The course Philosophy of Education cultivates the future teachers’ ability to think about the nature of their work and motivates them to keep the questioning of thinking. It forms the specifics and differences between the pedagogical (theory of education) and philosophic approach to education. It deals with the relationship between education, learning, literacy and qualification. It thematises ethos of teaching and pedagogical profession.
Education as soul care in European tradition from Antiquity to the present. The bases of educatio and its reflection. Instrumental education and its role from the beginning of the Modern Era to the present; a philosophical critique. Confluence-based education (Buber, Lévinas) and the responsibility in education (Arendt, Jonas, Waldenfels). Education and violence in post-modern reflection (Foucault, Deleuze). The idea of the university (Jaspers) and the future of the university (Derrida).
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2017)
Cílem kurzu je uvádět do obzoru filosofie výchovy, jež zde není pojímána jako specializovaný filosofický obor zabývající se výchovou, ale je jí rozuměno jako svérázné filosofické perspektivě nahlížející výchovu jako klíčový fenomén pro porozumění lidské existenci. Kurz uvádí do základních otázek filosofie výchovy vyvěrajících z tradice evropské kultury, seznamuje s tázáním po filosofických předpokladech výchovy, věnuje se aktuálním problémům výchovy a vzdělávání. Smyslem kurzu je poskytovat zájemcům půdu pro samostatnou a kritickou reflexi nadčasových i soudobých otázek výchovy a vzdělávání.
Výchova jako péče o duši v evropské tradici od antiky po současnost. Základy educatio a jeho reflexe. Instrumentální výchova od počátku novověku a její úloha podnes, filosofická kritika. Výchova založená na setkání (Buber, Lévinas) a odpovědnost ve výchově (Arendtová, Jonas, Waldenfels). Výchova a násilí v postmoderní reflexi (Foucault, Deleuze). Idea univerzity (Jaspers) a budoucnost univerzity (Derrida).
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2017)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je učit studenty podstatně myslet základní problémy výchovy a vzdělávání.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (05.11.2019)
Descriptors - Czech
V době, kdy nebude možné vyučovat kontaktně, bude výuka probíhat bezkontaktně, a to jak synchronně, tak asynchronně. Synchronní a asynchronní výuka bude probíhat v MS Teams.
Adresa kurzu v MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6b9205c782644e4e93c00efad61054af%40thread.tacv2/conversations?groupId=100bdbcd-2742-4887-8309-3a5e16b671a0&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d ; K přihlášení do MS Teams se používají tytéž údaje jako do přihlášení do Office 365, tedy fakultní email a heslo k němu - viz https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/fakultni-email-pro-studenty/ .
Studijní nároky na studující se u tohoto předmětu neliší v závislosti na tom, zda je výuka realizována prezenčně, hybridně či distančně.
První setkání kurzu proběhne distančně dne 5.10. 2020 od 18:00. Doporučujeme přihlásit se cca 5 minut před zahájením schůzky. Pro toto setkání není nezbytné být přihlášen a též není třeba použít MS Teams aplikaci, pokud využijte prohlížeč MS Edge. Adresa setkání: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a6b9205c782644e4e93c00efad61054af%40thread.tacv2/1601325976569?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22b6972798-1fbf-47f0-9255-433fafa20702%22%7d .
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (05.10.2020)
Course completion requirements - Czech
Podmínky zakončení předmětu:
aktivní účast na semináři
prostudování dvou relevantních textů, z niž alespoň jeden musí být monografií (např. z doporučené literatury)
vypracování původního zamyšlení nad zvoleným problémem s využitím minimílně dvou relevatních pramenů (Rozsah 4 - 10 NS) a jeho ústní obhájení (kolokvoální či samostatné), případně realizace referátu v rozsahu cca 20 minut
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (13.09.2020)
Literature - Czech
Doporučená literatura
Monografie
AUGUSTIN. O pořádku; O učiteli. Praha: Česká akademie věd a umění, 1942. 127 s. Filosofická bibliotéka; řada 2, č. 11.
CHOTAŠ, Jiří a kol. Moderní univerzita: ideál a realita. Vydání první. Praha: Filosofia, 2015. 456 stran. ISBN 978-80-7007-419-0.
JASPERS, Karl. Duchovní situace doby. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008. 191 s. Europa; sv. 16. ISBN 978-80-200-1646-1.
ILLICH, Ivan. Deschooling society. Reissued by Pelican Books. Harmondsworth: Penguin Books, 1976. 116 s. Penguin books. ISBN 0-14-021280-9.KRATOCHVÍL, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha: Herrmann & synové, 1995. ISBN 80-238-0473-1. Kniha dostupná k 2008-12-03 online na URL:<http://www.fp.vslib.cz/kfl/materialy/FVI/Html/03_text_15_03.htm >.
KOMENSKÝ, Jan Amos et al. Vybrané spisy Jana Amose Komenského. Svazek 1, Slovo úvodní, Navržení krátké o obnovení škol v Království českém, Velká didaktika, Informatorium školy mateřské, Brána jazyků otevřená. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1958. 450 s.
LIERMAN, W. Čtyři kultury ve vzdělávání. Praha: Karolinum 1996.
LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008. 125 s. XXI. století; sv. 4. ISBN 978-80-200-1677-5. Dostupné také z: http://eknihy.nkp.cz/search/handle/uuid:fc3377dd-e38d-11e0-9a5e-001e4ff27ac1.
MICHÁLEK, Jiří. Topologie výchovy : (místo výchovy v životě člověka). 1. vyd. Praha : OIKOYMENH, 1996. ISBN 80-86005-01-1.
NEUBAUER, Z. : Pluralita světů a jednota vědění. Praha 1991.
NEWMAN, John Henry. Idea univerzity. Překlad Daniel Soukup. Vydání první. Praha: Krystal OP, 2014. 284 stran. Thesaurus; svazek čtrnáctý. ISBN 978-80-87183-67-0.
PALOUŠ, R. Ars docendi. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0855-3.
PALOUŠ, R. Čas výchovy. vyd. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-25415-2.
PALOUŠ, R. Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Vyd. 1. Praha Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1833-3.
PALOUŠ, R. Heretická škola : o filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. 1. vyd. Praha : OIKOYMENH, 2008. ISBN 978-80-7298-302-5.
PALOUŠ, R. K filosofii výchovy : východiska fundamentální agogiky. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-25390-3.
PALOUŠ, R. Paradoxy výchovy. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1650-6.
PATOČKA, J.: Filosofie výchovy. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997. ISBN 80-86039-33-1.
PATOČKA, Jan. Negativní platonismus. Praha: OIKOYMENH, 2007. ISBN 978-80-7298-273-8.
PATOČKA, Jan. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách, I. Stati z let 1929–1952. Praha: OIKOYMENH, 1996. ISBN 80-86005-24-0.
PATOČKA, Jan. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách. II. Stati z let 1970–1977, nevydané texty a přednášky ze sedmdesátých let. Praha: OIKOYMENH, 1999. ISBN 80-86005-91-7.
PELCOVÁ, N. Vzorce lidství : filosofie o člověku a výchově. Vyd. 1. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1.
PELCOVÁ, N.: Filosofická a pedagogická antropologie. Karolinum, Praha 2000.
PEŠKOVÁ, J. Vybrané spisy Jaroslavy Peškové. Ed.: Hogenová, Anna; Krámský, David; Rybák, David. Praha: DTP Kreace, 2010. ISBN 978-80-902125-6-5.
PEŠKOVÁ, Jaroslava, ed., PRŮKA, Miloslav, ed. a VAŇKOVÁ, Irena, ed. Hledání souřadnic společného světa: filosofie pro každý den. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 521 s. ISBN 80-86432-91-2.
POSPÍŠIL, Jiří. Filosofická východiska cílů výchovy a vzdělávání v období novověkého obratu. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 2009. 131 s. ISBN 978-80-7409-028-8.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emil, čili, O vychování. 3. vyd., zrev. Olomouc: R. Promberger, 1926. 419 s.
SCRUTON, Roger. Idea university. Praha: Občanský institut, 2002. 11 s. Bulletin OI; č. 132. ISBN 80-86228-51-7.
SOMR, Miroslav. Kapitoly z dějin filozoficko pedagogického myšlení. Vyd. 2., upr. České Budějovice: Vlastimil Johanus, 2009. 193 s. ISBN 978-80-904247-3-9.
ŠTURZOVÁ, Jana, BENYOVSZKY, Ladislav (edit.). O filosofii výchovy a filosofii provádějící : sborník prací věnovaný univ. prof. PhDr. Jaroslavě Peškové k jejím 70. narozeninám. Uspořádali Jana Šturzová, Ladislav Benyovszky. Praha : Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 1999. ISBN 80-85899-61-2.
STARK, Stanislav. Filosofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu: se zaměřením na učení Hanse-Georga Gadamera a Otto Friedricha Bollnowa. 1. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. 183 s. ISBN 80-7380-012-8.
HOGENOVÁ, Anna. Areté – základ olympijské filosofie. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0046-3.
HOGENOVÁ, Anna. Bytí a rozumění. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2016. 176 stran. ISBN 978-80-7290-870-7.
KANT, Immanuel. O výchově. Překlad Josef Jančařík. V Praze: Dědictví Komenského, 1931. 97 s. Knihovna pedagogických klasiků; sv. 12. Spisy Dědictví Komenského; č. 301.
ZICHA, Zbyněk. Vybrané otázky filosofie výchovy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 87 s. ISBN 978-80-7290-658-1. (Dostupné na uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1-vybrane_otazky_filosofie_vycho.pdf)
HEJNA, D. Filosofie výchovy: (Základy filosofické a pedagogické antropologie). Ústí nad Labem: UJEP 2006. Dostupné online: http://dalkaripvc2006.sweb.cz/fil.doc
ZICHA, Zbyněk. Vybrané otázky filosofie výchovy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 87 s. ISBN 978-80-7290-658-1. (Dostupné na uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1-vybrane_otazky_filosofie_vycho.pdf)
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (05.09.2017)
Teaching methods - Czech
Výuka se setává z částí výkladových, dialogických, případně z prostoru pro studentské referáty. Součástí výuky je též interpretační práce s ukázkami z primárních a sekundárních pramenů.
V případě nemožnosti realizovat předmět na způsob přímé výuky, bude výuka probíhat distančním způsobem s využitím nástrojů pro vzdálenou výuku (především Moodle a Adobe Connect či jiná alternativa).
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (13.09.2020)
Syllabus - Czech
Ohniskové tématické kruhy jsou voleny a strukturována s ohledem na potřeby studentů a průběh kurzu.
Výchova, vzdělání a filosofie: rozdílné perspektivy pohledů na výchovu a vzdělávání (naivní, pedagogický a filosofický přístup), živel filosofického myšlení (ratio essendi a ratio cognoscendi)
Uvedení do filosofickovýchovné problematiky: Svéráz filosofie výchovy a možnosti tázání na fenomény a vzdělávání; česká tradice filosofie výchovy
Archetypy výchovy (R. Palouš): a) paideia, b) educatio, c) výchova v subjekt-objektovém rozvrhu;
Komenského pojetí výchovy
Patočkova filosofie výchovy, tři životní pohyby, chórismos a svoboda
Dialogický rozměr výchovy a hermeneutická výchova
Výchova, krize a antinomie výchovy
Idea univerzity a krize vzdělanosti (Teoreie nevzdělanosti)
Reflexe soudobého školství, éthos učitelského povolání v době příliš pozdní
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (05.11.2019)