SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Normative grammar - OPBF4F013A
Title: Normativní gramatika
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 50 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: French
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jiří Jančík, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jiří Jančík, Ph.D.
Annotation -
The subject enables the student to master the grammatical phenomena in practice at an adequate level which corresponds with the requirements of the subject studies of the French language in the bachelor's degree. The student demonstrates the capability to make the correct forms of the verbs, to comprehend the rules concerning the use of verb tenses and moods, and to apply the knowledge given to coherent texts. He or she acquires the ability to use sundry forms: COD, COI, adverbial pronouns y, en, independent (stressed) pronouns. He or she masters the verb agreement related to the verbs with the auxiliary verbs être and avoir and successfully connects the relevant phrases to the verbs with respect to the sense of the proposition. The student reacts to the use of sequence of tenses and puts the principles regarding the conditional clauses into practice. Topics: Verbs on -er, -ir, -re, -oir, irregular verbs, corresponding verb phrases; Reflexive and auxiliary verbs; Modal verbs, Phase verbs, Factitive verbs; Simple and complex verb tenses - their use; Simple and complex verb moods - their use; Positive and negative imperatives; The verb agreement with the auxiliary verbs être and avoir; The rules concerning COD, COI, the use of adverbial pronouns -y, -en, independent (stressed) pronouns; The sequence of tenses; Conditional clauses.
Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Aim of the course - Czech

1. Studující dokáže identifikovat kongruenční sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií morfemických řetězců pravidelných i nepravidelných sloves odrážející kategoriální sémy nominálních morfemických řetězců, jež jsou zdroji kongruencí, a naopak rovněž vytvořit verbální alomorfní řetězce jednotlivé kongruenční sémy nesoucí.

2. Studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií pronominálních morfemických řetězců a naopak rovněž vytvořit pronominální alomorfní řetězce jednotlivé sémy nesoucí.

3. Studující dokáže aplikovat modo-temporálně definovaná korelační distribuční pravidla alomorfií verbálních morfemických řetězců.

Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Descriptors - Czech

ČASOVÁ NÁROČNOST PŘÍPRAVY BĚHEM SEMESTRU
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 15 minut


Samostudium literatury (za semestr): 24 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 6 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 12 hodin


ČASOVÁ NÁROČNOST PŘÍPRAVY PLNĚNÍ ATESTACE
Seminární práce: 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška: 6 hodin

Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Zakončení předmětu probíhá písemně formou písemné práce testující znalost jednotlivých okruhů sylabu.

Písemnou atestaci je možné dvakrát opakovat.

 

Hodnocení testu:

Základní výpočet výsledku předpokládá 80% úspěšnost při plnění zadání písemné atestace. Dále je však požadováno, aby v těch neúspěšných částech nebyly hrubé chyby (chyby v základních tvarech nejfrekventovanějších sloves, či chyby v paradigmatice nejfrekventovanějších zájmen a podobně) či chyby prokazující neosvojení reformovaného pravopisu. V případě, že takové chyby konstatovány budou, snižují skore úspěšnosti pod míru vyžadovanou pro splnění atestace.

Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literature - Czech

BAYLON, Ch., FABRE, P. Grammaire systématique de la langue française. Paris : Nathan. 1973.

BÉCHADE, H. Grammaire française. Paris : Presses Universitaires de France. 1994.

BONNARD, H. Code du français courant. Paris : Magnard. 1989.

BOULARÈS, M., FRÉROT, J.-L. Grammaire progressive du français avec 400 exercices. Niveau avancé. Paris : CLE International. 1997.

BESCHERELLE. La conjugaison 12 000 verbes. Paris : Bescherelle. 1990.

CHEVALIER, J.-Cl., BLANCHE-BENVENISTE, C., ARRIVÉ, M., PEYTARD, J. Grammaire du français contemporain. Paris : Larousse. 1997.

CHOLLET, I., ROBERT, J.-M. Orthographe progressive du français. Paris : CLE International. 2002.

GRÉGOIRE, M., KOSTUCKI, A. Grammaire progressive. Perfectionnement. Paris : CLE International. 2018.

GREVISSE, M., GOOSSE, A. Le bon usage. Louvain-la-Neuve : De Boeck supérieur. 2016.

HANSE, J., BLAMPAIN, D. Dictionnaire des difficultés du français. Bruxelles : De Boeck-Duculot. 2012.

HENDRICH,  J. a kol. Francouzská mluvnice. Plzeň: Fraus. 2001.

MÜLLEROVÁ, E. Gramatika francouzského jazyka ve cvičeních – úroveň B1-B2. E-kniha Praha: Knihovna PedfUK (www.publi.cz). 2016.

Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Syllabus - Czech

Temata ve svém rozvržení v rámci hodin semestru:

1. Paradigmatika pravidelných francouzských sloves

2. + 3. Paradigmatika nepravidelných francouzských sloves

4. Syntagmatika francouzských sloves

5. + 6. Systematika slovesných tvarů

7. + 8. Paradigmatika francouzských zájmen

9. + 10. Systematika zájmenných tvarů

11. Souslednost časová

12. Podmínkové věty

Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Learning outcomes - Czech

1. Paradigmatika pravidelných francouzských sloves: studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií morfemických řetězců pravidelných sloves a naopak rovněž vytvořit verbální alomorfní řetězce jednotlivé sémy nesoucí.

2. + 3. Paradigmatika nepravidelných francouzských sloves: studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií morfemických řetězců nepravidelných sloves a naopak rovněž vytvořit verbální alomorfní řetězce jednotlivé sémy nesoucí.

4. Syntagmatika francouzských sloves: studující dokáže identifikovat kongruenční sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií morfemických řetězců pravidelných i nepravidelných sloves odrážející kategoriální sémy nominálních morfemických řetězců, jež jsou zdroji kongruencí, a naopak rovněž vytvořit verbální alomorfní řetězce jednotlivé kongruenční sémy nesoucí.

5. + 6. Systematika slovesných tvarů: studující dokáže variačně popsat veškeré alomorfie morfemických řetězců pravidelných i nepravidelných sloves.

7. + 8. Paradigmatika francouzských zájmen: studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií pronominálních morfemických řetězců a naopak rovněž vytvořit pronominální alomorfní řetězce jednotlivé sémy nesoucí.

9. + 10. Systematika zájmenných tvarů: studující dokáže variačně popsat veškeré alomorfie pronominálních morfemických řetězců.

11. Souslednost časová: studující dokáže aplikovat temporálně definovaná korelační distribuční pravidla alomorfií verbálních morfemických řetězců.

12. Podmínkové věty: studující dokáže aplikovat modálně definovaná korelační distribuční pravidla alomorfií verbálních morfemických řetězců.

Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html