SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Literature for children and youth - OPBG3G036A
Title: Literatura pro děti a mládež
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 14 / 14 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Annotation -
The course focuses on the theoretical foundations of LPDM, which can be approached from the perspective of scientific inquiry as the intersection of literary science, psychology, and the educational aspect. The aim of the course is to introduce students to LPDM as a discipline with unexpected and very attractive content even for the adult reader, to enable a comparative view of the perception of LPDM from the perspective of different ages, to uncover the deep structures of the text based on life experiences and linguistic competences (including working with literary language and contextualizing and conceptualizing literature). The content is guided by the LPDM genre map, which is viewed from the perspective of intercultural exploration. 1. The specificity and function of lit. 2. Children's poetry - folklore, "classics" of poetry for children's readers. Fairy tales - origins, genre forms of folk and original fairy tales, contemporary approaches to interpretation of fairy tales. 6. Adventure prose for children. 7. Fantasy. 8. Literature for young people (problem-oriented novel). 8. Comics. 9 Literature for Children and Youth, movies and new media.
Last update: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • si osvojí základní pojmy z teorie LPDM,
  • se orientuje v žánrové mapě LPDM,
  • analyzuje texty německy psané LPDM a komparuje je s texty LPDM, kterou načetl v mateřském jazyce,
  • propojuje literárně vědný a výchovný potenciál LPDM a zohledňuje přitom aspekt interkulturality.
Last update: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Descriptors - Czech

Celková časová zátěž studenta  90 hodin
Přidělené kredity 3
Zakončení Zk 
Přímá výuka  
Přednášky: 1
Cvičení: 1
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 18 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 12 hodin
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Literature - Czech

WEINKAUFF G.; v. GLASENAPP G. Kinder-und Jugendliteratur. Padeborn: Verlag Ferdinand Schöningh 2017. ISBN 978-3825248390.

SEIBERT, E. Themen, Stoffe und Motive in der Literatur für Kinder und Jugendliche. Wien: Fakultas Verlag- und Buchhandel, 2008. ISBN 978-3-8252-3073-9.

CORNEJO, R. / ARNOLD, H. / ZEIDLER, H. B. Deutsprachige Kinder- und Jugendliteratur. Anthologie. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2000. ISBN 978-80-7044-332-3.

EWERS, H.-H. Literatur für Kinder und Jugendliche. Eine Einführung in grundlegende Aspekte des Handlungs- und Symbolsystems Kinder- und Jugendliteratur. Mit einer Auswahlbibliograhie Kinder- und Jugendliteraturwissenschaft.München : Wilhelm Fink Verlag, 2000. ISBN 3-8252-2124-5.LANGE, G. (Hrsg.) Taschenbuch der Kinder- und Jugendliteratur. Hohengehren: Scheider, 2002. ISBN 3-896-76610-4.

MAIER, K. E. Jugendliteratur : Formen, Inhalte, pädagogische Bedeutung. Bad Heilbronn: Julius Klinkhardt, 1993. ISBN 3-7815-0750-5. SEIBERT, E. Themen, Stoffe und Motive in der Literatur für Kinder und Jugendliche. Wien: Fakultas Verlag- und Buchhandel, 2008. ISBN 978-3-8252-3073-9. 

WILD, R. (Hrsg.) Geschichte der deutschen Kinder- und Jugendliteratur. 2. Auflage. Weimar - Stuttgart: J. B. Metzler Verlag, 2002. ISBN 3-476-01902-0, 3. vollständig überarbeitete und erweiterte Auflage. Weimar - Stuttgart: 2008. ISBN 978-3-426-01980-6.

ČEŇKOVÁ, J. a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.

 

 

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Requirements to the exam - Czech

a) Znalost látky z přednášek (problubující prezentace) a povinné literatury (Weinkauf, Glasenapp).

b) Prezentace libovolného titulu LPDM dle vlastního výběru.

c) Portfolio na základě VŠECH úkolů z moodlu. Link na kurz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8525

d) Důležitá je znalost textů, které jsou součástí otázek ke SZZK.

e) Znalost primární literatury: jeden titul k danému žánru dle vlastního výběru (povinní autoři/autorky: H. Hoffmann: Struwelpeter, J. a W. Grimm: Kinder- und Hausmärchen (Auswahl), E. Kästner, M. Ende, O. Preußler, Ch. Nöstlinger + jedno dílo s tematikou 2. světové války (např. od M. Pressler, R. Welsh, K. Boie). Doporučená autorka: Ch. Nöstlinger.

Zkouškové otázky:
1. Kinder- und Jugendliteratur: Unterschiedliche Definitionen; Handlungs- und Symbolsystem; Funktionen der Kinder- und Jugendliteratur. Unterschiede zwischen den kinder- und jugendliterarischen Texten (am Beispiel konkreter Werke der deutschsprachigen Literatur).

2. Bilderbuch und Kinderlyrik. Poesie für kleine und große Leser.

3. Märchen (Theorien über den Ursprung des Märchens. Volksmärchen, Gattung Grimm, Kunstmärchen. Kinder- und Hausmärchen. Komparation des traditionellen Märchens und Kunstmärchens (am Beispiel der konkreten Texte). Erzählungen mit den Märchenmotiven.

4. Abenteuerroman (der traditionale Abenteuerroman u./v. moderner Kinder- und Jugendroman des 20. und 21. Jahrhunderts)

5. Problemorientes Jugendbuch nach dem Paradigmenwechsel und gegenwärtige (Jugend)romane

6. Kinder- und jugendliterarische Werke mit dem Thema des 2. Weltkriegs

Last update: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Syllabus - Czech

Říjen:

  • Všeobecné charakteristiky LPD, základní pojmy z teorie literatury.
  • Poezie pro děti, obrázkové knížky.
  • Pohádka (tradiční pohádky)

Listopad:

  • Autorská pohádka, prózy s pohádkovými motivy, fantasy.
  • Tradiční dobrodružný román
  • Moderní dobrodružný román, románová tvorba pro děti a mládež ve 20 a 21. století.

Prosinec:

  • Literatura pro děti a mládež s tématem 2. světové války.
  • Tvorba s vánoční tematikou

Leden:

  • Ohlédnutí za kurzem
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • definuje z různých aspektů literaturu pro děti a mládež (z pohledu literární vědy, vývojové psychologie),
  • komparuje pohled vědeckého zkoumání v německojazyčných zemích a ČR,
  • definuje funkce literatury pro děti a mládež,
  • analyzuje základní znaky literatury pro děti, literatury pro mládež a literatury pro mladé dospělé,
  • komparuje jmenované literární subsytémy a teoretické poznatky propojuje s vlastními čtenářskými zkušenostmi (německojazyčné, české a jiné literatury),
  • orientuje se v žánrech literatury pro děti mládež; umí popsat znaky jednotlivých žánrů, k nimž patří bilderbuch, pohádka (tradiční i autorská), dobrodružný román (tradiční i moderní dobrodružný román 20. a 21. století), próza s pohádkovými a fantazijními motivy, fantasy, a dále problémově orientovaná literatura, literatura s tématem 2. světové války, komiks,
  • teoretické poznatky o jednotlivých žánrech/typech literatury propojuje s vlastními zkušenostmi z četby a reference o jednotlivých dílech z povinné četby propojuje s informacemi o jejich autorech,
  • orientuje se v mediálním zpracování klíčových děl,
  • reflektuje portfolio vytvořené na základě materiálů v systému moodle.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html