V rámci předmětu studující absolvují náslechové praxe hodin chemie na různých typech škol, včetně základních škol, gymnázií, středních odborných škol chemického zaměření a mimoškolních zařízení. Kurz je zaměřen na seznámení studujících s edukační realitou těchto institucí, s důrazem na analýzu výuky chemie a reflexi výukových postupů. Během praxe studující provádějí hospitace, které jsou systematicky doplňovány reflexí sledovaných jevů. Vedle pasivních náslechů se studující zapojují i do výuky prostřednictvím mikrovýstupů. Průběžné reflektivní semináře umožňují sdílení zkušeností, řešení výzev a hledání možností pro profesní rozvoj. Kurz je zaměřen na propojení teoretických znalostí s praktickými dovednostmi a na rozvoj schopnosti kriticky hodnotit edukační procesy.
Poslední úprava: Matěcha Tadeáš, Mgr. (26.02.2025)
Last update: Matěcha Tadeáš, Mgr. (26.02.2025)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je rozvíjet profesní kompetence studujících prostřednictvím systematického pozorování a analýzy výuky chemie v různých vzdělávacích prostředích. Studující si osvojí dovednosti reflektivního myšlení, naučí se identifikovat efektivní didaktické přístupy a získají praktické zkušenosti s realizací krátkých výukových vstupů (mikrovýstupů). Kurz zároveň podporuje schopnost propojit teoretické znalosti didaktiky chemie s reálnou edukační praxí.
Last update: Matěcha Tadeáš, Mgr. (26.02.2025)
Descriptors - Czech
Celková dotace 50 hodin se dělí takto:
4 hodiny strávené výukou – mikrovýstupy ve dvojici nebo samostatně, domluvené a předem připravené ve spolupráci s provázejícím učitelem.
8 hodin strávených ve výuce pozorováním výuky nebo nepřipravenou asistencí provázejícímu učiteli podle jeho pokynů.
4 hodiny strávené konzultacemi a reflexemi s provázejícím učitelem.
12 hodin reflektivní seminář s vyučujícím UK PedF.
22 hodin samostudia - přípravy mikrovýstupů, zpracování úkolů do portfolia a studiem odborné literatury.
Last update: Matěcha Tadeáš, Mgr. (28.02.2025)
Course completion requirements - Czech
Pro úspěšné zakončení předmětu je nutné splnit následující požadavky:
Účast:
Aktivní účast na náslechových praxích v jednotlivých typech školských zařízení.
Aktivní účast na všech reflektivních seminářích.
Realizace a výstupy:
Úspěšné splnění mikrovýstupů ve výuce chemie dle zadání.
Zpracování písemných reflexí pozorovaných jevů a didakticky zajímavých situací.
Odevzdání soupisu podnětných aktivit.
Odevzdání potvrzení o absolvování praxí.
Termíny:
Průběžné plnění úkolů dle harmonogramu praxí.
Odevzdání všech požadovaných výstupů do stanovených termínů.
Last update: Matěcha Tadeáš, Mgr. (26.02.2025)
Literature - Czech
Dytrtová, R. (2009). Učitel – příprava na profesi. Grada. Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Paido. Cangelosi, J. S. (2000). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál Rusek, M., Slavík, J., & Najvar, P. (2016). Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie. Orbis scholae, 10(2), 71-91. Sherin, M., & Van Es, E. A. (2009). Effects of video club participation on teachers' professional vision. Journal of teacher education, 60(1), 20-37. Slavík, J., Janík, T., Jarníková, J., & Tupý, J. (2014). Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 24(5), 721-752.
Last update: Matěcha Tadeáš, Mgr. (26.02.2025)
Syllabus - Czech
Sylabus
Úvodní setkání:
Seznámení s cíli kurzu, organizací praxí a požadavky na jejich splnění.
Rozdělení studujících do školských zařízení.
Realizace praxe:
Návštěva 4 typů vzdělávacích zařízení:
ZŠ / nižší gymnázium (2x),
Vyšší gymnázium (2x),
SOŠ chemického zaměření (2x),
SOŠ nechemického zaměření (2x).
V rámci praxí probíhá:
Pozorování výuky chemie a zpracování 3A reflexí.
Realizace mikrovýstupů dle zadání.
Zaznamenávání podnětných aktivit a zajímavých výukových metod.
Reflexe praxe:
Průběžné reflektivní semináře zaměřené na sdílení zkušeností, výměnu poznatků a řešení výzev.
Závěrečné setkání:
Shrnutí praxe, sdílení hlavních poznatků a doporučení pro další rozvoj pedagogických kompetencí.