Leisure-time Education - OPBQ3P044A
|
|
|
||
Předmět je širším vstupem do teorie pedagogiky volného času se zaměřením na zájmy a zájmové činnosti žáků, jakožto souboru organizovaných i volnočasových cílevědomých aktivit. Vede absolventy výukového kurzu k získání vědomostí a dovedností umožňující stanovit obsah, metody a formy konkrétních zájmových činností pro rozmanité věkové kategorie, díky kterým je absolvent schopen realizovat a hodnotit činnosti, způsoby řešení neobvyklých výchovných situací, základní předpisy a právní normy pro činnost zájmových útvarů.
Cíl: Studující je schopen definovat cíle a formy edukace ve volném čase žáků, ovládat základní terminologii pedagogiky volného času, vysvětlit pedagogické principy volnočasových aktivit.
1. Pedagogika volného času jako vědní disciplína, vztah pedagogiky k jiným vědám.
2. Historické pojetí pedagogiky volného času.
3. Charakteristika a rozdělení zájmů a volnočasových aktivit.
4. Volný čas a formování osobnosti (role jednotlivých aspektů volného času ve výchově).
5. Funkce zájmové činnosti, sociální dimenze volného času (nežádoucí formy chování žáků, prevence rizikového chování na školách, sociální média a volný čas).
6. Profese pedagoga volného času (oblasti působení, osobnostní předpoklady, kompetence);
7. Specifika působení pedagoga volného času v jednotlivých institucích (perspektivy mimoškolní výchovy).
8. Organizační formy zájmových činností, struktura činnosti zájmového útvaru.
9. Systémový přístup k pedagogice volného času.
10. Nabídky pro „neorganizovaný“ volný čas, rekreace a rekreologie; subjekty nabízející organizovanou zájmovou činnost.
Last update: Svoboda Petr, Mgr. (28.05.2020)
|
|
||
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, J., HOFBAUER, B., HRDLIČKOVÁ, V., PAVLÍKOVÁ, A. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. 3. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2002.
PŘADKA, M. Kapitoly z dějin sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5.
NĚMEC, J. Od prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 111 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9.
ŠAUEROVÁ, M. Kapitoly z pedagogiky volného času a sociální psychologie. Praha: VŠTVS Palestra, 2007.
KAPLÁNEK, M. Základy pedagogiky volného času-skripta. České Budějovice: TFJU, 2009.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha, Portál 2004. Last update: Svoboda Petr, Mgr. (28.05.2020)
|
|
||
On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7963 Heslo pro hosty: akredkpg19 Last update: Svoboda Petr, Mgr. (28.05.2020)
|