SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Pupil-Foreigner in the Czech School - OPBC4C103C
Title: Žák-cizinec v české škole
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2025
Semester: both
E-Credits: 4
Hours per week, examination: 0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences: social engagement
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Annotation - Czech
Základní informace o problematice jinojazyčného žáka v české škole s odkazy na speciální semináře, popř. moodle a další materiály specializovaných pracovišť, např. NPI ČR, Meta aj.
Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (28.01.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem je orientovat studujícího v problematice a seznámit ho s možnými informačními zdroji.

Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (28.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Podmínky k zakončení předmětu jseou zcela závislé  na vstupních informacích a zadání úkolů vedoucího semináře.

Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (28.01.2025)
Literature - Czech

Literatura k jednotlivým lingvistickým disciplínám - viz sylaby těchto disciplín.

CVEJNOVÁ, Jitka et al. Referenční popis češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR – úrovně A1, A2. Praha: NÚV, 2014. Dostupné z: http://trvaly-pobyt.cestina-pro-cizince.cz/. ISBN: 978-80-7481-076-3.

HÁJKOVÁ, Eva. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014, 137 s. ISBN 978-80-7290-809-7.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky[online].

ŠINDELÁŘOVÁ, JAROMÍRA, ŠKODOVÁ, Svatava. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2012. ISBN 807414559x. (nebo http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/cestina-jako-cilovy-jazyk-i-a-ii)

ŠKODOVÁ, Svatava. Kapitoly z lingvodidaktiky češtiny jako cizího jazyka. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012, 141 s. ISBN 978-80-7372-847-2.

Doporučená:

RADOSTNÝ, Lukáš. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. 1. vyd. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011, 76 s. ISBN 978-80-254-9175-1.

HÁJKOVÁ, Eva. Jazyková výchova dětí s odlišným mateřským jazykem v české mateřské škole. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015, 128 s., ISBN 978-80-7290-849-3.

Další info a lit. na stránkách NPI ČR a společnosti META.

Další lit. podle aktuální situace a doporučení vyučujícího.

Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (28.01.2025)
Syllabus - Czech

Didaktika češtiny jako jazyka druhého a cizího jako vědní disciplína. Legislativa spojená s pobytem a vzděláváním cizinců v ČR, školské dokumenty. Výsledky učení: Studující vztáhne ke svému studiu obecné informace tématu.

Jazyková typologie, základní charakteristika češtiny, bilingvismus. Výsledky učení: Studující porovná charakteristiky a rozdíly mezi jazyky  ve vztahu k češtině, popíše alespoň dva typy vzniku bilingvismu.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky, popisy češtiny. Výsledky učení: Studující popíše úrovně zvládání jazyka podle SERR.

Didaktické řešení obsahu učiva češtiny pro žáky s odlišným mateřským jazykem. Gramatika češtiny pro cizince. Výsledky učení: Studující obhájí odlišné didaktické řešení vybraného obsahu učiva češtiny pro žáky s OMJ ve srovnání s postupem pro rodilé mluvčí češtiny.

Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (28.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Výsledky učení:

Studující vztáhne ke svému studiu obecné informace jednotlivých témat z přehledu v sylabu.

Studující porovná charakteristiky a rozdíly mezi jazyky  ve vztahu k češtině, popíše alespoň dva typy vzniku bilingvismu.

Studující popíše úrovně zvládání jazyka podle SERR.

Studující obhájí odlišné didaktické řešení vybraného obsahu učiva češtiny pro žáky s OMJ ve srovnání s postupem pro rodilé mluvčí češtiny.

Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (28.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html