|
|
|
||
The course is aimed for students who did not study bachelor study at the Faculty of Education, Charles University, teaching for kindergarten. The conception of the course is based on complex activities for kindergarten supported by theoretical knowledge.
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
|
|
||
Cílem předmětu je shrnout či rekapitulovat obsah bc studia - předmětu Rozvoj matematické gramotnosti a probrat se studenty ty okruhy, které v bakalářském studiu mimo UK Pedf neprobrali.
Předmět má vyrovnat onen handicap a umožnit snazší zvládnutí navazujících předmětů v rámci magisterského studia. Pro studenty z jiných oborů slouží předmět jako úvod do problematiky s přesahem do SPPG, učitelství prvního stupně ZŠ a vychovatelství. Pro zájemce z jiných oborů než předškolní pedagogika, učitelství pro mateřské školy nabízí kurz úvod do problematiky tak, aby mohli pochopit souvislosti týkající se matematické gramotnosti v rámci rozvoje od dítěte po žáka. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (31.01.2024)
|
|
||
6 hodin přímé výuky, příprava na výuku 30 h, studium a příprava závěrečné práce včetně konzultací a sdílení ve skupině studentů 52 h, kolokvium 2 h Při výuce on-line budeme používat Microsoft Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6478b0c65c4b4b2b905aeaf081a848e8%40thread.tacv2/conversations?groupId=b2c0fd0f-b76a-4b9e-8691-ecef084da121&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d Studenti si připraví předem avizované pomůcky a budou pracovat souběžně s dětmi nebo následně dle instrukce vyučujícícho online tak, aby bylo možné porovnat práci dospělého a díěte v dané aktivitě. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (31.01.2024)
|
|
||
Student si vybere z probraných a z prostudovaných témat jedno a to rozpracuje do přípravy - zpracování pro prostředí mateřské školy. Přípravu zrealizuje v praxi, popíše zkušenost (lze doprovodit fotodokumentací či videem) doprovodí analýzou a reflexí na kolokviu. Práci bude konzultovat s vyučujícím. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (31.01.2024)
|
|
||
Student si vybere dle zájmu z nabízeného seznamu, který může ještě doplnit na základě konzultace s vyučující: KAslová, M. Zebra problem solving methods for children aged 5-8 years. In Ricerca in Diddatica della Matematica, pp.4 2023 Kaslová, M. Předmatematické činnosti. RAABE : Praha, 2015. Kaslová, M. Transformace In. E. Fuchs a kol. (eds.) Rozvíjení předmatematické gramotnosti u dětí předškolního věku. JČMF : Praha, 2015 Kaslová M. Prelogické myšlení dtto Kaslová M. Polytechnická výchova a předmatematická gramotnost - Mozaiky a cesta k míře Kaslová, M. Celek a jeho části. CCP: Pardubice, 2015. Kaslová, M. Polytechnická výchova a předmatematická gramotnost - práce se stavebnicí Kaslová, M. Orientace v čase. In M. Uhlířová (Ed.) EME 2016. UPOL : Olomouc, 2016. KAslová, M. & Hiťhová, D. Počitadlo. In N. Vondrová (ed.) 2 dny s didaktikou matematiky 2016. UK PEDF : Praha, 2016 Kaslová, M. KOmbinatorické aktivity v (pre)geometrii. In J. Kopáčová a kol. (Eds.) Studia scientifica FP UCR 4/2016 XV. UCR: Ružomberok, 2016. Opava Matematika kolem nás. Albatros : Praha. časopis Pastelka /moje pastelka od 1991 - 2005 Těšíme se do školy. Albatros : Praha (pozn. nikoli Kladno) 5x Filip Petr a Hanka jdou do školy Kaslová, M. Číslo I, II, RAABE Kaslová, M. Třídění I, II, RAABE Kaslová, M. Uspořádání I, II, RAABE Kaslová, M. Problémové dítě a číslo RAABE Kaslová, M. Čislo nejen v matematice RAABE Kaslová, M. Vyjadřování kvantity u dětí 5-7 letých In MATEMATICA 3, UJOP: Olomouc 2009 Kaslová, M. Prvky kombinatoriky na 1.st. ZŠ Kaslová, M. a kol. Sbírka úloh pro 2. a 3.r. ZŠ SPN: Praha (kapitoly: Porovnávání, Slovní úlohy) Pracovní listy na místě Učebnice matematiky pro 1. ročník
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (31.01.2024)
|
|
||
přednáška s prvky dílny s užitím manipulace, dramatizace, využítí moodlu a videodokumentace; výuka předpokládá spolupráci studentů ve skupinách po 4-5 Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (31.01.2024)
|
|
||
Vybrané kapitoly z matematické gramotnosti s didaktikou I Diktika matematické gramotnosti s exkurzí II Základy logiky a rozvíjení logického myšlení I Matematika a volný čas Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (31.01.2024)
|
|
||
Sylabus přednášek je vždy výběrem 7 témat z anotace a dále prohloubeně 1 z témat, která si vybrali studenti (studenti dostávají podrobný sylabus vytištěný) 2) Slovní úloha a její role, charakteristiky 3) Metody řešení slovních úloh a příprava na ně v MŠ 4) Pojmy číslo, kvantita, množství, číselné obory, modely čísla 5) Pojmotvorný proces pojmu přirozené číslo v roli počtu a jiné role čísla 7) Cesta ke grafickému znaku 8) Hádanky a jejich role v přípravě na matematiku, druhy hádanek, druhy myšlení v procesu řešení 9) Metody řešení 2. část 10) Práce s možnostmi v mateřské škole i později; rozdíl mezi možné a jisté 11) Hádání a hádání; pokus - omyl, experimentování, odhad a jejich hranice v předškolním věku (mimo talenty); procesy identifikace 12) Nadprůměrné dítě - ilustrativní kazuistiky 13) Prvky kombinatoriky ve hrách; druhy aktivit a nároky na práci učitele 14) Orientace v časoprostoru; slovní zásoba; relativita času; tok času a jeho chápání; modelace času; vztahy mezi časovými orientačními body; práce s časovým úsekem; časové uspořádání; příčinnost a následnost a čas; 15) Pravidelnosti; rytmizace, závislosti (propojení na ZS) Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (31.01.2024)
|
|
||
absolvování nejméně 2 r. Bc studia či neděleného studia, vhodné pro navazující magisterské studium PPg Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (31.01.2024)
|