|
|
|
||
The aim of the course is to introduce students to the issues of psycholinguistics and language acquisition. Students will clarify the basic concepts and processes associated with the acquisition of spoken and sign languages, in all language areas that are important from the point of view of monitoring the development of communication competence and its support. Attention will also be paid to language acquisition in multilingual situations (bilingualism, Czech as a second/foreign language, etc.), to the development of preliteracy and literacy.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 20 hodin · seminární práce 10 hodin · plnění úkolů a příprava na semináře 12 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 12 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE. V případě nařízeného distančního vzdělávání na UK bude realizována v čase výuky dle rozvrhu on-line prostřednictvím apliace MS Teams. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Zápočtový test. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
HARČARÍKOVÁ, P. & KLIMOVIČ, M. (2011).Naratíva v detskejreči. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta, Katedra komunikačnej a literárnej výchovy, Kabinet výskumudetskejreči a kultúry. HRONOVÁ, A. & J. MOTEJZÍKOVÁ. (2002). Raná komunikace mezi matkou a dítětem. KENNEDY, E. et al. (2012).Literacy in early childhood and primaryeducation: (3–8 years). Dublin: NationalCouncilfor Curriculum and Assessment. MARSCHARK, M., SPENCER, P. (eds.) (2005).Advances in the Sign LanguageDevelopmentofDeaf and Hard-of-HearingChildren. New York: Oxford University Press. MAYBERRY, R. & SQUIRES, B. (2006). Sign languageacquisition. In Brown, K. (ed.). EncyclopediaofLanguage and Linguistics, 2nd Ed., Oxford: Elsevier, p. 291–296. MEIER, R. P. (2016). Sign LanguageAcquisition [online]. [cit. 2020-12-14]. Dostupné z: PRŮCHA, J. (2011).Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada. SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. (2013). Když začínáme mluvit… Lingvistický pohled na rané projevy česky hovořícího dítěte. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy. SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. (2016). Osvojování jazyka dítětem. Praha: Karolinum. SMOLÍK, F. & H. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ. (2015). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. ŠEBESTA, Karel et al. (2014).Druhý a cizí jazyk: osvojování a vyučování. Terminologický slovník. 1. vydání. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy. ŠORMOVÁ, K., HUDÁKOVÁ, A. et al. (2019).Čeština jako druhý jazyk. Praha: Karolinum. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (05.03.2023)
|
|
||
1. Vymezení psycholingvistky a základních pojmů. 2. Metody výzkumu osvojování mluvených a znakových jazyků. 3. Základní teoretické přístupy k osvojování jazyka. 4. Vnitřní a vnější faktory ovlivňující osvojování jazyka. 5. Řeč orientovaná na dítě. 6. Problematika osvojování prostředků jazykových rovin: foneticko-fonologické roviny, morfologicko-syntaktické, lexikálně-sémantické, pragmatické, osvojování vybraných dalších jevů (např. vyprávění). 7. Periodizace osvojování jazyka. 8. Osvojování jazyka a bilingvismu. 9. Čeština jako druhý vs cizí jazyk. 10. Rozvoj pregramotnosti a gramotnosti. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (26.04.2023)
|