SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of History I - OPBD4D041A
Title: Didaktika dějepisu I
Guaranteed by: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 93 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.
PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
PhDr. Václava Kofránková, Ph.D.
Mgr. Tomáš Mikeska
Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.
Mgr. Iva Vachková, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPBD4D051A
Annotation -
The introductory course in history didactics is dedicated to the formal and theoretical frameworks of history teaching as well as practical methodological issues. Students become familiar with modern methods of constructivist teaching of history, with textbooks and aids that can be used in teaching history. Students also become familiar with the legislative framework of history teaching (school law, curriculum) and their practical application (school education plan, thematic plan, preparations, evaluation). The aim of the course is to introduce students to the issues of teaching history both from a practical and a theoretical point of view. Students deepen and systematize the knowledge gained through orientation practice.
Last update: Havlůjová Hana, PhDr., Ph.D. (13.01.2023)
Aim of the course - Czech

Cílem kursu je uvést studenty do problematiky výuky dějepisu jak po praktické, tak po teoretické stránce. Studenti si prohloubí a systemizují poznatky získané orientační praxí.

Last update: Havlůjová Hana, PhDr., Ph.D. (13.01.2023)
Descriptors - Czech
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 35 minut
Samostudium literatury (za semestr) 7 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 7 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
 
Plnění předmětu  
Seminární práce 20 hodin
Příprava na zápočet 5 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Last update: Entnerová Kateřina, DiS. (30.01.2023)
Course completion requirements - Czech

Referát v rámci semináře, min. 80% docházka.

Last update: Havlůjová Hana, PhDr., Ph.D. (13.01.2023)
Literature - Czech

BENEŠ, Zdeněk: Co je (dnes) didaktika dějepisu?, Pedagogická orientace, 2011, 21.2, s. 193-206, dostupné online: http://www.ped.muni.cz/pedor/archiv/2011/pedor11_2_didaktikadejepisu_benes.pdf

BENEŠ, Zdeněk - GRACOVÁ, Blažena. Didaktika dějepisu: mezi socializací jedince a jeho individuální výchovou, in:  STUCHLÍKOVÁ, Iva, et al.: Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 289-326, dostupné online: https://www.ped.muni.cz/didacticaviva/data_pdf/knihy/oborove-didaktiky_online.pdf

Databáze virtuálních hospitací z gymnázií - dějepis, dostupné online: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=1645

HUNT, Martin (ed.): A practical guide to teaching history in the secondary school. Routledge, 2006.

VAŠUTOVÁ, J.: Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi, 2007,

PETTY, G.: Moderní vyučování, Praha, Portál 2002

Last update: Beránková Iva, PhDr. (06.10.2019)
Syllabus - Czech

Témata: 1. Proměny výuky dějepisu ve 20. století 2. Kurikulární reforma a legislativa ve škole 3. Pracujeme na tematickém plánu 4. Pomůcky ve výuce dějepisu 5. Virtuální hospitace I 6. Virtuální hospitace II 7. Školní historický pramen 8. Výuka v exteriéru: vycházka, exkurze 9. Výuka v exteriéru: muzeum 10. Učebnice dějepisu 11. Pracujeme na přípravě na hodinu

Last update: Havlůjová Hana, PhDr., Ph.D. (13.01.2023)
Learning outcomes - Czech

Studenti se dokáží zorientovat v základních principech současné výuky dějepisu. Zvládnou popsat strukturu konstruktivistické výukové jednotky a popsat metody zvolené k dosažení cílů hodiny. Orientují se v současných učebnicích dějepisu a popíší jejich výhody a nevýhody.  Zvládnou techniku reflexivního zápisu zhlédnuté vyučovací jednotky.

Last update: Vachková Iva, Mgr., Ph.D. (17.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html