SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Mathematics education - ICT in the teaching of mathematics - OPBM3M041A
Title: Oborová didaktika - ICT ve výuce matematiky
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBM4M041A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Mgr. David Janda, Ph.D.
Annotation -
The aim of the course is to familiarize students with the basic tools used in teaching mathematics at primary and secondary school. Students will be able to use them for their own learning in mathematics and become familiar with the principles of their successful use in teaching. The skills acquired in the course will be built upon in the Master's degree. SYLLABUS: 1. Overview of ICT resources used in mathematics education 2. MS Excel and school mathematics 3. GeoGebra and school mathematics 4. Use of the Internet in mathematics education 5 Principles of using ICT resources in teaching mathematics at primary and secondary school.
Last update: Janda David, Mgr., Ph.D. (29.01.2023)
Descriptors - Czech

Celková časová zátěž studenta

Přímá výuka

  • prezenční výuka 12 + 12 h celkem
  • kombinovaná výuka 10 h celkem

Příprava na výuku

Samostudium literatury na semestr 5 h

Práce se studijními materiály 25 h

Plnění předmětu

Příprava na zkoušku a zkouška 20 h

Last update: Janda David, Mgr., Ph.D. (29.01.2023)
Course completion requirements - Czech

Písemný test s využitím počítače. Průběžné vyplňování zadaných úkolů online.

Last update: Janda David, Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
Literature - Czech

JANČAŘÍK, A., HOŠPESOVÁ, A., DVOŘÁK, P. Využití programu MS Excel v práci učitele matematiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007.

JANČAŘÍK, A., DVOŘÁK, P., HOŠPESOVÁ, A. Využití Excelu k řešení prakticky orientovaných matematických úloh. In Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP : Studijní materiály k projektu. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. Dostupné z https://mdisk.pedf.cuni.cz:5003/sharing/2kVqP8D4I

www.geogebra.org

VANÍČEK, J. Změní počítače školskou matematiku? In Rosecký, J. (ed.) Počítač ve škole 2016 - sborník příspěvků. Nové Město na Moravě: GVM, 2016. Dostupné z http://www.pocitacveskole.cz/sbornik/2016.

HOŠPESOVÁ, A., KUŘINA, F., CACHOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, J., ROUBÍČEK, F., TICHÁ, M., VANÍČEK, J. Matematická gramotnost a vyučování matematice. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2011, 180 stran.

VANÍČEK, J. Počítačové kognitivní technologie ve výuce geometrie. Praha: PedF UK, 2009, 212 s.

Last update: STEHLIKO (11.09.2019)
Learning resources - Czech

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7634

Last update: STEHLIKO (18.09.2019)
Learning outcomes - Czech
Student s porozuměním vyřeší úlohy zadané v předmětu.
Student s porozuměním vysvětlí hlavní koncepty, se kterými se na předmětu seznámil a ilustruje je pomocí příkladů a protipříkladů.
Student po případném upozornění na chybu s touto chybou pracuje a dokáže revidovat postupy jmenovaných činností s ohledem na tuto chybu.
Last update: Janda David, Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html