SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Seminar for preparation of a bachelor thesis (Choirmastering) - OPBS4H045A
Title: Seminář k přípravě bakalářské práce (sbormistrovství)
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2025
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBH4H034A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D.
doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
Annotation -
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to orient students in the basic stages of scientific research work in music pedagogy and prepare them from the methodological point of view to the solution of bachelor thesis with a research focus in the field of choirmastering. Familiarization with the characteristics of scientific research in its entirety from activities of study nature (problem determination, information preparation, theoretical understanding of the topic), through activities of an organizational and research nature to write the final research report (bachelor thesis). Orientation of the student in the basic printed and electronic information resources of the field. Research logic, content and methodological aspects of research, application of individual research methods and techniques in music education practice. Preparation for elaboration of bachelor thesis in terms of content construction, formal requirements, linguistic and stylistic correctness. Ethics of scientific work.
Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (01.01.2024)
Aim of the course - Czech

Obecnější cíle:

·         respektovat logiku a etapový charakter vědeckovýzkumné práce v hudební pedagogice;

·         orientovat se v základních tištěných i elektronických informačních zdrojích oboru;

·         dbát na etiku práce s informačními zdroji;

·         znát klasifikaci a charakteristiku teoretických a empirických výzkumných metod, použitelných při řešení bakalářské práce s výzkumným zaměřením v oboru sbormistrovství;

Konkrétní cíle:

·         znát strukturu muzikologie, soustředit se zejména na společensko-hudební disciplíny a jejich vztahy;

·         obeznámit se s režimem tvorby bakalářské práce;

·         prostudovat dostupné dokumenty k bakalářské práci fakultní i katedrální povahy;

·         zvážit volbu tématu bakalářské práce podle metodiky SMART;

·         kategorizovat základní informační zdroje v oboru tištěné i elektronické povahy;

·         referovat o zadaném informačním zdroji formou prezentace;

·         analyzovat přínos těchto informačních zdrojů z hlediska zadané bakalářské práce i budoucí hudebně výchovné praxe;

·         osvojit si prakticky základní techniky tvorby bibliografických citací podle ČSN ISO 690;

·         stanovit cíle teoretické části bakalářské práce;

·         strukturovat teoretickou část práce s ohledem na stanovené cíle a běžný úzus požadovaných kapitol;

·         diskutovat nad možnostmi tvůrčího přínosu studenta v teoretické části práce;

·         zamyslet se nad principy etiky vědecké práce;

·         osvojit si techniky autentických citací a odkazů na citace;

·         stanovit předmět zamýšleného výzkumu, jeho cíle a základní pracovní hypotézy;

·         plánovat organizační průběh výzkumu a jeho metodiku;

·         znát možnosti kvantitativní a kvalitativní analýzy zkoumaných jevů;

·         strukturovat výzkumnou část práce dle požadovaného sledu kapitol;

·         seznámit se s formálními a jazykovými náležitostmi bakalářské práce;

·         prezentovat výsledky práce v semináři před studentským kolektivem;

·         diskutovat nad možností využití jednotlivých empirických metod při výzkumu hudebně výchovné praxe.

Last update: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (04.01.2024)
Descriptors - Czech
2 kredity/60 hod: 12 hodin přímé výuky, 3 hodiny příprava referátu, 3 hodiny plnění průběžných úkolů, 12 hodin samostudium, 30 hodin samostatné práce na přípravných fázích řešení diplomové práce (ve spolupráci s vedoucím práce).
Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (01.01.2024)
Course completion requirements - Czech

Prezentace a písemné odevzdání referátu o zvoleném informačním prameni

Vypracování modelů na základní typy bibliografických citací

Strukturace teoretické a výzkumné části diplomové práce

Specifikace předmětu, cílů a základních pracovních hypotéz diplomové práce

Kontrolní test  (případně kolokvium) ze znalosti výzkumných metod a možností jejich uplatnění v hudební pedagogice

Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (01.01.2024)
Literature - Czech

Základní studijní literatura:

VÁŇOVÁ, H., SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3621-4.

Doporučená literatura:

HOLAS, M, VÁŇOVÁ, H., DUZBABA, O. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha: SPN, 1987.

PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.

GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.

POLACH, E. Pravidla sazby diplomových prací. České Budějovice 1997.

BUI, Y. N. How to Write a Master′s Thesis. San Francisco: University of San Francisco, 2014. ISBN: 978-1452203515.

MURRAY, R. How to write the thesis. Buckingham: Open University Press, 2002. ISBN: 978-0335207190.

ŠIFNER, F. Jak psát odbornou práci a diplomovou práci zvláště. Praha: UK v Praze, PedF, 2004.

ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F., SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1.

Citační norma (https://www.citace.com/CSN-ISO-690.pdf)

Opatření PedF a UK (https://knihovna.pedf.cuni.cz/pokyny_zp.html)

Další literatura dle tématu bakalářské práce.

 

 

Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (01.01.2024)
Syllabus - Czech

1.      Úvod do muzikologické problematiky, hudební pedagogika, primární a sekundární informační zdroje v hudební pedagogice. Režim bakalářské práce.

2.      Hudební časopisy naše i zahraniční. Vědecké sborníky a sborníky z konferencí.

3       Techniky práce s informačními zdroji. Bibliografické citace a odkazy na citaci. 

4.      Monografie z oblasti hudební pedagogiky, psychologie a teorie. Skripta fakult.

5       Zpracování a třídění poznatků. Etika vědecké práce. Strukturace teoretické části bakalářské práce.

6.      Učebnice hudební výchovy pracovní sešity a další metodický materiál pro hudebně výchovnou praxi.

7.      Logika výzkumu, obsahová a metodologická stránka výzkumu. Strukturace výzkumné zprávy. Předmět a cíle výzkumu, pracovní hypotézy.

8.      Hudební slovníky, encyklopedie, příručky. Hudební bibliografie.

9.      Strukturální, obsahové, formální a jazykové náležitosti bakalářské práce.

10.    Elektronické informační zdroje: zajímavé internetové adresy k oboru, dostupné učební programy, notační programy apod.

11.    Výzkumné metody a techniky v hudebně výchovné praxi.

12.    Závěrečné kolokvium k využití jednotlivých empirických metod ve výzkumu hudebně pedagogických jevů.  

Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (01.01.2024)
Learning resources - Czech

Kurz v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11580.

Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (01.01.2024)
Learning outcomes - Czech

Student rozumí základům metodologie vědeckého výzkumu v oblastech hudební teorie, hudební pedagogiky, dějin a dalších souvisejících disciplín. Je schopen definovat a aplikovat vhodné výzkumné metody při zpracovávání zadaných úkolů a při tvorbě bakalářské práce.

Student je schopen samostatně vyhledávat a kriticky posuzovat relevantní prameny a literaturu týkající se zvoleného výzkumného tématu. Umí rozlišovat mezi primárními a sekundárními zdroji a efektivně je využít k řešení zadaného problému.


Student dokáže kreativně aplikovat své zkušenosti z dosavadního studia a praxe na zvolené výzkumné téma. Je schopen formulovat vlastní názory a přinášet originální přínosy do řešení interpretačních nebo pedagogických otázek ve vztahu k hudebním dílům.


Student dokáže analyzovat obsah a smysl interpretovaného hudebního díla a formulovat otázky související s jeho stylovou orientací a interpretačními možnostmi. Umí posoudit různé interpretační přístupy a jejich vliv na posluchače.


Student je schopen syntetizovat získané informace a zpracovat je do závěrečného shrnutí s jasně formulovanými závěry. Umí efektivně prezentovat výsledky své práce a diskutovat klíčové poznatky.


Student úspěšně zvládá práci pod vedením školitele bakalářské práce, včetně doladění a precizování výběru tématu. Dokáže plánovat a řídit vlastní výzkumnou práci, identifikovat problémy a navrhovat řešení.


Student prokazuje znalost současných problémů a diskusí v rámci oboru sbormistrovství. Dokáže reflektovat aktuální stav výzkumu a zohlednit ho při zpracování svého vlastního projektu.

Last update: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (30.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html