SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Foreign language – German V - OPMN0G199B
Title: Cizí jazyk – němčina V
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 15 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Eva Markvartová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Eva Markvartová, Ph.D.
Incompatibility : OPMN0G200B
Pre-requisite : OPMN0G194B
Is incompatible with: OPMN0G200B
Annotation -
This course content is based on the Common European Framework of Reference for Languages with an additional focus on conversation (leading interviews, stating opinion, talking about likes and dislikes, discussing), reading (also authentic materials with a pre-reading plan), and essential grammatical elements, given by the objectives of an B1+ language level, the learners’ needs and preferences. Topics: Listening skills are acquired by various listening texts, i.a. simple radio reports, interviews of students talking about their experience in living in a shared flat etc. The speaking competence is trained by describing and reformulating words, leading interviews, describing persons, discussion about newspaper articles etc.
Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • rozumí větám a často používaným výrazům vztahujícím se k oblastem, které se ho/jí bezprostředně týkají (např. základní informace o něm/ní a jeho/její rodině, o nakupování, místopisu a zaměstnání),
  • komunikuje prostřednictvím jednoduchých a běžných úloh, jež vyžadují jednoduchou a přímou výměnu informací o známých a běžných skutečnostech,
  • jednoduchým způsobem popíše svou vlastní rodinu, bezprostřední okolí a záležitosti týkající se jeho/jejích nejnaléhavějších potřeb.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Descriptors - Czech
Přímá výuka (24 hodin), průběžná příprava / domácí úkoly, samostudium dle individuálních potřeb (22 hodin),  příprava na zápočtový test (14 hodin)
Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
Literature - Czech

Základní literatura:

BRAUN-PODESCHWA, Julia, Charlotte HABERSACK, Angela PUDE, Anna BREITSAMETER a Sabine GLAS-PETERS. Menschen: Deutsch als Fremdsprache A 2.1. 1. Aufl. München: Hueber Verlag, 2014, 2 sv. ISBN 978-3-19-301903-5.

BRAUN-PODESCHWA, Julia, Charlotte HABERSACK, Angela PUDE, Anna BREITSAMETER a Sabine GLAS-PETERS. Menschen: Deutsch als Fremdsprache A 2.1. München: Hueber Verlag, c2014. ISBN 978-3-19-311903-2.

 

Doporučená literatura:

BENEŠ, Eduard. Praktická mluvnice němčiny: přepracované a aktualizované vydání oblíbené mluvnice : nový německý pravopis. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-392-2.

Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
Requirements to the exam - Czech

Docházka min. 70 %. (3 povolené absence)

Závěrečný test na min. 70%. Celkem tři pokusy.

Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
Syllabus - Czech

1. Wetter

2. - 3. Feste

4. - 5. Berufe und Familie

6. - 7. Wohnen

8. - 9. Tourismus

10. - 11. Einkaufen

12. Wiederholung

Gramatika: Possessivartikel unser, euer Wiederholung, Perfekt und Präteritum, Wechselpräpositionen mit Dativ und Akkusativ, Verben mit Wechselpräpositionen, Wortbildung Nomen: Verb + -er und Verb + -ung, Adjektivdeklination nach indefinitem Artikel

Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Learning resources - Czech

...

Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (02.10.2022)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • používá řadu frází a vět, aby jednoduchým způsobem popsal/a vlastní rodinu a další lidi, životní podmínky, dosažené vzdělání a své záliby,
  • komunikuje v jednoduchých běžných situacích vyžadujících jednoduchou přímou výměnu informací o známých tématech a činnostech,
  • zvládá velmi krátkou společenskou konverzaci, i když obvykle ještě nerozumí natolik, aby konverzaci sám/a dokázal/a udržet,
  • rozumí frázím a nejběžnější slovní zásobě (např. základním informacím o své osobě a rodině, o nakupování, místopisu, škole, zaměstnání, koníčcích),
  • chápe smysl krátkých, jasných, jednoduchých zpráv a hlášení,
  • zvládne číst krátké jednoduché texty,
  • vyhledá konkrétní předvídatelné informace v jednoduchých každodenních materiálech, např. v jídelních lístcích, prospektech či inzerátech.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html