SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Econaratology - OPBB4B054B
Title: Ekonaratologie
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2025
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7782
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Annotation -
Stories have been used by humans for education since the beginning of the time, but different cultures have different attitudes towards stories. And even a single story can be perceived and interpreted differently by different individuals of the same ethnicity. This lecture introduces its audience to so-called narratology (narrative pedagogy), with a strong focus on econarratology. It practically shows in what way(s) and on what ecological and environmental topics storytelling and story reading can be implemented in the classroom. The main goal of the course (as well as the main goal of narratology itself) is to develop the intrinsic motivation of the students to care and protect the nature. The second goal is that, through selected examples, the listeners learn to understand nature and the natural processes, which will enable them to support and protect (conserve) it effectively.
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (20.04.2025)
Aim of the course - Czech

Studující:

- chápou, ovládají a aplikují základní principy (eko)naratologie

- vhodným způsobem vybírají (volí) různé typy textů vhodné pro různá (ekologická, environmentální ale i odborně botanická, zoologická a geologická) témata

- ovládají schopnost dramatizace čteného či vyprávěného textu

- ovládají schopnost doplnit zvolený text vybranými přírodninami a aktivitami tak, aby vznikla ucelená výuková jednotka

- si jsou vědomi, že každý posluchač zpracovává příběh unikátně na základě své osobní historie, a s tímto faktem vědomě pracují

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (20.04.2025)
Descriptors - Czech

Dvacet hodin přímé výuky je rozděleno do deseti dvouhodinových bloků, výuka probíhá každý týden (pro konkrétní data viz aktuální rozvrh v SIS).

Sedm z rozvrhovaných bloků (1.–7.) je věnováno teoretickému úvodu do problematiky (eko)naratologie a přehledovým ukázkám možných vhodných témat (rovnoměrně rozprostřených mezi témata environmentální, ekologická, zoologická, botanická a geovědní). Tři poslední dvouhodinové bloky (8.–10. blok) jsou věnovány skupinovému studentskému předvedení vlastních (eko)naratologických témat. Studující, kteří aktuálně neprezentují, se prezentace účastní coby vyučovaní.

 

Obsahem nepřímé výuky je skupinové (po předchozí dohodě s vedoucí kurzu individuální) vyhledání vhodného (eko)naratologického tématu a úvodního příběhu a jeho zpracování do ucelené (eko)naratologické výukové aktivity o maximální délce 20 minut. Optimální velikost skupin je 2–3 účastníci; početnější skupiny nejsou povoleny. Druhou součástí nepřímé výuky je odevzdání písemného zamyšlení ve formátu PDF o délce 2 normostrany do týmu „PEDF-Ekonaratologie PS“. Písemné zamyšlení se týká některého z témat probíraných při výuce či dostupných v doporučené literatuře. Toto zamyšlení sepisují a odevzdávají účastníci kurzu individuálně.

 

V případě přechodu na distanční výuku budou všechny výukové bloky vedeny on-line přes výše zmíněný tým v MS Teams (přihlašovací údaje viz SISový záznam předmětu) v čase v SISu rozvržené výuky. Z přednáškových bloků bude pořízen audiovizuální záznam pro potřeby frekventantů kurzu. Druhý bod plnění předmětu – volba vlastního tématu a jeho zpracování do (eko)naratologické výukové aktivity – není přechodem na distanční výuku nijak ovlivněn. Třetí oddíl předmětu – závěrečné předvedení vlastních studentských ekonaratologických aktivit – proběhne on-line, opět přes MS Teams a v čase rozvrženém v rozvrhu v SISu.

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (20.04.2025)
Course completion requirements - Czech

Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro jeho udělení je potřeba splnit všechny níže vyjmenované dílčí body:

- aktivně se účastnit dvou ze tří výukových bloků, přičemž na závěrečném bloku, kde frekventanti prezentují vlastní ekonaratologickou aktivitu, je účast povinná (tj. je potřeba navštívit nejméně jeden přednáškový blok a zároveň závěrečný blok studentských aktivit a aktivně se do studentské výuky v závěrečném bloku zapojit)

- ve skupině či individuálně předvést posluchačům vlastní navrženou ekonaratologickou aktivitu, která aktivně zapojí ostatní posluchače kurzu

- ve formátu PDF odevzdat v MS Teams nejméně dvoustránkové (dvě normostrany) zamyšlení („esej“) na téma zvolené dle osobních preferencí. Téma lze vybírat z témat probraných v průběhu kurzu či z témat dostupných v doporučené literatuře (viz SISový záznam předmětu, sekce Literatura). Po předchozí dohodě s vedoucí kurzu lze zamyšlení vypracovat na další ekonaratologická témata.

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (22.04.2025)
Literature - Czech

Blixen K. (1992): Vzpomínky na Afriku. Odeon, 316 str.

 

Brož P. (2022): Vesmírníček aneb usínáme s vědou. Drobek, 160 str.

 

Brož P. (2023): Geostorky aneb lidské osudy ve stínu geověd. Pangea, 304 str.

 

Brož P. (2024): Vesmírníček: Letíme dál aneb už zase usínáme s vědou. Drobek, 160 str.

 

Daniel M. (1985): Tajné stezky smrtonošů. Mladá fronta, 259 str.

 

Durrel G. (1968): O mé rodině a jiné zvířeně. Odeon, 248 str.

 

Dvořák J. (2012): Rostlinopis aneb Podivuhodné pravdy a výmysly ze zeleného světa. Baobab, 72 str.

 

Dvořák J. (2015: Havětník. Baobab, 70 str.

 

Glazarová J. (1951): Roky v kruhu. Československý spisovatel, 385 str. Pozn.: vyhněte se prosím novějším vydáním; vhodná jsou starší vydání bez počeštělých názvů obcí (jakkoliv pozdější změny revidovala sama autorka).

 

Hadravová A. (2008): Kniha dvacatera umění mistra Pavla Žídka, část přírodovědná. Academia Praha, 542 str.

 

Holasová A.F. (2016): Pohádka o Ipsíkovi. Běžíliška, 40. str.

 

Hulcr J. (2023): Kůrovci. Příběh největšího vyvrhele říše hmyzu. Kazda Brno.

 

Jančaříková K. (2010): Ekonaratologie: příručka k projektu Alma Mater Studiorum. PedF UK v Praze, 54 str. (k disposici od autorky v MS Teams ke stažení)

 

Jančaříková K. (2009): Příběh jako zdroj inspirace i povzbuzení: Úvod do environmentální naratologie. (str. 178–186.) In: Dlouhá, J. a kol. (2009): Vědění a participace. Teoretická východiska environmentálního vzdělání. Karolinum Praha, 227 str.

 

Jančaříková K. (2007): Příběh o bříze, která zachránila Jakuba. (str. 7–12). In: Červenková, K. (2007): Sborník příspěvků a anotací z VII. pedagogické konference Středočeského kraje: Výchova a vzdělávání pro život. Podblanické ekocentrum Vlašim.

 

Konvalinka J. a Machala L. (2011): Viry pro 21. století. Academia Praha, 144 str.

 

Labuda M. (1979): Živí proti živým. Albatros Praha, 153 str.

 

Quetting M. (2018): Husí táta – Sedm divokých hus a objevování fascinujícího světa. Kazda Brno, 192 str.

 

Safír M. (1986): Hmyz je docela jiný. Albatros Praha, 166 str.

 

Šturma A.J. et al. (2022): Planeta Praha. Průvodce nečekaně pestrou přírodou města. JAKOST, 335 str.

 

Velek J. (1980): Jak jsem bránil přírodu. Práce, 288 str.

 

Zimmer K. (2005): Vládce parazit. Paseka Praha, 262 str.

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (20.04.2025)
Requirements to the exam - Czech

Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro jeho udělení je potřeba splnit všechny níže vyjmenované dílčí body:

- aktivně se účastnit dvou ze tří výukových bloků, přičemž na závěrečném bloku, kde frekventanti prezentují vlastní ekonaratologickou aktivitu, je účast povinná (tj. je potřeba navštívit nejméně jeden přednáškový blok a zároveň závěrečný blok studentských aktivit a aktivně se do studentské výuky v závěrečném bloku zapojit)

- ve skupině či individuálně předvést posluchačům vlastní navrženou ekonaratologickou aktivitu, která aktivně zapojí ostatní posluchače kurzu

- ve formátu PDF odevzdat v MS Teams nejméně dvoustránkové (dvě normostrany) zamyšlení („esej“) na téma zvolené dle osobních preferencí. Téma lze vybírat z témat probraných v průběhu kurzu či z témat dostupných v doporučené literatuře (viz SISový záznam předmětu, sekce Literatura). Po předchozí dohodě s vedoucí kurzu lze zamyšlení vypracovat na další ekonaratologická témata.

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (22.04.2025)
Syllabus - Czech

- seznámení se základními principy naratologie a ekonaratologie: narativní metoda a její využití v environmentální výchově, narativní paradigma W. Fishera

- ústní vyprávění a tzv. oral history

- narativní vs. vědecký přístup

- verbální a neverbální komunikace, humánně-animální a mezidruhová komunikace

- příběhy, které změnily nahlížení na zvířata a přírodu

- paměť krajiny vypráví; land-art

- etika posluchače

- mytologemy a antropomorfy

- hrdinové se speciálním vztahem ke zvířatům a přírodě (Prométheus, sv. František, Beren, Jiřík (O Zlatovlásce) aj.).

- hrdinové vychovaní zvířaty (Romulus a Rémus, Mauglí aj.).

 

- čeští průkopníci narativní metody (E. Štorch, O. Sekora) a jejich texty

 

- přehled vybraných ekonaratologických témat s praktickými ukázkami

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (22.04.2025)
Learning resources - Czech

MS Teams: tým pojmenovaný "PEDF-Ekonaratologie PS".

Do týmu se připojíte pomocí tohoto odkazu: PEDF-Ekonaratologie PS | Obecné | Microsoft Teams

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (17.04.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující:

- chápou, ovládají a aplikují základní principy naratologie a ekonaratologie

- vhodným způsobem vybírají (volí) a ve výuce využívají různé typy textů vhodné pro různá témata (ekologická, environmentální ale i odborně botanická, zoologická a geologická)

- ovládají schopnost dramatizace čteného či vyprávěného textu

- ovládají schopnost doplnit zvolený text vybranými přírodninami a aktivitami tak, aby vznikla ucelená výuková jednotka

- jsou si vědomi, že každý posluchač zpracovává příběh unikátně na základě své osobní historie, a s tímto faktem pří výuce vědomě pracují

- podporují u svých žáků kritické myšlení a zároveň emoční napojení při práci s příběhem

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (20.04.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html