SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Using AI tools to create learning materials tailored to the individual needs of learners - OPBK2K007C
Title: Využívání nástrojů AI při vytváření vzdělávacích materiálů přizpůsobených individuálním potřebám žáků
Guaranteed by: Děkanát (41-DEKAN)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: 26 / unknown (15)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
Mgr. Igor Červený
Teacher(s): Mgr. Igor Červený
Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
Annotation -
A combination of course and practical workshop focused on using AI language models in education. Together, we will explore and test the possibilities of these tools for creating personalized educational materials. Participants will learn how to effectively formulate instructions for language models (prompt engineering) and critically evaluate their outputs in relation to pedagogical goals. Through joint experimentation and experience sharing, we will develop procedures for integrating these tools into the educational process, emphasizing the adaptation of teaching materials to individual student needs. No prior technical knowledge is required.
Last update: Červený Igor, Mgr. (21.02.2025)
Course completion requirements - Czech
  • průběžná příprava, 

  • aktivní účast na seminářích

  • plnění zadaných úkolů, vkládání do Moodle (dle domluveného termínu), reflexe na seminářích

Last update: Červený Igor, Mgr. (21.02.2025)
Literature - Czech

Online zdroje:

https://openai.com/index/teaching-with-ai/

https://teachingwithchatgpt.org.uk/

https://resobscura.substack.com/

 

Video kurzy:

https://www.youtube.com/@3blue1brown/courses

 

Vzdělávací portály:

https://aidetem.cz/

 

Last update: Červený Igor, Mgr. (21.02.2025)
Teaching methods - Czech

Přednášky, semináře. 

Přednášky jsou realizovány jednou za týden po 2 hodinách, semináře obdobně. (dvě po sobě navazující skupiny)

Přednášky budou doplněny online materiály (videa, prezentace) - viz Moodle. 

Na semináře se budou studenti připravovat, budou zpracovávat dílčí úkoly. 

 

Last update: Červený Igor, Mgr. (21.02.2025)
Syllabus - Czech

06. 03. 2025 (180 minut)

Úvod do AI ve vzdělávání + Základy LLM a prompt engineeringu

  • AI ve vzdělávání a personalizace

    • Co je umělá inteligence a jak může podporovat personalizované učení

    • Typy AI nástrojů pro vzdělávání (jazykové modely, doporučovací systémy apod.)

    • Ukázky reálných scénářů využití (na ZŠ, SŠ, VŠ, vzdělávání dospělých)

  • Základy jazykových modelů (LLM)

    • Principy fungování velkých jazykových modelů a jejich možnosti/omezení

    • Zero-shot a few-shot prompting: co to znamená a jak s tím pracovat

  • Úvod do prompt engineeringu

    • Proč je formulace vstupů do LLM klíčová pro kvalitní výstup

    • Praktické vyzkoušení jednoduchých promptů na konkrétních příkladech

  • Diskuse a sdílení zkušeností

    • Jak vyhodnocovat výstupy AI z pohledu učitele (relevance, přesnost, etika)

20. 03. 2025 (180 minut)

Techniky a strategie pokročilého promptingu pro personalizaci

  • Prohloubení prompt engineeringu

    • Chain of Thought, Self-Reflection, ReAct a další pokročilé přístupy

    • Využití kontextu (in-context learning) pro přizpůsobení výstupu potřebám žáků

  • Personalizační strategie v praxi

    • Formulace promptů pro různé skupiny žáků: pokročilí, začátečníci, speciální vzdělávací potřeby

    • Předávání parametrů (věk, jazyk, formát výstupu) do promptu

  • Praktický workshop

    • Tvorba a ladění promptů pro odlišné scénáře a potřeby (předmět, věková skupina, styl učení)

    • Společné hodnocení kvality generovaného obsahu a diskuze nad úskalími

03. 04. 2025 (180 minut)

Analýza žákovských dat a adaptace obsahu s využitím AI

  • Práce s daty o žácích

    • Typy dat pro personalizaci (testy, průběžné hodnocení, zpětná vazba)

    • Zásady etiky a ochrany osobních údajů (GDPR) při použití AI nástrojů

  • AI pro zpracování a vyhodnocování výsledků

    • Propojení LLM s analytickými nástroji (tabulky, LMS, doplňkové skripty)

    • Generování diferencovaných úloh podle výkonu žáků

  • Praktický workshop

    • Ukázka postupů: jak předzpracovat data, jak je vkládat do promptů

    • Návrh adaptivních cvičení pro různé výkonnostní úrovně žáků

17. 04. 2025 (180 minut)

Kritické hodnocení výstupů AI a best practices pro vzdělávací praxi

  • Kritická reflexe výstupů

    • Jak rozpoznat chyby, bias a nedostatky v textech generovaných AI

    • Metody ověřování kvality (faktická správnost, jazyková úroveň, relevance)

  • Osvědčené postupy (best practices)

    • Vhodné nasazení AI ve výuce: kdy (ne)spoléhat na automatizované generování obsahu

    • Zapojení žáků do hodnocení a využívání AI (kritické myšlení, digitální gramotnost)

  • Ukázky a diskuse

    • Společné hodnocení různých AI výstupů z pohledu pedagoga

    • Praktické tipy pro minimalizaci rizik (chybovost, neetický obsah)

15. 05. 2025 (180 minut)

Tvorba komplexních výukových materiálů I

  • Komplexní scénáře a projektový přístup

    • Jak systematicky sestavit ucelenou lekci či tematický blok s využitím AI

    • Příklady dobré praxe: od analýzy potřeb a cílů po evaluaci dopadu

  • Fáze tvorby materiálů

    • Výběr tématu a definice vzdělávacích cílů

    • Prompt engineering pro generování textů, příkladů, aktivit

    • Doplňující nástroje (např. vizuální generátory)

  • Praktický workshop

    • Účastníci zahájí tvorbu vlastního „mini-projektu“ (výukový materiál / sada úloh)

    • Sdílení prvních konceptů a vzájemné inspirace

29. 05. 2025 (180 minut)

Tvorba komplexních výukových materiálů II a příprava na prezentace

  • Prohlubování a finalizace materiálů

    • Testování a revize generovaných podkladů

    • Vhodná struktura materiálu, návaznost aktivit, doplňkové prvky (obrázky, videa)

  • Integrační a prezentační dovednosti

    • Jak materiál představit vedení školy, kolegům, rodičům

    • Možnosti publikace a sdílení: otevřené repozitáře, školní platformy, LMS

  • Praktický workshop

    • Individuální či skupinová konzultace rozpracovaných projektů

    • Ladění detailů a příprava na závěrečnou prezentaci

12. 06. 2025 (zkouškové, 180 minut)

Závěrečné prezentace výstupů

  • Prezentace projektů

    • Účastníci představí své komplexní výukové materiály vytvořené za podpory AI

    • Sdílení metodiky, použitých promptů a zkušeností s úpravami

  • Reflexe a diskuze

    • Společné hodnocení pedagogické hodnoty a kvality materiálů

    • Výzvy a příležitosti do budoucna (další možná integrace AI)

  • Závěr kurzu

    • Shrnutí hlavních přínosů a limitů AI ve vzdělávání

    • Doporučení pro další seberozvoj a kontinuální práci s AI

Last update: Červený Igor, Mgr. (21.02.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující vysvětlí základní principy fungování umělé inteligence a generativní AI.

Studující si osvojí, jak efektivně formulovat pokyny pro jazykové modely (prompt engineering).

Studující budou schopni kriticky vyhodnocovat výstupy vzhledem k pedagogickým cílům

Studující budou schopni využít pokročilé techniky prompting, jako je Chain of Thought a ReAcT, k vylepšení výsledků generativní AI.

Studující popíší klíčové bezpečnostní a etické problémy spojené s využíváním AI ve vzdělávání.

Last update: Červený Igor, Mgr. (21.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html