné v MOODLE. Učebnice a příručky pro výuku molekulární biologie Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (18.01.2025)
|
|
||
ústní zkoušení, otázky ke zkoušce jsou dostupné v MOODLe Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
1. RVP ZV a RVP G z hlediska obsahu učiva molekulární biologie ve vzdělávacím oboru přírodopis/biologie a v průřezových tématech. 2. ŠVP vybraných škol z hlediska zařazení učiva molekulární biologie v tematických plánech. 3. Učebnice pro výuku molekulární biologie. 4. Organizační formy a metody výuky vhodné pro výuku molekulární biologie. 5. Materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku molekulární biologie. 6. Příprava učitele na výuku vybraných témat molekulární biologie.
Vybraná klíčová témata výuky molekulární biologie: 1. Buňka (prokaryotní, eukaryotní, jejich součásti) 2. Buněčný cyklus eukaryotní buňky, mitóza, meióza. 3. DNA – struktura a funkce. Replikace. Mutace. Chromozomy. 4. RNA – struktura a funkce. Exprese genu (transkripce, translace, ribosomy). Genetický kód. 5. Dědičnost – základní pojmy. Mendelovy zákony dědičnosti, úplná a neúplná dominance, kodominance, dědičnost krevních skupin u člověka. 6. Monogenní dědičnost, autozomálně a gonozomálně dědičná onemocnění člověka, mitochondriální dědičnost. 7. Karyotyp člověka, metody jeho zobrazení, aneuploidie, příklady syndromů. 8. Viry, stavba, životní cyklus, virové nákazy, jejich prevence a léčba. Bakteriofágy. 9. Bakterie, bakteriální nákazy, jejich prevence a léčba. 10. Vznik a vývoj života z pohledu molekulární biologie Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (18.01.2025)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2377 Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (18.01.2025)
|
|
||
Studující: Provede kritickou analýzu RVP ZV, RVP G, vybraných ŠVP a učebnic z hlediska obsahu učiva molekulární biologie. Vytvoří přípravu na vyučovací hodinu v klíčových tématech výuky molekulární biologie (viz sylabus). Vytvoří seminární práci na zadané téma výuky molekulární biologie (viz sylabus) podle zadané struktury (viz prezentace). Ke klíčovým aspektům výuky molekulární biologie se vyjadřuje v diskusi a svoje názory a postoje je schopen obhájit. Přijímá zpětnou vazbu od vyučující a ostatních studentů. Uvede kritická místa výuky molekulární biologie a způsoby, jak je eliminovat. Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
|