|
|
|
||
The aim of the course is to acquaint students with the psychomotor, speech and language development of chidren and the development of abilities and skills in language levels – to gain an overview of the development of the phonetic-phonological, lexical-semantic,morphological-syntactic and pragmatic level. The course is focused on gaining theoretical and practical experience and skills in influencing and stimulating the speech and language development of children at an early and preschool age. Diagnostic methods, approaches and materials in different issues of speech and language development will be introduced. During the seminars, students will be actively involved in the practice of articulation correction procedures, the use of myofunctional therapy and processing of materials that they will use in the practice at speech therapy workplaces.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodin. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 30 hodin - seminární práce 30 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 26 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenční formou. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
- aktivní účast v seminářích, plnění a prezentace zadaných seminárních aktivit - tvorba materiálů, které bude možné využít v rámci odborných praxí při diagnostice i terapii narušené komunikační schopnosti - zpracování písemné semestrální práce na zadané téma - ověřování získaných znalostí formou průběžných testů - závěrečný písemný test a ústní zkouška Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Povinná literatura: KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9 BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: ComputerPress, 2011. ISBN NEUBAUER, K. Artikulace a fonologické rozlišení hlásek. Nakladatelství Tobiáš, 2011. ISBN 978-80-7311-118-2 Doporučená literatura: DURDILOVÁ, L., KLENKOVÁ, J. Hodnoceníslovnízásobydětípředzahájenímškolnídocházky. Praha:UK,Pedagogickáfakulta, 2014, ISBN 978-80-7290-770-0. KLENKOVÁ, J. KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka. MC nakladatelství, 2013, 1. dotisk. EAN 8594042250261. KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie - patlavost. Praha: Beakra, 2007. ISBN 978-80-903863-0-3. KRČMOVÁ, M.Poruchy řeči. In: KARLÍK, P., NEKULA, M., PLESKALOVÁ, J. (eds.), CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny. 2017. URL: https://www.czechency.org/slovnik/PORUCHY ŘEČI Krčmová, M. Fonetika a fonologie, 2009 (http://is.muni.cz) POKORNÁ, J., VRÁNOVÁ. M. Přehled české výslovnosti. Praha: Portál 2007. 978-80-7367-169-3. SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4240-3 další odborné zdroje budou studentům doporučovány v průbůěhu seminářů Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Obsah: 1. Vývoj dětské řeči. Stadia a etapy ve vývoji řeči. 2. Anatomie a fyziologie mluvních orgánů. Hlásky českého jazyka – tvorba samohlásek a souhlásek. 3. Narušený vývoj řeči, klasifikace, názory odborníků. 4. Vývoj foneticko-fonologické roviny. Obtíže ve vývoji artikulace jednotlivých hlásek,myofunkční obtíže, metodika korekce hlásek. Využití myofunkční terapie. 5. Řečová dyspraxie. 6. Vývoj lexikálně-sémantické roviny. 7. Vývoj morfologicko-syntaktické roviny. 8. Rovina pragmatická. 9. Diagnostika vývoje řeči v jednotlivých jazykových rovinách, možnosti využití diagnostických materiálů. 10. Metody, techniky a přístupy využívané při stimulaci a ovlivňování řečového vývoje. Pomůcky a materiály při logopedické intervenci u dětí v raném a předškolním věku. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (26.04.2023)
|