|
|
|
||
The course is focused on the interactive presentation of selected topics of zoology and with an overlap into related disciplines (ecoloy, ethology, environmentalistics). Students will be acquainted with current trends and innovations in zoology, which are related to new views on evolution, taxonomy, nomenclature, but also the use and ecology of species and new interactions between humans and animals. The aim of the course is to expand and deepen especially cross-sectional knowledge in zoology as well as to get acquainted with other ways of presenting certain selected topics from zoology in a non-traditional and attractive way. During the seminars, the curriculum of zoology, methods and forms of teaching zoology (outdoor and indoor activities), the use of textbooks and information resources for teaching zoology, the inclusion of tools and work with them in teaching zoology and last but not least the overall (comprehensive) teacher training will be discussed. for teaching zoology. Students will get acquainted with activating approaches to teaching biology and with possible strategies to increase students' interest in this subject.
Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (24.08.2022)
|
|
||
Podrobnější seznámení s metodami výuky zoologie, novinkami v zoologii (nový pohled na taxonomii některých skupin), využitím chovů (zejména akvária) ve školní výuce, prací s odbornou literaturou (problematika determinace druhů), modelovými druhy ve výuce, rybami jako modelovou skupinou ve výuce zoologie a ekologie, významem a využitím zoologických zahrad, ekocenter a dalších zařízení pro exkurzní činnost. Zmíněna budou příkladová průřezová témata (např. bionika – inspirace přírodou, jedovatí a člověku nebezpeční živočichové) a vybrané kapitoly z ekologie, etologie a environmentalistiky.
Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (24.08.2022)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Přímá výuka bude realizována přednáškami s využitím powerpointových prezentací a následných diskusí. V případě zavedení nepřímé výuky půjde o samostudium studijních opor (5 hodin za semestr) a splnění zadaných úkolů (35 hodin za semestr, vypracování esejí na zadané téma, e-learning, navržení projektové výuky na zadané téma aj.)
Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (09.09.2022)
|
|
||
Andreska J., Hanel L. (2009): Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Skriptum. Karolinum, Praha.
Atmann, A. (1971): Didaktické zásady ve výuce biologii. [skripta PedF UK] Praha : SPN.
Altmann, A. (1975): Metody a zásady ve výuce biologii. Praha :SPN.
Altmann, A. (1971): Pomůcky pro výuku biologie. Praha : SPN.
Begon, M., Harper, J., Townsend, C.: Ekologie. Jedinci, populace, společenstva. Olomouc, Vydavatelství University Palackého, 1997.
Braniš, M. (2010): Základy ekologie. Univerzita Palackého Olomouc. Olomouc
Duvigneaud: Ekologická syntéza. Academia. Praha. 1988. 320 s.
Matěnová V., (1998): Formy a metody terénní práce ve výuce zoologie obratlovců na Pedagogické fakultě JU v Českých Budějovicích. In: Uhrín V. a kol. (eds.),: Biologické dni. Zborník referátov z medzinárodnej vedeckej konferencie, 2.-4.9.1998, Nitra, Fakulta prírodných vied UKF v Nitre, s. 239-240.
Hadač E. 1967: Ekologické katastrofy. Horizont, Praha, 215 str.
Heráň, I. (1982): Díváme se na zvířata. Panorama, Praha.
Kudrna a kol. 1988: Biosféra a lidstvo. Academia Praha, 532 str.
Lorenz K. (1993): Základy etologie. Academia Praha
Míchal I.: Ekologická stabilita. Ministerstvo životního prostředí České republiky. 1992. 243 s..
Odum, E.: Základy ekologie. Praha, Academia, 1977.
Storch, Mihulka: Úvod do současné ekologie. Portál s. r. o. Praha. 2000. 156 s..
Veselovský, Z. (1992): Chováme se jako zvířata . Panorama Praha
Veselovský Z. (2005): Etologie. Biologie chování zvířat. Academia Praha
Vilímová J. 2016: Fylogeneze a vzájemné vztahy určují nejpřirozenější systém živočichů. Živa, 3: LVI-LIX.
Vilímová J. 2016: Zajímavé změny v chápání fylogeneze a systému živočichů. Živa 3: 125-128.
Wilson E.O.: Rozmanitost života. Nakladatelství Lidové noviny.1992.
Zlatník A. a kol.: Základy ekologie. SZN Praha, 1973.
Časopisy Živa, Vesmír, Ochrana přírody, Nika, Biologie-chemie-zeměpis Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (24.08.2022)
|
|
||
Přímá výuka bude realizována přednáškami s využitím powerpointových prezentací a následných diskusí. V případě zavedení nepřímé výuky půjde o samostudium studijních opor (5 hodin za semestr) a splnění zadaných úkolů (35 hodin za semestr, vypracování esejí na zadané téma, e-learning, navržení projektové výuky na zadané téma aj.) Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (24.08.2022)
|
|
||
K úspěšnému zakončení předmětu je potřebné předložit písemnou esej na zadané téma (4-6 stran normovaného textu), případně powerpointovou prezentaci (15-20 slidů). Témata k výběru budou předložena na začátku výuky (student může navrhnout i vlastní téma ke zpracování eseje). Eseje budou zaslány vyučujícímu do stanoveného termínu. Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (24.08.2022)
|
|
||
1/ Bionika - inspirace přírodou, využití ve výuce 2/ Člověk a ryby - příklad průřezového tématu, využití ve výuce 3/ Determinace taxonů živočichů (hmyzu), obrazový určovací klíč, práce s odbornou literaturou, využití ve výuce 4/ Forenzní entomologie jako příklad praktického využití zoologie, využití ve výuce 5/ Jedovaté rostliny a živočichové - příklad průřezového tématu, využií ve výuce 6/ Příklad projektové výuky - maternální péče kněze mateřského, využití ve výuce 7/ Příklady způsobů výuky zoologie, využití betradičních metod 8/Využití školního akvária ve výuce 9/ Zoologické exkurze a jejich využití ve výuce 10/ Využití přírodovědného filmu ve výuce 11/ Vybrané kapitoly z ekologie a environmentalistiky a jejich výuka 12/ Vybrané kapitoly z etologie a jejich výuka Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (24.08.2022)
|
|
||
Posluchačům kurzu jsou k dispozici prezentace v prostředí Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7831 Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (24.08.2022)
|
|
||
Studující: • dokáže vysvětlit specifika výuky zoologie. • dokáže vysvětlit využití zoologie v průřezových tématech (např. bionice či forenzní entomologii) • dokáže prezentovat konkrétní příklad projektové výuky se zoologickou tématikou • vysvětlí rozdíl (výhody a nevýhody) mezi výukou ve škole a na exkurzích • zdůvodní význam poznávání přírodnin ve výuce biologie (zoologie), uvede příklady určovacích pomůcek • uvede konkrétní možnosti využití chovů bezobratlých a obratlovců ve školních teráriích a akváriích ve školní výuce, uvede modelové (příkladové druhy) a příklady možností pozorování a experimentů s nimi • představí různé výukové a vzdělávací pomůcky v zoologii a možnosti jejich využití Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (12.09.2024)
|