SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Practical Skills in Business Psychology - OPBP3Q609C
Title: Praktické dovednosti firemní psychologie
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/1, MC [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Mgr. et Mgr. Barbora Pánková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Mgr. et Mgr. Barbora Pánková, Ph.D.
Annotation - Czech
Kurz poskytuje studentům komplexní přehled teoretických znalostí a nácvik praktických dovedností nezbytných pro úspěšné využití psychologických metod a nástrojů v procesu výběru zaměstnanců. Zaměřuje se zejména na principy behaviorálního interview a rozvoj schopností potřebných pro efektivní provedení tohoto typu pohovoru. Kurz rozvíjí dovednosti identifikace klíčových osobnostních charakteristik, formulace kompetenčních otázek, vedení behaviorálních interview a způsoby hodnocení relevantního chování v minulosti. Kurz zohledňuje i související aspekty spolupráce a interní komunikace ve firemním kontextu.
Last update: Pánková Barbora, PhDr. Mgr. et Mgr., Ph.D. (03.10.2024)
Aim of the course - Czech
  • Umožnit studujícím pochopení specifického kontextu psychologie ve firemním prostředí.
  • Poskytnout studujícím teoretické a praktické znalosti potřebné pro efektivní výběr zaměstnanců pomocí psychologických metod.
  • Rozvíjet schopnosti studujících ve vedení behaviorálního interview, identifikaci klíčových osobnostních charakteristik a formulaci vhodných kompetenčních otázek.
Last update: Pánková Barbora, PhDr. Mgr. et Mgr., Ph.D. (03.10.2024)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta

90 hodin

Množství kreditů odpovídající časové zátěži

3
Zakončení KZ
Přímá výuka: cvičení 1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 2 hodiny
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin
Semestrální projekt + prezentace 30 hodin

Příprava na klasifikovaný zápočet

10 hodin
Last update: Pánková Barbora, PhDr. Mgr. et Mgr., Ph.D. (08.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Kurz je ukončen klasifikovaným zápočtem.

Pro úspěšné absolvování kurzu je nezbytná aktivní účast ve výuce a zpracování skupinového projektového úkolu dle zadání.

Last update: Pánková Barbora, PhDr. Mgr. et Mgr., Ph.D. (03.10.2024)
Literature - Czech

BEDRNOVÁ, Eva a kol. Manažerská psychologie a sociologie. Management Press, 2012. ISBN 978-80-7261-239-0.

KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů: základy moderní personalistiky. Praha: Management Press, 2015. ISBN 978-80-7261-288-8.

MIKULÁŠTÍK, Milan. Manažerská psychologie. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4221-2.

HRONÍK, František. Poznejte své zaměstnance: vše o assessment centre. Brno: Era. 2002. ISBN 80-86517-20-9.

PELCOVÁ, Jana. TO JE ONO! Praktická psychologie pro manažery. Praha: Portál, 2017.

KOUBEK, Ladislav. Psychologie v řízení lidských zdrojů. Brno: MuniPress, 2013. ISBN 978-80-87255-14-8. Dostupné z: https://adoc.pub/ladislav-koubek-psychologie-v-izeni-lidskych-zdroj.html 

VACULÍK, Martin. Assessment centrum: psychologie ve výběru a rozvoji lidí. Brno: NC Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-903858-8-7.

Mac´s list. 2022. 100 Behavioral Questions You Need to Know [Online]. [cit. 17. 7. 2022]. Dostupné z: https://www.macslist.org/wp-content/uploads/2018/01/100-Practice-Behavioral-Interview-Questions.pdf 

Rudloff, Alex. 2007. Complete List of Behavioral Interview Questions [Online]. 21. 5. 2007 [cit. 22. 7. 2022]. Dostupné z: https://chcworkforce.org/sites/default/files/CompleteListofBehavioralQuestions%20-%20A%20Rudloff.pdf

Top Echelon. 2017. 100 Behavioral  Interview Questions to Ask Candidates [Online]. 21. 6. 2017 [cit. 22. 7. 2022]. Dostupné z: https://www.topechelon.com/blog/top-behavioral-interview-questions-list-examples

Last update: Pánková Barbora, PhDr. Mgr. et Mgr., Ph.D. (03.10.2024)
Syllabus - Czech

1.    Psychologické aspekty personálních procesů, zejména výběru zaměstnanců

2.    Analýza pracovní pozice a identifikace klíčových osobnostních charakteristik

3.    Metody výběru a posuzování jejich vhodnosti

4.    Podstata behaviorálního interview a formulace kompetenčních otázek

5.    Vedení behaviorálního interview a možná úskalí

6.    Interní komunikace a mentoring v recruitmentu

Last update: Pánková Barbora, PhDr. Mgr. et Mgr., Ph.D. (03.10.2024)
Learning outcomes - Czech
  • Studující vysvětlí význam psychologických metod v personálních procesech.
  • Studující aplikují znalosti z oblasti psychologie osobnosti ve výběru zaměstnanců.
  • Studující analyzují pracovní pozice z hlediska klíčových osobnostních charakteristik, potřebných pro úspěch v dané roli.
  • Studující dokáží popsat požadované osobnostní charakteristiky v projevech konkrétního chování.
  • Studující popíší vhodné metody identifikace osobnostních charakteristik.
  • Studující porovnají různé metody výběru zaměstnanců a vyhodnotí jejich vhodnost pro specifické pracovní pozice.
  • Studující vysvětlí principy behaviorálního interview.
  • Studující formulují kompetenční otázky zaměřené na odhalení klíčových dovedností.
  • Studující realizují behaviorální interview s ohledem na osvědčené postupy.
  • Studující identifikují potenciální úskalí, která mohou v kontextu behaviorálního interview nastat.
  • Studující vyhodnotí reakce kandidátů během interview s ohledem na sledované dovednosti.
  • Studující vysvětlí význam interní komunikace v procesu recruitmentu a uvedou příklady dobré praxe.
  • Studující porozumí roli psychologa v nastavení interní komunikace a sdílení.
Last update: Pánková Barbora, PhDr. Mgr. et Mgr., Ph.D. (03.10.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html