SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Field in-school practice with a reflection - OKBE4E042A
Title: Oborová praxe
Guaranteed by: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Dominika Koperová, Ph.D.
Mgr. Tadeáš Matěcha
Interchangeability : OPBE4E042A
Annotation - Czech
V rámci předmětu studující absolvují náslechové praxe hodin chemie na různých typech škol, včetně základních škol, gymnázií, středních odborných škol chemického zaměření a mimoškolních zařízení. Kurz je zaměřen na seznámení studujících s edukační realitou těchto institucí, s důrazem na analýzu výuky chemie a reflexi výukových postupů. Během praxe studující provádějí hospitace, které jsou systematicky doplňovány reflexí sledovaných jevů. Vedle pasivních náslechů se studující zapojují i do výuky prostřednictvím mikrovýstupů. Průběžné reflektivní semináře umožňují sdílení zkušeností, řešení výzev a hledání možností pro profesní rozvoj. Kurz je zaměřen na propojení teoretických znalostí s praktickými dovednostmi a na rozvoj schopnosti kriticky hodnotit edukační procesy. Poslední úprava: Matěcha Tadeáš, Mgr. (26.02.2025)
Last update: Matěcha Tadeáš, Mgr. (26.02.2025)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je rozvíjet profesní kompetence studujících prostřednictvím systematického pozorování a analýzy výuky chemie v různých vzdělávacích prostředích. Studující si osvojí dovednosti reflektivního myšlení, naučí se identifikovat efektivní didaktické přístupy a získají praktické zkušenosti s realizací krátkých výukových vstupů (mikrovýstupů). Kurz zároveň podporuje schopnost propojit teoretické znalosti didaktiky chemie s reálnou edukační praxí.
Last update: Matěcha Tadeáš, Mgr. (26.02.2025)
Descriptors - Czech

Celková dotace 50 hodin se dělí takto:

  • 4 hodiny strávené výukou – mikrovýstupy ve dvojici nebo samostatně, domluvené a předem připravené ve spolupráci s provázejícím učitelem.
  • 8 hodin strávených ve výuce pozorováním výuky nebo nepřipravenou asistencí provázejícímu učiteli podle jeho pokynů.
  • 4 hodiny strávené konzultacemi a reflexemi s provázejícím učitelem.
  • 12 hodin reflektivní seminář s vyučujícím UK PedF.
  • 22 hodin samostudia - přípravy mikrovýstupů, zpracování úkolů do portfolia a studiem odborné literatury.
Last update: Matěcha Tadeáš, Mgr. (28.02.2025)
Course completion requirements - Czech

Pro úspěšné zakončení předmětu je nutné splnit následující požadavky:

  1. Účast:

    • Aktivní účast na náslechových praxích v jednotlivých typech školských zařízení.
    • Aktivní účast na všech reflektivních seminářích.
  2. Realizace a výstupy:

    • Úspěšné splnění mikrovýstupů ve výuce chemie dle zadání.
    • Zpracování písemných reflexí pozorovaných jevů a didakticky zajímavých situací.
    • Odevzdání soupisu podnětných aktivit.
    • Odevzdání potvrzení o absolvování praxí.
  3. Termíny:

    • Průběžné plnění úkolů dle harmonogramu praxí.
    • Odevzdání všech požadovaných výstupů do stanovených termínů.
Last update: Matěcha Tadeáš, Mgr. (26.02.2025)
Literature - Czech

Dytrtová, R. (2009). Učitel – příprava na profesi. Grada.
Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Paido.
Cangelosi, J. S. (2000). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál
Rusek, M., Slavík, J., & Najvar, P. (2016). Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie. Orbis scholae, 10(2), 71-91.
Sherin, M., & Van Es, E. A. (2009). Effects of video club participation on teachers' professional vision. Journal of teacher education, 60(1), 20-37.
Slavík, J., Janík, T., Jarníková, J., & Tupý, J. (2014). Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 24(5), 721-752.

Last update: Matěcha Tadeáš, Mgr. (26.02.2025)
Syllabus - Czech

Sylabus

  1. Úvodní setkání:

    • Seznámení s cíli kurzu, organizací praxí a požadavky na jejich splnění.
    • Rozdělení studujících do školských zařízení.
  2. Realizace praxe:

    • Návštěva 4 typů vzdělávacích zařízení:
      • ZŠ / nižší gymnázium (2x),
      • Vyšší gymnázium (2x),
      • SOŠ chemického zaměření (2x),
      • SOŠ nechemického zaměření (2x).
    • V rámci praxí probíhá:
      • Pozorování výuky chemie a zpracování 3A reflexí.
      • Realizace mikrovýstupů dle zadání.
      • Zaznamenávání podnětných aktivit a zajímavých výukových metod.
  3. Reflexe praxe:

    • Průběžné reflektivní semináře zaměřené na sdílení zkušeností, výměnu poznatků a řešení výzev.
  4. Závěrečné setkání:

    • Shrnutí praxe, sdílení hlavních poznatků a doporučení pro další rozvoj pedagogických kompetencí.
Last update: Matěcha Tadeáš, Mgr. (28.02.2025)
Learning resources - Czech

Všechny studijní opory jsou dostupné v MS Teams (Oborová praxe s reflexí LS | Obecné | Microsoft Teams), kde studující najdou:

  • metodické materiály pro náslechy a mikrovýstupy,
  • šablony pro záznamy z praxe a reflexe,
  • harmonogram praxí a termíny odevzdání úkolů,
  • a další. 
Last update: Matěcha Tadeáš, Mgr. (26.02.2025)
Learning outcomes - Czech

Po absolvování předmětu studující:

  1. Porozumí organizaci výuky chemie na různých typech škol a specifikům edukační reality.
  2. Analyzují výukové situace a identifikují efektivní pedagogické strategie.
  3. Realizují mikrovýstupy ve výuce chemie pod vedením provázejícího učitele.
  4. Reflektují pozorované jevy a výukové situace na základě metodologie 3A (pozorování, analýza, aplikace).
  5. Zpracují písemné výstupy z praxí a shrnou podnětné aktivity pro svůj další profesní rozvoj.
  6. Sdílí své postřehy na reflektivních seminářích a diskutují výzvy spojené s výukou chemie.
Last update: Matěcha Tadeáš, Mgr. (26.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html